Newsflash
Cultură

Oraşul liber Danzig, atunci şi acum

de Geo VASILE - nov. 6 2014
Oraşul liber Danzig, atunci şi acum
   Pawel Huelle (n. 1957, Gdansk) este, alături de Olga Tokarczuk, Dotota Maslowska, Janusz Leon Wisniewski, unul din cei mai cunoscuţi prozatori polonezi contemporani. A urmat studii de filologie poloneză, după care a lucrat ca jurnalist. A fost angajat al federaţiei Solidaritatea, a predat literatură, filosofie şi istorie, a fost director al televiziunii din Gdansk din 1994 până în 1999. A devenit celebru mai ales prin romanul său de debut din 1987, „Cine a fost Weiser Dawidek“, ecranizat în 2001 de conaţionalul său, regizorul Wojciech Marczewski, cu titlul „Weiser“.
   Una din cărţile sale de succes, Mercedes-Benz. Din scrisorile către Hrabal, a apărut la editura Polirom în 2014. Tălmăcirea în româneşte, fără cusur, din limba poloneză aparţine Radoslawei Janowska-Lascăr şi Mihaelei Cornelia Fiscutean, care au optat pentru versiunea originală a lui Huelle, ce nu-şi menajează cititorul, adică cea povestită cu sufletul la gură, fără alineate, dialoguri etc., cu excepţia a trei sau patru puncte-opriri, menţinând astfel construcţia făţiş spontană.
   Este vorba de un roman remarcabil prin originalitatea tematică, dar şi prin fluxul copleşitor, irespirabil al scriiturii. Conceput sub forma a două lungi scrisori, una pentru marele prozator ceh Bohumil Hrabal, ce se concretizează într-un act de devotament faţă de acesta, considerat de Huelle cel mai fermecător şi inovativ scriitor al secolului XX, cealaltă pentru domnişoara Ciwle, un personaj extrem de ataşant. Cartea îşi găseşte punctul de pornire al propriei naraţiuni într-o povestire a autorului ceh, „Lecţia de seară“. O descriere a unei cuceritoare lecţii de iniţiere în conducerea motocicletei pe străzile Pragăi, în timpul căreia protagonistul, Hrabal însuşi, îi povesteşte instructorului irezistibile episoade legate de pasiunea nestăpânită a tatălui său pentru automobile. Pe urmele eroului lui Hrabal, cartea lui Huelle descrie lecţiile de conducere ce i se predau protagonistului – de fapt chiar autorul – la bordul unui mic Fiat de către o instructoare energică şi totodată extrem de simpatică, domnişoara Ciwle.
   Ne aflăm în Gdansk. Elevul este încurcat, la drept vorbind o catastrofă în privinţa executării comenzilor pentru examenul în trafic; pentru a tempera tensiunea şi reacţiile greu de estimat, dar fireşti, ale profesoarei, se pune pe povestit în chip de ludică, elegiacă, epică şeherezadă nenumărate istorii legate de vicisitudinile membrilor familiei sale, cu deosebire bunicii, împătimiţi de maşinile epocii. Episoade amuzante sau de-a dreptul burleşti, ca de pildă clamorosul accident al bunicii Marie, care în anii ’20, la bordul unui Citroën, intră într-o locomotivă, provocând un scandal monstru în presa naţională şi internaţională. Astfel se face că primeşte cadou din partea firmei franceze un exemplar nou-nouţ. Urmează plonjonul într-un râu al acestuia, condus de data asta de bunicul Karol. Odată dus pe apa sâmbetei noul Citroën, va fi înlocuit cu un Mercedes-Benz, miticul automobil ce va fi moştenit de tatăl autorului. Un alt episod va fi produsul propriei fantezii: întrecerile numite „vânătoarea de montgolfiere“, mereu câştigate de bunici, de la bordul maşinii Mercedes-Benz.
    Secvenţele sunt inepuizabile, toate amprentate de acel „lirism automobilistic“ despre care face vorbire Huelle, înrudit cu tonul afectuos cu care Hrabal descrie vechile maşini şi, prin intermediul lor, vremurile. Dacă stăm şi ne gândim mai bine, supralicitarea pasiunii automobilistice a eroilor nu este pentru autorul polonez decât un pretext pentru a zăbovi în acelaşi stil de cascadă asupra feluritelor climate şi ambianţe umane ce s-au perindat începând din les années folles până în preajma mileniului trei. Domnişoara Ciwle este pur şi simplu sedusă de poveştile talentatului său elev (desăvârşit antitalent în privinţa şoferiei!), drept care-i cere când şi când să continue, să-i relateze urmarea. Protagonistul-narator se convinge tot mai mult de farmecul instructoarei şi interesul său creşte şi mai mult când află că şi este o pasionată cititoare a lui Hrabal.
    Orele de instructaj auto se preschimbă în ocazii de interminabile conversaţii şi chiar confidenţe. Romanul se derulează cap-coadă ca o urzeală a acestor trei planuri: lecţiile de conducere, nemântuitele povestiri ale protagonistului şi relaţia sa cu domnişoara Ciwle, un innamoramento nemărturisit. Fundalul: continua invocare a lui Hrabal, destinatar al scrisorii-fluviu şi totodată personaj al cărţii.
   Un alt element fundamental ce nu putea fi ignorat de Huelle: nenumărate referinţe la epoci istorice traversate cu precădere de ţările estice supuse unui anevoios proces de tranziţie spre democraţie şi capitalism. Cum era şi firesc, în prim plan este o parte din istoria Poloniei în veacul al XIX-lea, mai precis cea a oraşului liber Danzig, o adevărată răspântie de evenimente ce au transfigurat chipul veacului al XX-lea.
   Romanul se termină cu dureroasa şi enigmatica moarte a lui Hrabal în 1997, căzut de la etajul cinci al spitalului unde se internase, în timp ce voia să hrănească porumbeii. Moarte ce ea singură marchează cu adevărat, în concepţia lui Huelle, sfârşitul unei epoci, şi nicidecum căderea zidului Berlinului, „revoluţia de catifea“ sau sângeroasa revoluţie din România. Fapt e că scrisul lui Hrabal i-a ajutat pe mulţi să supravieţuiască unor ani duri, întunecaţi, anii violenţei politice şi ai obtuzităţii birocratice, oferindu-le doza de viziune hazlie, satiră şi ironie din cărţile sale.
   Este inevitabil să ne referim şi la stilul lui Huelle, şi el în chip premeditat amintind de cel al scriitorului ceh. Limbajul vorbit reproduce exact ritmul naraţiunii orale, diseminată cu digresiuni şi salturi subite de la o temă la alta, ce se impun în manieră proustiană sub incidenţa unor stimuli de moment. Un motiv se pliază în celălalt după schema cutiilor chinezeşti, contribuind la crearea unui tablou compozit, în care viaţa de zi cu zi se regăseşte în evenimentele istorice şi totodată în interpretările detaşate, filosofice, asupra condiţiei umane şi a realităţii intime a personajelor.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe