Autentificare
Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta
Căutare:
Căutare:
Acasă  »  LIFESTYLE  »  Cultură

Oferte de iarnă

Viața Medicală
Anca FLOREA joi, 1 martie 2012
   Destul de greu, reperele de reală atracţie încep să-şi facă totuşi apariţia în stagiunea bucureşteană curentă, aşa încât oferta pentru melomani este cumva generoasă în această perioadă. Spre exemplu, după foarte multă vreme, cvartetul ieşean „Ad libitum“ a cântat la sala Radio, în cadrul unui proiect intens promovat (concertul fiind precedat şi de o conferinţă de presă), un public neaşteptat de numeros ascultând opusuri de Haydn, Beethoven şi Sibelius, în care s-a remarcat precizia şi omogenitatea ansamblului, maniera în care Şerban Mereuţă, Bogdan Bişoc, Filip Papa au reuşit să relaţioneze cu Alexandru Tomescu (preluând locul la vioara I, după ce, în urmă cu câteva luni, Adrian Berescu a pierit într-un teribil accident); sinceră să fiu, de la o formaţie cu o experienţă de un sfert de secol, deţinătoare a unor premii internaţionale de prestigiu, aş fi aşteptat un plus de expresivitate, o paletă de culori mult mai diversă, nu doar o parcurgere extrem de corectă a partiturilor. De asemenea, m-a surprins absenţa unei diferenţieri stilistice (în special la primele lucrări), sperând în van ca în Sibelius să reliefeze profunzimea şi poate chiar tragismul cuprins în acele pagini, alternând cu suprafeţe meditative cu pregnantă amprentă a suflului scandinav. Am bănuit că aceasta este concepţia instrumentiştilor, dar bisul acordat (Humoresca de Dvor?ák), dedicat memoriei colegului lor, a fost interpretat superb, ba chiar impresionant, semn că atunci când se implică şi sufleteşte, au capacitatea şi ştiu cum să redea o piesă în esenţa ei, aducând exact ceea ce lipsise până atunci – expresivitate, fineţe, interpretare în cel mai bun sens al cuvântului. Iar dacă aceste „ingrediente“ absolut necesare pentru succesul unui cvartet de anvergură se vor regăsi în viitoarele concerte, devenind o constantă în abordarea oricărei partituri, atunci ne vom bucura să reascultăm „Ad libitum“ – poate în 22 aprilie, la Ateneu, poate în turneu prin ţară (Sibiu, 24 aprilie, Tg. Mureş, 25 aprilie) sau poate chiar pe CD-ul ce va fi lansat în primăvară.
   Iubitorii genului liric au avut ocazia să aplaude, la ONB, reluarea operei Mefistofelede Boito, în regia Andei Tăbăcaru-Hogea şi scenografia semnată de Cătălin Ionescu-Arbore, montată în urmă cu 13 ani la Iaşi, „împrumutată“ la Opera Naţională în 2004 pentru câteva reprezentaţii, iar acum preluată probabil definitiv. Şi chiar merită, pentru că, revăzând spectacolul după atâţia ani, am avut aceeaşi senzaţie de monumentalitate şi spectaculos pe care am trăit-o la premieră, decorul cu arhitectură masivă, concepţia în alb şi negru, cu pete de roşu în costumul lui Mefistofele şi culori tari în scena „chermezei“, cu lumină albă, mult fum (de această dată inteligent utilizat), globul pământesc în flăcări, doi cai imenşi (dar secţionaţi) şi multe alte simboluri de efect, întregind mişcarea scenică fluentă şi logică. În afară de basul Mihnea Lamatic, cel care a susţinut rolul titular şi la prima reprezentare bucureşteană, şi de mezzosoprana Sidonia Nica în Marta/Pantalis, restul distribuţiei propune debuturi, tenorul mexican Jose Manuel Chu convingând că este o „achiziţie“ pentru teatru (glasul său liric plin, amplu, bine condus, având şi luminozitate şi căldura cerută de personajul Faust, ceea ce compensează cumva atitudinea sa statică şi neimplicată în trăirile multiple ale eroului), soprana clujeană Edith Borsos aducând însă, pe lângă vocea generoasă şi calitativă, o manieră de cânt şi o lipsă a planurilor contrastante ce vădesc faptul că solista se rezumă la preocuparea pentru emiterea sunetelor (nu totdeauna cum trebuie), oricum în plan scenic neavând nimic în comun cu Margherita, dar mai aproape de Elena; în episodicul Walter a debutat tenorul Liviu Indricău. La pupitru, Tiberiu Soare a preluat solicitanta partitură pe care, ca de obicei, reuşeşte să o coordoneze cu mână sigură, încercând şi „fineţuri“ care chiar „ies“, semn că orchestra răspunde bine atunci când se mobilizează şi se implică. Surprinzător, corul (maestru de cor Stelian Olariu) a avut probleme serioase în primul act, dar şi-a revenit apoi, rămânând ca şi atitudinea „îngerilor“ şi mişcarea lor să devină mai puţin... pământeană şi degajată, dar corul de copii (pregătit de Vasile Corjos) a fost „la înălţime“, iar balerinii au „executat“ onest coregrafia creată de Răzvan Mazilu, fără a depăşi însă acest stadiu. Privit în ansamblu, spectacolul este captivant ca imagine, are momente frumoase în plan muzical, dar parcă nu mai are grandoarea şi strălucirea de altădată, iar distribuţiile nu şi-au găsit încă echilibrul necesar. Din păcate, cred că nici în versiunile ce se preconizează nu vor fi interpreţi adecvaţi în rolurile principale, poate doar sub aspect scenic... Iar publicul se va convinge (dacă da sau... nu) în următoarele spectacole cu superba operă de Boito.
   Vorbind despre atracţiile „de sezon“, trebuie amintit concertul pe care, astăzi, Cristian Mandeal îl dirijează la sala Radio, colaborând cu Orchestra Naţională şi reputatul pianist Dimitri Alexeev, reluarea operei Cenerentola de Rossini, din nou la ONB, dar şi Gala de balet de la Sibiu, alăturând solişti de marcă din ţară şi din lume. Iată deci că avem unde să ne ducem pentru a ne bucura, cel puţin în principiu, de seri frumoase, în care să încercăm să ne simţim bine.


Abonament VM 600x600-01 v3b

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
Până la 31 decembrie 2020, ai reducere la prețul abonamentului pe 12 luni și ceva în plus:
  • Tipărit + digital – 160 de lei
  • Digital – 103 lei
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC
Află mai multe informații despre oferta de abonare.