Newsflash
Cultură

Ore lungi şi delicate

de Ilinca BELCIU - feb. 1 2012
Ore lungi şi delicate

La un moment dat, trebuie să închei socotelile cu trecutul

   La vida de los peces (Viaţa peştilor) este genul de film clasic, cu unitate de timp/loc, care încearcă să rezolve problema personajului în mai puţin de 24 de ore, într-un singur spaţiu, înconjurat fiind de o seamă de prieteni. Pe scurt, e povestea lui Andres, care în urmă cu zece ani a început un nou capitol al vieţii sale, la Berlin, lăsând în urmă Chile. Dar a venit momentul să încheie socotelile cu trecutul, nu doar să rezolve diversele acte ale proprietăţilor sale, cât să se liniştească în privinţa oamenilor care au făcut parte din viaţa lui. În timpul vizitei, cu doar câteva ore înainte ca avionul să decoleze, ajunge la aniversarea unui prieten, într-o casă de care îl leagă o mulţime de amintiri, redescoperă lumea pe care a lăsat-o în urmă, inclusiv pe femeia pe care a iubit-o şi continuă să îi bântuie gândurile – Beatriz. Povestea se derulează cu o oarecare lentoare, din dorinţa regizorului Matias Bize de a surprinde cu încetinitorul reacţiile ori frământările lui Andres, care priveşte cu regret spre trecut. În doar câteva ore se derulează un proces emoţional sensibil, atent la detalii, reacţii, inflexiuni vocale. Dialogul personajelor este extrem de important în această pendulare prezent-trecut, dar deseori tăcerile şi privirile capătă multă greutate.
   Chiar dacă vorbesc destul de mult, personajele lui Matías Bize vorbesc mărunţişuri, poate şi din dorinţa de a recupera anii pierduţi, pentru a învăţa să se cunoască din nou, pentru a se apropia unii de ceilalţi cu sfială şi oarecare teamă. La începutul filmului, Andres se teme să o reîntâlnească pe Bea, se teme, în fond, de reacţiile amândurora. De-a lungul a zece ani de zile au existat o sumedenie de alte oportunităţi care ar fi putut reînnoda destinele lor. Dar cât de uşor este să analizezi problema astfel, cu o oarecare doză de egoism, în speranţa că lucrurile pot fi reparate, când ele nu sunt nici pe departe simple.
   De îndată ce ajunge în casa prietenilor din copilărie/adolescenţă, o singură întrebare se aude din partea lor, uşor şoptită, spusă cu teamă: „Cum a reacţionat Beatriz?“. Povestea de dragoste a celor doi, ale căror destine s-au separat înainte de a începe ceva cu adevărat, capătă din start accente dramatice, pentru a descoperi treptat cum iubirea lor a eşuat de fapt. Nu e o poveste întunecată, dar scoate la iveală regretul în cele mai variate nuanţe, iar camera de filmat este cea care observă priviri furişate, timide, zâmbete triste. Un element important în structurarea filmului este timpul, presiunea acestuia: Andres e pe cale să plece spre hotel pentru a-şi împacheta restul bagajelor, dar nu poate să dispară oricum, trebuie să îşi ia „la revedere“ de la toţi cunoscuţii. Doar că, pe măsură ce se întâlneşte cu unii, trebuie să se oprească şi la alţii, cu fiecare dintre ei deapănă amintiri, apare Beatriz… E precum o carte 3D care, pe măsură ce o răsfoieşti, dezvăluie personaje noi şi totuşi vechi. Andres ajunge să exploreze o spirală a timpului, a trecutului său, nevoit să înţeleagă şi să se raporteze altfel la toate cele trăite şi experimentate. Timpul capătă o altă dimensiune, una psihologică. Este momentul mărturisirilor, al amintirilor: cu fiecare personaj în parte, Andres recompune o parte din trecutul său, precum un puzzle care nu se dovedeşte a fi unul simplu. Bunica unuia dintre prieteni îi readuce aproape gustul copilăriei, când se adunau cu toţii în jurul bolurilor cu lapte şi cereale, fratele prietenului său decedat într-un accident de maşină are şi el contribuţia sa la acest portret recompus. Principala teamă a lui Andres pare a fi faptul că s-a îndepărtat de locurile natale, de prietenii săi, de amintirile pe care le-a împachetat din dorinţa de a scăpa de ele. A ajuns să fie un turist în oraşul natal. Dar pe cât de simplu pare, pe atât de complicat este în fond: trecutul poate rămâne trecut doar în momentul în care te desparţi de el împăcat cu tine. Tocmai de aceea, petrecerea pe fundalul căreia au loc toate întâlnirile şi discuţiile dinaintea plecării nu este decât un timp dilatat la maximum, un balon de sticlă în care Andres încearcă să se încadreze în aşa fel încât să recupereze parte din trecut, dar mai ales să se lămurească, să înţeleagă cum ar fi putut să arate viaţa lui.
   Ideea pe care merge Bize în filmul său este universal valabilă: există un moment în viaţa fiecăruia când stăm şi reanalizăm deciziile luate. De fiecare dată când un om iese din viaţa ta, te gândeşti inevitabil cum ar fi arătat relaţia peste mai mult timp. Viaţa peştilor se concentrează foarte mult pe dialog, pe replici, adesea prim-planurile caută răspunsuri în priviri, tăcerile sunt lungi, apăsătoare, revelatoare. De-a lungul celor câtorva ore de dinaintea plecării, atât Andres cât şi Bea vor înţelege cum ar fi fost dacă ar fi mers mai departe. Sunt cele mai lungi şi delicate ore, când au posibilitatea să îşi reproşeze lucruri, au curajul de a se asculta şi de a nu fugi unul de celălalt. Viaţa peştilor are o poezie aparte în a răscoli trecutul, găsind o metodă simplă, atât de simplă şi de evidentă de a ordona prezentul.
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe