Newsflash
Cultură

Politica #zero și „medicina de caravană”

Politica #zero și „medicina de caravană”
     Guvernul și actualul premier au făcut public bilanțul guvernării la un an, prezentând pe scurt ce s-a realizat. Raportul a fost suficient cât să mulțumească la nivel înalt și să primească complimente de la președintele țării, să nemulțumească pe „socialiști”, să dea speranțe celor care încă nu s-au hotărât cu cine să voteze la 11 decembrie și să îndemne la reflecție, ca în cazul de față. Ce se poate spune în primul rând despre raport este că a fost redactat simplu, cu un ton direct, la fel cum se exprimă live sau pe facebook atât premierul, cât și unii dintre miniștrii actuali. Se utilizează sloganuri-cheie (de fapt titlurile documentului) și paragrafe scurte, pentru a accentua mesajele de realizări. În al doilea rând, reușitele acestei guvernări scurte, unele încheiate, altele începute, se referă la aproape toate nivelurile societății și implică mai toate păturile sociale.
     Partea bună a raportului este că s-a făcut ceva care ne-a mai apropiat cu câțiva pași de celelalte țări din UE. Pentru cei din diaspora, realizările sunt lucruri de la sine înțelese. Locuiesc într-o țară în care gunoiul nu se aruncă peste tot, ci este sortat în pubele, se cântărește și se plătește pentru cât se produce, flora și fauna sunt protejate (de la broaște până la soiuri de iarbă), străzile și drumurile sunt suficiente, curate și fără gropi, administrația locală funcționează pentru binele cetățeanului, impozitele se declară cu responsabilitate și se plătesc la timp, serviciile medico-sociale sunt printre cele mai bune din lume, salariile sunt raportate la ce știi să faci și la cât muncești ș.a.m.d.
     Referitor la sănătate, declarată una din prioritățile guvernului tehnocrat, s-au realizat corecții și mărirea salariului cu 15%, plata mai generoasă a gărzilor și se va preda la cheie următorului guvern ales legea salarizării unitare. Dacă filozofia echilibrării grilelor salariale din sănătate este o realizare menită să satisfacă dorințele medicilor și asistenților din țară, ea va fi un impediment pentru cei care doresc să se întoarcă. Aceștia sunt obișnuiți nu numai cu salarii mai mari, dar și cu negocierea directă a cuantumului și a altor aspecte cum ar fi regimul de gărzi (felul lor: la domiciliu – primul responsabil sau consultant, la locul de muncă, remunerare în timp liber, în bani), numărul de ore pe săptămână, plata programelor de educație medicală continuă, utilizarea mașinii/bicicletei de serviciu, participarea la proiecte/cercetare/training/acțiuni de voluntariat etc. Medicii din spitale (și nu numai) aflați pe aceleași funcții și având aceeași experiență nu sunt niciunde în lume plătiți la fel, nici chiar în spitalele și clinicile vieneze, aspect de care actualul ministru al sănătății ar trebui să țină cont. Dar, până să se ajungă aici, mai sunt destule obstacole în calea medicilor și asistenților care ar dori să se întoarcă: recunoașterea specializărilor, competențelor și experienței dobândite în alte țări, procedura greoaie de recertificare și, nu în ultimul rând, procedura de ocupare a posturilor (în Vest – fără pile, transparentă și pe bază de interviu) și dificultățile de integrare în cultura organizațională românească.
     O realizare stranie și care ar putea fi încadrată la capitolul „protecția consumatorului”, dar care a fost trecută sub titlul „Mai multă grijă pentru pacienți” mi se pare lansarea site-ului „medicamentelipsa.ro unde pacienții, medicii și farmaciștii pot semnala dispariția medicamentelor. Ministerul Sănătății investighează situația semnalată, oferă un răspuns petentului și remediază situația”. Cu siguranță că un asemenea site este util pentru publicul larg, care se simte „luat în serios” pentru că are unde să comunice lipsa medicamentelor. Nu ar trebui oare ca MS, companiile farmaceutice, organizațiile profesionale, alte instituții să aibă responsabilități bine definite în gestionarea consumului și aprovizionării cu medicamente și să nu aștepte ca ele să dispară din farmacii sau să le spună alții (online!) unde și ce le lipsește? Ideea de a implica cetățenii să participe la remedierea unor deficiențe din sistem este salutară. Dar se înțelege că, prin această realizare, MS nu face decât să își delege responsabilitatea, să aștepte ca cetățeanul să meargă la farmacie, să constate că nu este aspirină și să acceseze un site (dacă are internet!), să semnaleze și... să aștepte.
