Newsflash
Cultură

Premieră absolută, în serie scurtă

de Anca FLOREA - ian. 23 2013
Premieră absolută, în serie scurtă
   După o îndelungată perioadă de totală absenţă a creaţiei româneşti din repertoriul Operei Naţionale Bucureşti (exceptând rarele spectacole cu Oedip), finalul „Anului Caragiale“ a deter­minat montarea unei foarte recente partituri semnate de Dan Dediu, O scrisoare pierdută, deci o premieră absolută, în regia lui Ştefan Neagrău şi scenografia (nu doar decorurile, aşa cum se menţionează în prezentarea oficială) imaginată de Viorica Petrovici. La pupitru se află Tiberiu Soare, atent cunoscător al muzicii contemporane (evident, nu numai), reuşind să dea relief unei scriituri totuşi aparte, pentru că autorul propune un amal­gam de sonorităţi, uneori derutante, de la tango la melodiile „de mahala“ ale începutului de veac trecut („exploatate“ din plin de Paul Constantinescu, în anii ’50, în O noapte furtunoasă), de la surprinzătoare secvenţe orientale (cu trimiteri la... fanarioţi?!) la vals şi dans folcloric, totul cu o tentă subliniată până la grotesc. Iar acestea au fost reliefate prioritar de orchestră, ansamblu care a evoluat excelent, asemeni corului (pregătit de această dată de Daniel Jinga), în intervenţii relativ restrânse, dar pregnante şi în nota momentului respectiv.
   Cât priveşte distribuţia, ar fi multe de spus, dar, în ansamblu, trebuie remarcat faptul că (aproape) toţi soliştii sunt tineri, dornici (şi adesea capabili) să contureze rolurile ca adevăraţi actori, cântând totodată cu acurateţe şi glasuri frumoase, bune sau oneste, rezultând o lucrare pusă la punct cu seriozitate şi chiar profesionalism. De aici însă încep... departajările, pentru că doar intenţia sau bunăvoinţa nu sunt suficiente în creionarea unor eroi credibili, fără a apela la „îngroşări“ pentru a convinge publicul de ridicolul personajului. Dar aici intervine şi doza proprie de umor (din păcate, la majoritate în cantităţi... neglijabile), pe care trebuie să o aibă în primul rând regizorul. Totul ar trebui să se „rostogolească“ într-un permanent hohot de râs, dar acţiunea scenică nu „curge“, nu are densitate, ci, mai curând, destule momente de stagnare, interpreţii se străduiesc foarte conştiincios să „intre“ în pielea personajelor, dar fiecare reuşeşte „pe cont propriu“. Astfel, sunt demne de aplaudat câteva compoziţii, începând cu experimentatul tenor Florin Diaconescu – un Trahanache mai puţin decrepit, dar permanent „în rol“, adoptând atitudinea şi maniera de cânt adecvate, cu accente şi inflexiuni perfect motivate, cunoscutul său talent neavând nevoie de şarjă pentru a fi un „becher“ mai curând şmecher şi jovial. Din generaţia tânără, se remarcă în acest sens tenorul Liviu Indricău, amuzant Cetăţean turmentat încă de la deschiderea cortinei, când „coboară“ agăţat de celebrul felinar, continuând cu „scena scrisorii“ şi apoi cu apariţiile în momente-cheie, păstrând o linie unitară şi firească a „beţivului“ simpatic, având şi replici în care glasul său calitativ este pus în valoare. Pe alte coordonate, dar la fel de realizat este Caţavencu, aducând pe scenă, în debut, un alt tenor cu glas frumos, cu dicţie şi aplomb – Andrei (Mihai) Lazăr (pe care l-am remarcat în urmă cu câţiva ani, în producţia de absolvenţă a UNMB, şi atunci, ca şi acum, un liric foarte bun dar... fără acut), deşi cam prea elegant pentru un asemenea personaj devenit emblematic pentru „patriotarzi“ lipsiţi de scrupule. Iar basul Ştefan Schuller a fost un Pristanda „cu relief“ ca joc şi (cât i-a permis partitura) vocal. De