Autentificare

Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!

Căutare:

Căutare:

Acasă  »  CULTURĂ  »  Cultură

Pe acorduri de vioară, violoncel și pian

Viața Medicală
Anca FLOREA vineri, 26 mai 2017
     Reperele muzicale propuse în prima jumătate a lunii mai au fost destul de diverse și, în general, atractive, deși uneori nu am înțeles logica structurării repertoriale. Spre exemplu, la Ateneu, Filarmonica a fost dirijată de Christian Badea la 4 și 5 mai (Dvořák, Beethoven) și la 11 și 12 mai (Mozart, Berlioz), colaborând de fiecare dată cu violoniste – fie cu experimentata Mihaela Martin, invitată din Germania, fie cu tânăra Gyehee Kim din Coreea de Sud, câștigătoare a concursului „George Enescu”, ediția 2016. Sigur că opusurile sunt îndrăgite de melomani și că interpretele au un nivel valoric deosebit, dar probabil publicul ar prefera ca, de la o săptămână la alta, să alterneze instrumentele soliste, tocmai pentru a asigura o diversificare reală. Poate în compensație, la 18 și 19 mai, Cristian Măcelaru din SUA abordează lucrări simfonice de anvergură (Stravinski, Ravel), dându-și concursul și corul pregătit de Iosif Ion Prunner.
     Întâmplarea a făcut ca vineri, 12 mai, și la sala Radio să răsune o vioară – cea a lui Eugen Sârbu, care a revenit, după multă vreme, pe podiumul românesc –, în cadrul concertului Orchestrei naționale. Sub bagheta britanicului William Kunhardt, acesta a susținut un program  care a marcat Ziua regalității. Și tocmai de aceea, în prezența reprezentanților Casei regale, în deschidere s-a intonat „Imnul regal”, compus de Eduard Hübsch și interpretat pentru prima oară în 1884, cu prilejul încoronării regelui Carol I.
     Anterior, în stagiunea curentă a Orchestrei de cameră Radio, cu Gabriel Bebeșelea la pupitru, a fost rândul unui pianist – excelentul Horia Maxim – să evolueze pe podium. Publicul s-a putut bucura de o partitură beethoveniană, încadrată de ritmurile latino-americane din piesa semnată de Aldemaro Romero și de sonurile unei „Serenade” de Dvořák. Iar la 17 mai, apreciatul violoncelist Răzvan Suma și pianista Rebeca Omordia au oferit un recital la finalul turneului derulat sub genericul „Seară britanică” (care a inclus orașele Deva, Bistrița și Sf. Gheorghe), alăturând, pe lângă piese de Delius, Lloyd Webber, Ireland, Venables, Elgar sau Bridge, și „Fast Music”, compusă special pentru acest eveniment de Robert Matthew-Walker. Și tot un pianist – Horia Mihail, aflat la rândul său într-un periplu prin țară, cu deja tradiționalul său spectacol „Pianul călător” –, a cântat, în dimineața zilei de 13 mai, în foișorul din Parcul Bazilescu, iar a doua zi în Parcul Kiseleff, oferind ascultătorilor mari și mici valsuri romantice.
     La malul mării, Opera din Constanța a marcat 60 de ani de la înființare printr-un spectacol cu opereta „Liliacul” de Strauss. Acum, la 11 mai, s-a prezentat aceeași celebră lucrare, cu Radu Ciorei în fosă, personajele beneficiind de oaspeți din țară – Doina Scripcaru, Stefan Popov, Daniel Madia, Orest Pîslariu și Florin Diaconescu din Capitală și Cosmin Marcovici de la Iași –, alături de tineri soliști talentați ai teatrului-gazdă: Laura Eftimie, Lucia Mihalache, Gabriela Dobre sau Robert Safta.
     În aceeași seară, la Staatsoper Viena era programată ultima reprezentație din seria cu „Tosca” de Puccini, în care rolurile centrale urmau să fie conturate de Angela Gheorghiu și Jonas Kaufmann. Din păcate, ambii au anulat din motive medicale, așa încât sopranei Martina Serafin – care o înlocuise pe solista româncă și la 8 mai –, i s-a alăturat, în ultima clipă, tenorul Aleksandr Antonenko. Spectatorii care cumpăraseră bilete cu gândul că îi vor asculta pe cei doi soliști în vogă au fost probabil dezamăgiți, dar s-au consolat aplaudând alți interpreți de cotă.
     Tot în acele zile se pregătea un moment cu totul aparte – Gala prin care, la 19 mai, legendarul Placido Domingo este sărbătorit la jumătate de veac de la debutul său pe scena vieneză. Cu exact zece ani în urmă, am avut privilegiul să asist la gala aniversară organizată la 40 de ani de la debutul în „Don Carlo”. Acum, la 83 de ani, după 250 de apariții ca solist sau dirijor în stagiunile Staatsoper, Placido Domingo urcă din nou pe acea scenă. De data aceasta însă, abordează roluri de bariton în fragmente din opere verdiene, începând cu „Bal mascat” și continuând cu „Traviata” și „Simon Boccanegra”, sub bagheta lui Marco Armiliato. Printre parteneri se vor afla, firește, și câțiva dintre câștigătorii concursului „Operalia”, pe care l-a creat în 1993.  Menționăm sopranele Ana María Martínez sau Sonya Yoncheva, basul Kwangchul Youn, dar și pe tenorul Ramón Vargas și pe doi dintre cei mai apreciați soliști români ai teatrului: bașii Alexandru Moisiuc și Dan Dumitrescu.

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
Avem două tipuri de abonamente anuale:
• Tipărit + digital – 200 de lei
• Digital – 129 de lei

Prețul include TVA și taxele poștale de expediere a ziarului.
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
• Colegiul Medicilor Dentiști din România – 5 ore de EMC
• Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
• OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
• OAMGMAMR – 5 ore de EMC