
Anca FLOREA
vineri, 14 septembrie 2012
Scriam, într-un articol anterior, despre
excelenta Romanian Sinfonietta Orchestra,
care, sub bagheta maestrului Horia Andreescu, entuziasmase în Festivalul de la
Sinaia; dar, câteva zile mai târziu, ansamblul avea să-şi facă debutul
fulminant la Bucureşti, sub cupola Ateneului, stârnind uimirea şi admiraţia
unui public numeros şi (destul de) avizat, care a ascultat Uvertura Hebridele de Mendelssohn-Bartholdy,
Simfonia nr. 2 de Beethoven, precum şi Concertul nr. 1 de
Mendelssohn-Bartholdy, solist fiind foarte tânărul pianist Alexandru Cadmiel Boţac,
evoluând, la rândul său, pentru prima oară într-un asemenea context, după ce, în
urmă cu doi ani, câştigase Concursul „Dinu Lipatti“. A cântat atunci, în Gala
laureaţilor, cu multă acurateţe, tehnică sigură, supleţe şi logică a
discursului, fără a avea însă anvergură şi vigoare deosebită. Dar, anul acesta,
la 19 august, la Casa memorială „Enescu“, a „atacat“ Toccata din suita enesciană, surprinzând prin saltul valoric,
prin maturizarea şi acumulările survenite într-un timp scurt, pianistul din
Sighetul Marmaţiei studiind însă, de o vreme, la Cluj, cu Dan Goiţi, ceea ce…
se simte. Şi „s-a simţit“ şi în maniera în care a interpretat Concertul la
Ateneu, cu o performanţă tehnică subliniată şi prin tempoul ameţitor pe care
l-a abordat şi prin supleţea şi eleganţa discursului pe claviatură şi, mai
ales, prin expresivitatea reliefată deopotrivă în secvenţele în forţă şi în
momentele de lirism. A colaborat impecabil cu orchestra, care, condusă atent de
maestrul Andreescu, s-a pliat pe acel tempo, susţinându-i totodată intenţiile
interpretative, rezultatul fiind impresionant. Ovaţii, aplauze şi exclamaţii
admirative l-au răsplătit din plin, aşa cum şi orchestra, care a sunat excepţional
sub toate aspectele, i-a încântat şi pe cei mai sceptici, care cu greu ar fi
crezut că adolescenţi şi tineri între 15 şi 23 de ani pot cânta atât de frumos,
de proaspăt şi cu o asemenea participare emoţională. Iar dirijorul a demonstrat
încă o dată că este un adevărat maestru, dar şi că ştie să lucreze cu cei
tineri, să-i formeze şi să-i înveţe într-o atmosferă de repetiţie totuşi
relaxată, din care nu lipsesc umorul şi buna dispoziţie.

A fost o seară superbă, iar ecourile excelentului
festival de la Sinaia s-au prelungit şi în săptămâna ce a urmat, pentru că sub
acea cupolă au fost programaţi, la finalul Festivalului
„Magic Summer“
organizat de Lanto Communication, violoniştii Gabriel şi Simina Croitoru, acum în
compania pianistei Clementina Ciucu, oferind opusuri de Beethoven, Mozart, J.
Strauss şi, din nou, Mendelssohn.

În acele zile, în Japonia, la Tokyo, se
derula ediţia a opta a Concursului de muzică clasică „România“, organizat de
Societatea de Muzică Clasică „România“, condusă de Kazuko Shimada, sub
patronajul Ambasadei României în Japonia şi a ES Radu-Petru Şerban, ambasadorul
României la Tokio. De această dată, din juriu au făcut parte dirijorul clujean
Adrian Morar, violista Marie-Jeanne Măi-Antal (din Orchestra Naţională Radio,
colaborând de ani buni cu formaţii nipone) şi muzicologul Oltea Şerban-Pârâu
(redactor şef al postului Radio România Cultural şi director artistic al
Orchestrelor şi Corurilor Radio), precum şi muzicieni japonezi, majoritatea
membri ai Tokyo Symphony Orchestra. Ca şi în anii precedenţi, pe lângă premiu şi
recompensa financiară, câştigătorul va susţine un turneu în câteva oraşe din
România. Conform comunicatului, „câştigătoarea secţiunii de vioară a fost tânăra
H. Shinoyama“, care a primit şi un premiu „acordat de Radio România Cultural“,
ca şi pianistul T. Kawaguchi. „Un premiu al Ambasadei României a mers spre
marimbafonistul K. Kudo, două premii ale asociaţiei Music Space – violonistul
N. Yamaguchi şi flautista K. Shimizu – şi premiul publicului acordat tenorului
A. Mizumo. (…) În ultima zi s-au hotărât câştigătorii secţiunii suflători,
dominată de flautişti, şi ai secţiunii pian, câştigător fiind M. Law“. Acesta
din urmă a obţinut, de altfel, şi Marele Premiu, urmând să cânte, toamna
viitoare, şi în ţara noastră. „Câştigătoarea ediţiei de anul trecut a
concursului, violonista Mayuko Ishigami, va veni, alături de alţi câţiva dintre
primii clasaţi, în lunile septembrie şi octombrie 2012, în România, pentru a
susţine recitaluri la Braşov, Sibiu, Sinaia (29 septembrie, castelul Peleş, în
cadrul stagiunii Sunetul Muzicii) şi
Bucureşti (1 octombrie, Studioul Alfred Alessandrescu al Radioului)“.
Până atunci, la Ateneu se desfăşoară o nouă
ediţie a Concursului de dirijat „Jeunesses Musicales“, la sala Radio se pregăteşte
un nou „Duel al viorilor“, Opera Naţională propune, în aer liber, O noapte… călduroasă în cadrul
Festivalului „Bucureştii lui Caragiale“, iar „la sediu“, în deschiderea
stagiunii, un spectacol cu Bal mascat de
Verdi, în care, pe lângă montarea foarte discutabilă şi parte dintre soliştii
de la premiera din vară, puncte de atracţie vor fi şi tenorul Cristian Bălăşescu
de la Timişoara, în debut la Bucureşti, şi soprana Sorina Munteanu, pentru
prima oară aici în Amelia, şi baritonul Iordache Basalic…
Un început de septembrie promiţător, poate
ca un preambul la Festivalul Orchestrelor Radio, care, în ultima săptămână, va
aduce în Capitală ansambluri de cotă internaţională, cu dirijori şi solişti –
sperăm – pe măsura faimei lor…