     „Caravana medicală” nu poate fi decât o realizare de moment, gândită pentru a funcționa provizoriu, poate până după alegeri. Trebuie să recunosc că mie ideea îmi sună familiar și aș putea sprijini o asemenea realizare, având în vedere că olandezii sunt numărul 1 în UE, nu numai pentru cel mai bine organizat și de calitate sistem medical, dar și în ceea ce privește turismul cu rulota! La olandezi (și nu numai), „caravanele medicale” se instalează în anumite locuri și în anumite perioade pentru investigații în timpul screeningurilor naționale, de exemplu pentru efectuarea mamografiilor în screeningul pentru cancerul de sân. S-a avut, poate, în vedere că în aceste unități mobile de îngrijire profesioniștii din sănătate ar putea lucra ca voluntari, inclusiv medicii și asistenții din diaspora, în perioadele de „sabatical”. Oricare ar fi fost motivul introducerii acestui tip de asistență medicală, o asemenea realizare nu va rezolva problema lipsei de asistență medicală în mediul rural, nici măcar pe moment – dimpotrivă, va împiedica dezvoltarea rețelei de asistență primară, va afecta calitatea și continuitatea acordării îngrijirii medicale și relația medic–pacient. Dar s-ar putea să nu am dreptate și să apară o nouă specialitate, unică în lume, „medicina de caravană”, cu medici (generaliști sau specialiști) SRL-izați, care și-ar putea cumpăra nu cabinete, ci rulote ultradotate (electrice, cu panouri solare, rulote „verde plus”), cu care să staționeze în „campinguri medicale” amenajate și întreținute de primării...
     Cea mai mare realizare în sănătate este considerată deblocarea construcției de spitale, a celor regionale și a celor în parteneriat public-privat. Ultima variantă este de dorit și ea funcționează deja în țările vestice pentru a rezolva costurile în creștere ale asistenței medicale din spitale. Parteneriatul public-privat este formula managerială actuală și de viitor pentru dezvoltarea spitalelor și ar trebui realizată la toate nivelurile împreună cu instalarea de echipe de conducere pe criterii de competență. Concomitent cu atragerea de fonduri pentru construirea de spitale, ar fi fost foarte utilă revizuirea pregătirii actualilor și viitorilor manageri. Pe hârtie (în CV-uri) reiese că mulți medici au efectuat de-a lungul anilor cursurile institutului de management sanitar finanțate de Banca Mondială și de Fundația Soros, dar, în practică, managerii cu competență pregătiți în acest fel nu au reușit să contribuie nici la reforma spitalelor sau a instituțiilor unde au ocupat posturi de conducere (a se vedea Ministerul Sănătății) și nici a sistemului medical în general. În acest context, nu ar mai fi fost nevoie de atâtea spitale noi, ci, în primul rând, de reorganizarea celor vechi și de intensificarea pregătirii de manageri medicali competenți.
     În sistemele moderne de sănătate, numărul paturilor de spital este în scădere, concomitent cu creșterea competențelor în asistența primară, diversificarea serviciilor medicale la domiciliu, implementarea de servicii medicale la distanță. Banii ar fi trebuit investiții în rețele de îngrijire transmurale cu spitalizare de scurtă durată și cu preluarea pacientului de serviciile de îngrijire la domiciliu și de asistență primară și comunitară. Nursa comunitară/asistenta de cartier și serviciile eHealth sunt în prezent două tendințe ce se prefigurează în reforma sistemelor medicale moderne.
     Guvernul actual nu a vrut să tulbure „ordinea firească” a lucrurilor din sistemul medical. Cetățenii sunt obișnuiți să se ducă la spital pentru orice și vor mai avea câteva noi unități la care să se adreseze de acum înainte – iar universitarii și managerii rămași pe dinafară vor fi redistribuiți și totul va fi ca înainte.
     O gafă consider că este trecerea la realizări a măsurilor luate după tragedia de la Colectiv, chiar dacă instalarea acestui guvern i se datorează. Ar fi fost realizare dacă s-ar fi identificat mai repede și s-ar fi tras la răspundere vinovații sau dacă s-ar fi analizat fără părtinire și cu competență cum s-a acordat atunci asistența medicală la fața locului și în spitale și s-ar fi modificat procedurile în consecință. Cele șase paturi (plus încă șapte) nu înseamnă că nu se va întâmpla la fel într-o viitoare catastrofă – personalul, dotarea și circuitele au rămas aceleași, iar primul exercițiu „Seism 2016” nu ne va mări nicidecum șansele de supraviețuire la primul cutremur serios.
     Raportul tehnocraților este un demers politic prin care se caută comunicarea cu cetățenii, se face apel la emoții (menționarea cazului Colectiv) și se prezintă ce s-a încercat pentru schimbarea unor situații devenite imposibile și ajunse la limita #zero. Și se pot face multe cu #zerominciună, #zerocorupție și #zeropopulism. Numai să se vrea.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe