Săptămâna aceasta, 35 de cinematografe din 20 de oraşe găzduiesc primele proiecţii în România ale marelui câştigător al Berlinalei de anul acesta:„Poziţia copilului“. Triumful girat de critici a fost deja confirmat la premiera de luni, de la Teatrul Naţional. Filmul pare un bun favorit pentru titlul de „film al anului 2013 în România“; o performanţă cu totul deosebită pentru o producţie integral românească. Prezentarea peliculei premiate cu Ursul de Aur este realizată de Ilinca Belciu la rubrica Ecran.

"> Poziţia copilului vs. poziţia mamei - Viața Medicală
Cultură

Poziţia copilului vs. poziţia mamei

de Ilinca BELCIU - mar. 13 2013
Poziţia copilului vs. poziţia mamei

Săptămâna aceasta, 35 de cinematografe din 20 de oraşe găzduiesc primele proiecţii în România ale marelui câştigător al Berlinalei de anul acesta:„Poziţia copilului“. Triumful girat de critici a fost deja confirmat la premiera de luni, de la Teatrul Naţional. Filmul pare un bun favorit pentru titlul de „film al anului 2013 în România“; o performanţă cu totul deosebită pentru o producţie integral românească. Prezentarea peliculei premiate cu Ursul de Aur este realizată de Ilinca Belciu la rubrica Ecran.

Sau mă laşi pe mine să te caut când simt eu nevoia, sau deloc. (Barbu – Poziţia copilului)

 

   Îmi este din ce în ce mai clar faptul că relaţiile cele mai importante din existenţa noastră trebuie să ajungă la un moment dat prin acel punct critic, fără întoarcere, care schimbă totul, închide un capitol şi deschide un altul. Un moment care, deşi poate părea un dezastru total ori un capăt de lume, trebuie să se întâmple. Uneori, lucrurile trebuie să meargă într-o anumită direcţie, sunt necesare, iar consecinţele trebuie să ni le asumăm. Până la capăt. Poziţia copilului, singurul lungmetraj românesc din istoria cinematografiei noastre premiat cu Ursul de Aur la Berlinale, vorbeşte clar şi răspicat despre un astfel de moment, despre una dintre cele mai importante relaţii din existenţa fiecăruia: relaţia părinte-copil.
   Cornelia – interpretată de Luminiţa Gheorghiu – „are o vârstă“ şi se simte profund nefericită. Fiul ei, Barbu – Bogdan Dumitrache – s-a desprins cumva de ea sau, cel puţin, încearcă să devină independent. Stă la casa lui, are o relaţie cu o femeie care nu se ridică defel la aşteptările şi, mai ales, la standardele mamei, totul culminând cu evitarea ei. Dar atunci când Barbu este implicat într-un accident tragic, instinctele materne preiau controlul absolut. Se foloseşte de toate abilităţile, relaţiile şi prietenii pentru a-şi salva plodul. Dar, contrar aşteptărilor, totul se va întoarce împotriva ei. Barbu nu redevine copilul ei, ci inamicul principal, omul de ale cărui reacţii, gesturi, cuvinte te şochezi. Filmul lui Călin Peter Netzer este dureros de adevărat din acest punct de vedere: graniţa dintre dragostea maternală şi manipularea în folos propriu este atât de fragilă. Cornelia luptă din răsputeri să îl elibereze din poziţia copilului. Au investit totul în el, l-au crescut într-un anume sens, totul s-a răsfrânt asupra lui. Ajungi să îţi fie milă de el, este victima propriei familii. Excelent construit, scenariul semnat de Răzvan Rădulescu şi Călin Peter Netzer, cu momente de umor, se echilibrează perfect cu finalul tragic. Relaţia dintre Cornelia şi Barbu este analizată microscopic, astfel încât vedem întregul profil psihologic al acestei femei care nu mai reuşeşte să facă diferenţa între binele propriu şi binele propriului copil. Maniera în care îşi vorbesc – o serie de diminutive (din partea ei) ori invectivele adresate (din partea lui Barbu) – radiografiază chirurgical o relaţie disfuncţională care nu are nicio şansă de salvare. Cu toate că mama-monstru încearcă să îl sensibilizeze cu replici clasice – „Părinţii se realizează prin copii“ ori „Cât mai trăiesc, aş vrea şi eu să mă bucur de tine“ –, îl controlează din umbră. Atitudinea intruzivă în viaţa lui, magistral reflectată în secvenţa din apartamentul lui Barbu, o pune pe Cornelia într-o lumină de-a dreptul malefică: scotocitul în lucrurile lui, modul în care analizează fiecare colţişor şi fiecare obiect din sertarele noptierelor este de-a dreptul înfricoşător şi halucinant. A fi mamă este una dintre cele mai delicate îndatoriri: graniţele se rup, barierele par a nu exista, echilibrul este mult prea greu de atins. Cum şi când îţi eliberezi puiul de sub aripă? Poate că nimeni nu ştie răspunsul cu adevărat. Aparent curată şi firească, dragostea maternă poate fi mai otrăvitoare decât ura, mai veninoasă decât orice altă răutate manifestată brutal.
   Agresivitatea lui Barbu ca reacţie la toate aceste gesturi exagerate şi dominatoare este, în esenţă, una copilărească. Ni se derulează în faţa ochilor un întreg complex oedipian. Maturitatea lui ar fi constat în a se retrage pur şi simplu, dar acest lucru nu se întâmplă. Discursul său din final, înaintea mamei sale, este unul care te cutremură: „Sau mă laşi pe mine să te caut când simt eu nevoia, sau deloc“. Dar cuvintele lui par a fi atât de departe de Cornelia, par a nu duce niciunde.
   Luminiţa Gheorghiu, aflată la primul său rol principal, este de-a dreptul uimitoare şi fenomenală. Presa internaţională prezentă la Berlin a remarcat-o imediat. Ursul de Aur i se datorează în cea mai mare măsură. Netzer permite camerei de filmat o urmărire intensă, psihologică, urmăreşte angoasa, fragilitatea, disperarea transformată în control absolut. Conflictul mocnit şi tensiunea răbufnesc în final. Discursul Corneliei este de-a dreptul sfâşietor, te sufocă. O urăşti şi o iubeşti deopotrivă.
   De la maniera în care sunt conduşi actorii până la stilul filmării ori replicile tăioase, sarcastice şi ironice, Poziţia copilului se detaşează clar de restul filmelor româneşti. Nu pune în prim-plan obsesiile comunis­mului, spune o poveste universală impresionantă, sfâşietoare, care nu vă va lăsa indiferenţi. Cu sigu­ranţă, veţi privi cu alţi ochii relaţiile cu cei apropiaţi. Must see-ul anului! Din 8 martie, în cinematografe.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe