Newsflash
Cultură

Poezie sub o stea norocoasă

de Geo VASILE - dec. 22 2014
Poezie sub o stea norocoasă
Stadiul religios al omului este cel al credinţei, în cazul nostru, al ortodoxiei înţelese ca „relaţie“ cu absolutul, sau stadiul în care, depăşind limitele vieţii etice şi raţionale, omul de rând sacerdotul, preotul-cărturar, monahul-poet se deschide ireversibil către Dumnezeu, reuşind să-şi învingă zbuciumul, eşecul şi disperarea implicite plămadei umane. Aceste gânduri ne-au fost sugerate de cărţile de poezie Mierea singurătăţii, Stihurile despre nisip, Sipetul de taină, Aripă de înger, Lacrimi de mărgean, Floare de har, Altă înserare, Steaua mângâierii etc., publicate între 1994 şi 2014, semnate de Iordan Grecu (n. 1952, Tecuci), cel care din 1992 se va călugări sub numele de Ignatie, fiind ieromonah, apoi protosinghel slujitor la mânăstirea Cernica. Iată o mostră a condiţiei jertfelnice a poetului,  una din multele pilde de ars poetica: „Cu lyra lui Orfeu în spate/urca încet drumeagul/printre astre/pline de dor/şi de iubire/şi sângera cărarea/în urma lui/departe în amurg.“. Aproape toate poeziile călugărului de la mânăstirea dintre ape pledează pentru întoarcerea omului de la fărădelegea ruinătoare a celui fără de Dumnezeu la obârşia lui naturală de care s-a rupt, pentru reconectarea releelor abolite dintre om şi tainele dumnezeieşti ale creaţiei sale universale (faună, floră magnifică, seculară sau umilă, smerită, efemeră, ape stătătoare sau valuri învolburate ale mării, strălucitul spectacol sideral generând anotimpuri, fiecare cu rodul şi rostul său).
Cărţile învăţatului monah Ignatie Grecu sunt un nesfârşit imn franciscan în cheie minimalist-aforistică, o închinare, laudatio şi rugăciune luminii cereşti (rodnicie, vis, dulceaţă, noimă), ce impun un talent şi un imaginar cu performanţe prozodice, plastice şi cromatice demne de marii noştri poeţi interbelici: de la Ion Pillat la Vasile Voiculescu, de la Lucian Blaga la Tudor Arghezi, Ioan Alexandru, Daniel Turcea (căruia i se dedică poemul „Atât de tânăr“), Dan Laurenţiu (în ultimii săi ani de viaţă) etc.: „Toate se deschid să primească/Lumina din cer, dumnezeiască/. Toate făcute de Domnul sunt bune./Până şi privighetoarea o spune./Pe ramul de salcie cântă/În noaptea Învierii cea sfântă./Numai omul bezmetic, străin şi stingher/A uitat cu totul de cer./Priveşte în sus într-o doară/ Când gândurile încep să îl doară./Inima dă buzna în el/Ca un val care suie rebel“. Încă din start, poetul pune semnul egalităţii între zborul poetic, curăţia sufletească, slăvirea lui Dumnezeu şi poezie.
Microcosmosul ce împresoară şi străjuie mânăstirea în care poetul s-a retras devine pentru acesta o dioramă a peisajului românesc, a poeziei româneşti şi universale, în care miresmele, culorile şi sunetele îşi răspund şi din care Ignatie Grecu se împărtăşeşte, prilej de trezvie şi totodată lepădare de timp şi de obşteasca ţărână. Dacă ar fi să ne oprim doar la trei cuvinte-cheie ale universului său poetic, teiul (sfânt încă la Eminescu), rândunelele şi ciocârlia, vom putea deduce simbolistica de excepţie, deşi discretă şi aluzivă, pe care se înalţă zidirea lirică. Teiul este „catedrala miresmelor,/candelabru imens/cu braţele pline/aprinse de flori“, o danie cerească „pentru cei muritori“. Întoarcerea rândunelelor marchează echinocţiul de primăvară, zborul lor fiind o partitură celestă: „suveici ţesând/prin iţe nevăzute/ale văzduhului/fugare note/într-o albastră, cerească simfonie“. Privighetoarea umple de farmec nopţile de veghe ale poetului, făcându-l să uite de primejdiile zilei. Cântecul ei magic şi intens sugerează perfecţiunea şi totodată fragilitatea fericirii, fiind un legământ intim între iubire şi moarte. Să ascultăm aşadar „Privighetorile“: „Atât au cântat/Din seară până-n zori/Din zori până-n seară/Că potirul cerului s-a umplut/Dând pe dinafară“.
Întreg universul oferit de Ignatie Grecu este pătruns de rezonanţă cristică şi taina împărtăşaniei; este o redescoperire a poeziei pure ca rugăciune a inimii – a se citi textul „Zăpezile“, un alt laitmotiv al transfigurărilor, ce apropie cartea de marele repertoriu religios al Europei (Rilke, Claudel, Pierre Emmanuel etc.). Artizan şi senzor al inefabilului, al revelaţiilor şi epifaniilor Tatălui, Fiului şi Sfântului Duh, poetul scrie: „Abur de pâine/soarele iese/din cuptorul mării,/rotund şi mare/ca o pâine/bine rumenită,//Luaţi, mâncaţi!...“ Taumaturg atotştiutor al legăturilor şi rosturilor naturii, poetul hăruit, se pare, extrasenzorial, percepe nu doar îngerii-n zbor, soli ai raiului sau umbrele plopilor înmormântaţi de ape, ci şi lumina adumbrită a paşilor Dumnezeului nostru ca pe-o „făclie/tremurând/la chindie“. O frumoasă, inedită metaforă probează nivelul unui poet inspirat, profesionist, demn de luat în seamă de marii noştri editori, de critici, precum şi de înaltele foruri culturale ale BOR : „Cerul e-atât de albastru/că-ţi vezi sufletul prin el“. Frumuseţea unică a poeziei călugărului de la Cernica constă într-o fericită simbioză între învăţătura creştin-ortodoxă şi metaforă, între forţa credinţei şi performanţa estetică şi etică: „Deget al lui Dumnezeu/atingându-ne-n creştet/luminează/întunericul din noi!“/Mult timp după aceea/vom străluci/ca Moise coborând/din munte/cu Tablele Legii în braţe“.
Crin ales de Domnul spre a vesti mireasma cea fără pereche a nemuririi celor credincioşi, Ignatie Grecu îşi defineşte poezia drept „adierea inimii în rugăciune“, o „floare de har“. Poezia lui este rodul unei îndelungate strădanii şi o mărturie a omului iluminat de Versul ceresc. Dacă Altă înserare  este o carte de rondeluri, cea mai recentă, Steaua mângâierii, este una de sonete, o etapă de autoexigenţă maximă a autorului, sonetul fiind proba de foc a poetului ce reuşeşte să îmbine canoanele acestei străvechi specii literare în privinţa numărului fix de versuri şi a savantei prozodii ce aminteşte de bijuteriile muzicale ale lui Chopin sau Debussy: ne îngăduim să cităm cu ocazia sărbătorilor de Crăciun aceste versuri de închinare şi încântare melodioasă – La Betleem – „Frumoasa mergere a stelei spune/Păstorilor un început de pace./Din adâncimi de noapte îi întoarce/La locul hărăzit, unde, minune!//Cocon ceresc în scutece sărace/A răsărit. Încep să se adune/În jurul ieslei. Lin, un genunchi se pune/Pe piatră Lui, privind cum se desface//şi braţele întinde să-i cuprindă./Iar peştera – săracă, mică tindă, –/ Miroase a vis, a lume strălucindă.//Se luminează cerul până-n  zări,/Păstori şi îngeri viersuiesc cântări./Trei magi cu aur, smirnă – vin călări.“

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe