La rubrica Jurnalul unui medic cosmopolit, dna dr. Marinela van den Heuvel-Olăroiu discută despre avantajele dosarului medical electronic, întrebându-se ce anume ar mai trebui schimbat în sistemul medical românesc până la implementarea acestuia. Implementare, de altfel, deja iniţiată printr-o ordonanţă de urgenţă, în aceste zile.  Să deţină guvernanţii, oare, răspunsurile?…

 "> Permisul de… conducere printre informaţii - Viața Medicală
Cultură

Permisul de… conducere printre informaţii

Permisul de… conducere printre informaţii

La rubrica Jurnalul unui medic cosmopolit, dna dr. Marinela van den Heuvel-Olăroiu discută despre avantajele dosarului medical electronic, întrebându-se ce anume ar mai trebui schimbat în sistemul medical românesc până la implementarea acestuia. Implementare, de altfel, deja iniţiată printr-o ordonanţă de urgenţă, în aceste zile.  Să deţină guvernanţii, oare, răspunsurile?…

 

   Primele înregistrări electronice ale datelor medicale au fost efectuate în urmă cu 30 de ani. În prezent, dosarul medical şi reţeta electronică sunt larg folosite, atât în spitale, cât şi în asistenţa ambulatorie, în sistemele medicale bine organizate.
   Avantajele folosirii dosarului medical electronic (DME) sunt de netăgăduit: stocarea facilă a datelor, transparenţa actului medical, creşterea calităţii acestuia prin reducerea greşelilor (îmbu­nătăţirea raportării şi a accesibilităţii), evidenţa cronologică a medicamentelor întrebuinţate de pacient (cu consemnarea alergiilor, efectelor adverse, interacţiunilor…), editarea electronică a reţetelor şi transmiterea lor instantanee către farmacie, schimbul rapid de informaţii între profesionişti, urmărirea eficientă a efectelor tratamentelor, îmbunătăţirea monitorizării, înregistrarea şi raportarea mai corectă a morbidităţii, integrarea şi accesul rapid al profesioniştilor la examenele paraclinice (analize, radiografii…) şi consultaţii de specialitate etc.
   Dezavantajele sunt legate mai ales de: costuri de imple­mentare/întreţinere şi de instruirea personalului, defecţiuni în funcţionarea sistemelor electronice (care pot paraliza pentru un timp buna desfăşurare a activităţilor medicale), proceduri de securizare a datelor ce pot îngreuna accesibilitatea şi funcţionarea sistemelor sau leza confidenţialitatea datelor.
   În ţările vestice care folosesc DME, cea mai mare problemă, în prezent, nu este de a construi sau utiliza un astfel de dosar, ci interoperabilitatea, adică operaţionalizarea şi integrarea între toţi furnizorii de servicii medicale, dintr-o regiune sau de pe tot cuprinsul ţării, astfel încât dosarul să poată fi accesat şi completat de toate instituţiile medicale autorizate cu care un pacient vine în contact. De exemplu, în sistemul medical olandez, reţeta medicală electronică se foloseşte din 1993, nu este nevoie de vreun „card“ şi se păstrează în arhiva digitală timp de 15 ani. DME este în uz la toate nivelurile asistenţei medicale (dispensare, spitale, instituţii de îngrijire…) şi există dosare electronice şi în asistenţa paramedicală. De mai mulţi ani, se încearcă introducerea dosarului medical electronic naţional (DMEN) – a se înţelege un dosar integrat accesibil de pe tot cuprinsul ţării –, proces îngreunat de compatibilitatea dintre sisteme, necesară pentru a putea schimba informaţiile în mod practic şi într-o manieră lipsită de riscuri. Deşi s-au făcut investiţii considerabile, în 2010, DMEN era implementat la nivel naţional doar de 11% din furnizorii de servicii medicale, din care: 24% farmacii, 5% dispen­sare, 41% centre de permanenţă pentru medicii de familie şi 21% spitale. Asociaţiile de pacienţi încă se mai opun intro­ducerii DMEN, din motive de siguranţă şi posibilitate de lezare a confidenţialităţii. Nici medicii de familie nu sunt în favoarea sistemului, mai mult de 90% opunându-se introducerii DMEN. În schimb, ei sunt – în proporţie de peste 60% – de acord cu introducerea dosarului electronic medical regional (a se înţelege accesul la DME de pe teritoriul unei anumite regiuni).
   Din motive de compatibilitate şi de păstrare a confiden­ţialităţii în condiţiile în care populaţia asigurată medical este în continuă mişcare, UE şi OMS au propus anumite norme legate de alcătuirea, funcţionarea şi armonizarea dosarelor medicale electronice şi a sistemelor care le gestionează. Cel puţin ţările care încă nu au introdus DME ar trebui să ţină cont de aceste norme.
   Avantajul ţărilor care încă nu lucrează cu DME, cum este şi cazul României, este că pot implementa de la început un DME integrat naţional sau regional, compatibil şi internaţional, fără să mai fie nevoie de armonizarea dintre diferitele sisteme şi DME, problemă cu care se confruntă în prezent ţările vestice. Implementarea unui DME performant face, de altfel, inutile alte măsuri de control al eliberării medicamentelor, cum ar fi „cardul“ ce va trebui introdus în computerul doctorului pentru a se putea elibera reţeta (?!)…
   Despre ce fel de dosar medical electronic va fi implementat – foarte repede, de la anul (?!) –, în sistemul medical românesc şi despre ce cred profesioniştii şi pacienţii se ştiu mai puţine. În schimb, se ştie că, oriunde în lume, pentru a putea exercita o profesiune medicală, sunt necesare şi câteva abilităţi, cum ar fi posesia unui permis de conducere sau folosirea computerului (comunicarea prin e-mail, redactarea unui document în format electronic…), sau, altfel spus, un „permis de conducere pentru informare şi printre informaţii“. Lipsa acestui „permis“ în rândul profesioniştilor din sănătate pare să fie unul dintre motivele pentru care ceea ce în alte sisteme sanitare este demult în uz ar putea întâmpina rezistenţă la implementare în cel românesc. Proporţia medicilor care investesc în informatizare, ştiu să utilizeze computerul şi/sau consideră că aceste lucruri sunt necesare în exercitarea profesiunii este alarmant de scăzută în România, comparativ cu alte ţări europene. La aceasta se mai adaugă lipsa standardelor, a controlului calităţii înregistrării datelor medicale de autoritatea sanitară, care încurajează „laxitatea“ profesioniştilor în a raporta, în fişele pe hârtie, incomplet, sporadic şi indescifrabil. Profesioniştii care încă nu au reuşit să raporteze corespunzător în fişa pe hârtie nu o vor face nici în DME, ceea ce naşte întrebarea: ce anume ar mai trebuit schimbat până la implementarea DME sau a reţetei electronice în sistemul medical românesc? Şi aşa se ajunge din nou la acelaşi cuvânt magic: mentalitatea…
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe