Reperele muzicale propuse în prima jumătate a lunii mai au fost
destul de diverse și, în general, atractive, deși uneori nu am înțeles logica
structurării repertoriale. Spre exemplu, la Ateneu, Filarmonica a fost dirijată
de Christian Badea la 4 și 5 mai (Dvořák, Beethoven) și la 11 și 12 mai
(Mozart, Berlioz), colaborând de fiecare dată cu violoniste – fie cu
experimentata Mihaela Martin, invitată din Germania, fie cu tânăra Gyehee Kim
din Coreea de Sud, câștigătoare a concursului „George Enescu”, ediția 2016.
Sigur că opusurile sunt îndrăgite de melomani și că interpretele au un nivel
valoric deosebit, dar probabil publicul ar prefera ca, de la o săptămână la
alta, să alterneze instrumentele soliste, tocmai pentru a asigura o
diversificare reală. Poate în compensație, la 18 și 19 mai, Cristian Măcelaru
din SUA abordează lucrări simfonice de anvergură (Stravinski, Ravel), dându-și
concursul și corul pregătit de Iosif Ion Prunner.
Întâmplarea a făcut ca vineri, 12 mai, și la sala Radio să
răsune o vioară – cea a lui Eugen Sârbu, care a revenit, după multă vreme, pe
podiumul românesc –, în cadrul concertului Orchestrei naționale. Sub bagheta
britanicului William Kunhardt, acesta a susținut un program care a marcat Ziua regalității. Și tocmai de
aceea, în prezența reprezentanților Casei regale, în deschidere s-a intonat
„Imnul regal”, compus de Eduard Hübsch și interpretat pentru prima oară în
1884, cu prilejul încoronării regelui Carol I.
Anterior, în stagiunea curentă a Orchestrei de cameră Radio, cu
Gabriel Bebeșelea la pupitru, a fost rândul unui pianist – excelentul Horia
Maxim – să evolueze pe podium. Publicul s-a putut bucura de o partitură
beethoveniană, încadrată de ritmurile latino-americane din piesa semnată de
Aldemaro Romero și de sonurile unei „Serenade” de Dvořák. Iar la 17 mai,
apreciatul violoncelist Răzvan Suma și pianista Rebeca Omordia au oferit un
recital la finalul turneului derulat sub genericul „Seară britanică” (care a
inclus orașele Deva, Bistrița și Sf. Gheorghe), alăturând, pe lângă piese de
Delius, Lloyd Webber, Ireland, Venables, Elgar sau Bridge, și „Fast Music”,
compusă special pentru acest eveniment de Robert Matthew-Walker. Și tot un
pianist – Horia Mihail, aflat la rândul său într-un periplu prin țară, cu deja
tradiționalul său spectacol „Pianul călător” –, a cântat, în dimineața zilei de
13 mai, în foișorul din Parcul Bazilescu, iar a doua zi în Parcul Kiseleff,
oferind ascultătorilor mari și mici valsuri romantice.
La malul mării, Opera din Constanța a marcat 60 de ani de la
înființare printr-un spectacol cu opereta „Liliacul” de Strauss. Acum, la 11
mai, s-a prezentat aceeași celebră lucrare, cu Radu Ciorei în fosă, personajele
beneficiind de oaspeți din țară – Doina Scripcaru, Stefan Popov, Daniel Madia,
Orest Pîslariu și Florin Diaconescu din Capitală și Cosmin Marcovici de la Iași
–, alături de tineri soliști talentați ai teatrului-gazdă: Laura Eftimie, Lucia
Mihalache, Gabriela Dobre sau Robert Safta.
În aceeași seară, la Staatsoper Viena era programată ultima
reprezentație din seria cu „Tosca” de Puccini, în care rolurile centrale urmau
să fie conturate de Angela Gheorghiu și Jonas Kaufmann. Din păcate, ambii au
anulat din motive medicale, așa încât sopranei Martina Serafin – care o
înlocuise pe solista româncă și la 8 mai –, i s-a alăturat, în ultima clipă,
tenorul Aleksandr Antonenko. Spectatorii care cumpăraseră bilete cu gândul că
îi vor asculta pe cei doi soliști în vogă au fost probabil dezamăgiți, dar s-au
consolat aplaudând alți interpreți de cotă.
Tot în acele zile se pregătea un moment cu totul aparte – Gala
prin care, la 19 mai, legendarul Placido Domingo este sărbătorit la jumătate de
veac de la debutul său pe scena vieneză. Cu exact zece ani în urmă, am avut
privilegiul să asist la gala aniversară organizată la 40 de ani de la debutul
în „Don Carlo”. Acum, la 83 de ani, după 250 de apariții ca solist sau dirijor
în stagiunile Staatsoper, Placido Domingo urcă din nou pe acea scenă. De data
aceasta însă, abordează roluri de bariton în fragmente din opere verdiene,
începând cu „Bal mascat” și continuând cu „Traviata” și „Simon Boccanegra”, sub
bagheta lui Marco Armiliato. Printre parteneri se vor afla, firește, și câțiva
dintre câștigătorii concursului „Operalia”, pe care l-a creat în 1993. Menționăm sopranele Ana María Martínez
sau Sonya Yoncheva, basul Kwangchul Youn, dar și pe tenorul Ramón
Vargas și pe doi dintre cei mai apreciați soliști români ai teatrului:
bașii Alexandru Moisiuc și Dan Dumitrescu.