la Operetă au fost solicitaţi doi solişti obişnuiţi să fie june-prim sau primadonă, deci în principiu cam ce trebuie pentru Tipătescu sau Zoe; surprinzător însă, şi baritonul Stefan Popov şi soprana Tina Munteanu (debutând, în cel de al treilea spectacol, după ce personajul fusese abordat de Simonida Luţescu) au rămas destul de rezervaţi, agreabili dar încă schematici ca reacţie şi implicare, deşi s-au străduit vizibil. De ce a trebuit să fie adus de la Filarmonică baritonul Răzvan Georgescu pentru Dandanache, nu am prea înţeles: corect în rol, dar departe de ceea ce aşteptam (probabil mulţi dintre spectatori şi l-au amintit cu nostalgie pe Radu Beligan), redus la un parvenit „de ţară“. Cât despre „tandemul“ Farfuridi–Brânzovenescu, a avut în baritonii Vasile Chişiu şi Daniel Pop executanţi conştiincioşi, dar nu artişti (cel de al doilea „beneficiind“ din partea regiei şi de o stângace „luptă“ cu interminabila depeşă... coborâtă din cer-pod şi încolăcită „forţat“ în jurul său).
   În preambulul „şedinţei“ apar balerinii Monica Petrică şi Raul Oprea, dansând (ea în special) un tangou lasciv, fără nicio legătură cu adunarea respectivă, publicul înţelegând abia apoi că... anticipau sosirea cuplului Tipătescu–Zoe, iar, în scena finală, câţiva balerini dansează „cu foc“ în stil popular (de ce în picioarele goale?!), pe lângă coriştii care încing chiar o horă. Şi... cam atât (coregrafia şi mişcarea scenică: Florica Stănescu).
   Dacă regia rămâne deficitară din multe puncte de vedere (nu poţi să te apropii de Caragiale fără umor – culmea este că însuşi Ştefan Neagrău a scris libretul!), cadrul scenografic conceput de Viorica Petrovici este excepţional, în special prin structurile înţesate de ziare şi manechine-decupaj care „citesc“ ziare, de o savoare cu totul specială, păstrând permanent cele câteva trepte, un fotoliu şi eventual scaune. Costumele, aduse mai „în actualitate“, sunt perfect adaptate personajelor (deşi nu am înţeles de ce Zoe apare îmbrăcată şi elegant şi în... costum popular, justificat doar în finalul cu subliniată tentă de populism patriotard amintind festivităţile de altădată). Eclerajul este permanent difuz, exceptând finalul „apoteotic“ al „alegerii“ (light design: Cornel Dume).
   Chiar dacă mai toţi soliştii au o dicţie clară, textul este totuşi afişat electronic, acea ironie amuzantă atât de necesară şi în van aşteptată într-o reprezentaţie de trei ore rezultând doar din suculenţa spiritului lui Caragiale şi mai ales din actualitatea uluitoare a replicilor şi chiar a situaţiilor. Publicul nu a avut de ce să râdă, gustând însă – cumva a „haz de necaz“ – tocmai similitudinea cu al nostru cotidian, plecând de la Operă doar cu convingerea că nimic nu e nou sub soare în existenţa românilor şi că pe vremea lui Caragiale era... ca acum.
   În sală, ca la o încheiere de „serie scurtă“, mulţi compozitori, dirijori, public de o anume formaţie, dar şi spectatori dornici să descopere, poate, o operă atractivă. Lângă mine, în lojă, un englez. A stat la prima parte, nu a înţeles nimic, probabil nu l-a captat nici muzica, nici derularea scenică şi... a plecat. Aşa cum am plecat şi noi, dar la final, apreciind efortul deosebit al tuturor celor implicaţi într-o producţie destul de comercial gândită, dar fără impact real. O altă montare cu costuri, cu muncă multă, pentru doar trei-patru programări... Cine vrea să vadă O scrisoare pierdută de Dan Dediu, trebuie să se ducă la Operă pe 3 februarie, pentru că pare a fi ultima reprezentaţie...

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe