Newsflash
Cultură

Pictori și sculptori români în Războiul cel Mare

de Paula ROMANESCU - oct. 26 2017
Pictori și sculptori români în Războiul cel Mare
     În vara anului 1916 treceau batalioanele române Carpații, nu chiar cu frunze și flori la arme, ci cu arzătoarea dorință de a-i aduce la trupul țării pe frații noștri aflați de veacuri sub dominația austro-ungară.
     În lume se clătinau imperii și se configurau națiuni. Mai marii lumii, spre a-și asigura supremația, făceau și desfăceau tratate, semnau înțelegeri secrete, aruncau în luptă milioane de bărbați tineri, dintre care mulți aveau să se adauge pământului. Lumea nu mai cunoscuse o conflagrație de asemenea grozăvie.
     Era Primul Război Mondial. I s-a spus Războiul cel Mare. Pe cel de-al doilea omenirea nu și-l putea imagina încă – era o monstruozitate imposibil de asociat cu noțiunea de om.
     Un an mai târziu, în vara lui 1917, armata română se afla în retragere prin Moldova. Războiul nu dădea semne că s-ar încheia. Un grup de plasticieni atașați Marelui Cartier General (MCG) avea să se constituie în Secția a III-a Adjuntatură, cu misiunea de a elabora iconografia participării românești la Războiul de Reîntregire a Neamului. Acestora li s-au alăturat dintr-o pornire patriotică și alți artiști pictori și sculptori, declarând că toate operele pe care le vor realiza vor fi încredințate în proprietatea statului și „renunțând la orice fel de răsplată pentru munca depusă”.
     Pe perioada campaniei, aceștia urmau să fie asimilați gradului de locotenent cu toate drepturile bănești cuvenite rangului deținut și aveau permise de liberă trecere emise de MCG. Prin urmare, se bucurau de libertatea totală de a se deplasa pe front pentru a lua schițe și a se inspira pe teren (după ce, bineînțeles, solicitau aprobare de la superiori).
     Se cuvine să-i amintim. Numele lor se află la Centrul de studii și păstrare a arhivelor militare Istorice Pitești. Aceștia erau sculptorii Ion Jalea, Cornel Medrea, Oscar Han, I. Iordănescu, Dimitrie Mățăuanu, Alexandru Călinescu, Alexandru Severin și G. Stănescu și pictorii Theodorescu-Sion, Camil Ressu, Nicolae Dărăscu, D. Stoica, Traian Cornescu, Alexandru Crețoiu, Emilian Lăzărescu, Tache Brăescu, Alexandru Poitevin-Scheletti, Aurel Băeșu, C. Petrescu-Dragoe, Remus Troteanu, Aurel Constantinescu, Ștefan Dimitrescu, Toma Tomescu, Andrei Niculescu, Grigore Negoșanu, Nicolae Mantu, Alexis Macedonsky, Petre Bulgăraș, G. Ionescu-Doru, Eftimie Hârlescu, Otto Biese, Constantin Bacalu și Ignat Bednarik.
     La această listă au mai fost adăugate, de mână, alte câteva nume de artiști: Horațiu Dimitriu, Paul Scorțescu, Emil Damian, Richard Hette, Anghel Chiciu, Ion Mateescu, Andrei Corneliu, Tudor Gheorghe. Or fi fost poate și alții, rămași neconsemnați în listele oficiale.
     La 23 iunie 1917, generalul Constantin Prezan – șeful Statului Major General –, a emis un ordin prin care se hotăra „crearea unui muzeu național militar în care să se păstreze pentru viitorime toate lucrările ce vor reprezenta paginile cele mai alese ale războiului, clipele de restriște, ca și sforțările prin care nădăjduim a se înfăptui idealul nostru național”. În luna septembrie a aceluiași an a fost deschisă la școala de belle-arte din Iași prima expoziție cu schițe surprinse pe câmpul de luptă. Ecourile n-au fost prea vii. În „Opinia” se preciza că „expoziția nu va fi publică”. Dar jurnalul „Neamul Românesc” publica în paginile sale o cronică, în două numere – „Arta războiului nostru”, sub semnătura gazetarului Aurel Metroniu.
     În anul 1918, la sfârșitul lunii ianuarie, s-a deschis pentru public „Expoziția artiștilor mobilizați”. La vernisaj a participat și regina Maria însoțită de fiicele sale, dar și nenumărate personalități militare, civile și diplomatice, români și străini.
    Despre valoarea operelor expuse, părerile cronicarilor de presă au fost împărțite. Cel mai lucid observator a fost Nichifor Crainic, care a afirmat că arta nu se poate supune ordinelor militare, iar artiștii, „constrânși să urmărească o tematică străină preocupărilor lor curente, nu erau pregătiți nici tehnic, nici moral”. La rândul său, Nicolae Iorga regreta că artiștii nu au lucrat în spiritul marilor lor înaintași, cu Nicolae Grigorescu drept maestru. Dar cine putea pretinde așa ceva? Vorbim despre niște artiști dornici să surprindă pe pânză, hârtie, carton, în lemn, piatră sau bronz, scene din marea conflagrație mondială care avea să dea națiunilor Europei o nouă configurație statală.
     Faptul că arta nu s-a putut niciodată subordona comandamentelor – militare, politice, sociale – nu mai trebuie dovedit. Arta se face cu convingere, cu deplina credință a creatorului că nu poate face altfel, că el ascultă de un comandament mai presus de ordinele oficiale.
     Pe câmpul de luptă, ostașii români au înscris cu sângele lor epopeea națională numită Mărăști-Mărășești-Oituz, ca în anul 1918 să se întregească „România dodoloață”. Creatorii de artă s-au angajat în felul lor la ilustrarea acestui moment istoric.
     Acum, la aproape un secol de la acele momente, la Biblioteca Academiei Române a fost deschisă expoziția „Mărturii din Războiul cel Mare”, în care sunt expuse lucrări de grafică și pictură semnate de artiști pictori români care au ilustrat în opera lor scene surprinse pe câmpul de luptă. Lucrările fac parte din colecțiile de stampe ale Bibliotecii Academiei Române și multe dintre ele sunt pentru prima oară expuse. Publicul poate vizita expoziția până la sfârșitul lunii octombrie.
     Sunt scene de luptă, soldați în tranșee, în repaus, în rugăciune, căzuți pe front, răniți, în spitale, sunt cei din spatele frontului, privați de o viață normală, zgribuliți sub gerul iernilor, mame cu ochii stinși de lacrimi, înfometați așteptând la porțile închise ale fabricii de pâine, portrete de luptători și refugiați în bejenie. Este în fond o ilustrare a războiului cu tot cortegiul lui de orori.
     Dar arta știe să dea și ororilor noblețe!

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe