Newsflash
Cultură

O piesă de speriat la Teatrul Național

de Candid STOICA - mar. 31 2017
O piesă de speriat la Teatrul Național
     Cei care merg la spectacolul „Crima din strada Lourcine” de Eugène Labiche, al Teatrului Național din București, pot învăța cum să se sperie de o bonetă, o perucă, un pantof de femeie, o umbrelă cu cap de maimuță sau de o bucată de cărbune. Pe vremuri, arta sperieturii era chiar un capitol care se învăța obligatoriu la conservatoarele particulare.
    Prolificul dramaturg francez Eugène Marin Labiche, un fin și lucid observator al moravurilor, gusturilor și viciilor micii burghezii din a doua jumătate a secolului XIX, a fost autorul a peste o sută de piese, comedii și vodeviluri. Era celebru în epocă pentru arta sa de a încâlci și de a descâlci ițele pieselor sale, adevărate capodopere sau mici bijuterii de tehnică și artă teatrală. Acestea apar frecvent în repertoriul celor mai multe teatre din lume, deoarece sunt prilej de mari succese. Labiche a fost, poate, cel mai jucat autor în România comunistă. Celebra sa „Pălărie florentină” a făcut parte din programul de liberalizare a repertoriilor teatrelor care jucaseră până atunci numai piese sovietice, antiamericane și, bineînțeles, piesele unor autori români care machiau realitatea.Spectacolul a fost pus în scenă de Lucian Giurchescu din anul 1965, la fostul teatru din Giulești, oferind de-a lungul anilor mii de reprezentații. Ulterior, a fost refăcut de regizorul Tudor Mărăscu, cu o distribuție mai tânără, dar jucându-se în continuare cu același mare succes.
   Întorcându-ne în zilele noastre, trebuie spus că protagoniștii spectacolului „Crima din strada Lourcine”, regizat de Felix Alexa, au găsit diverse modalități de a face spectatorii să râdă speriindu-se în diverse moduri, destul de variate. Totuși, în mod paradoxal, spectatorii nu prea au râs, deși Marius Manole, Istvan Teglas, Mihai Calotă și Rodica Aprodu s-au speriat cu talent și credință, fiecare în felul său unic. Marius Manole se speria ca un petrecăreț intelectual, Istvan Teglas ca un apucat sau ca un acrobat, Rodica Aprodu ca o frumoasă doamnă cu educație – când posesivă, când drăgăstoasă – și Mihai Calotă se speria cu moderația și blândețea falitului. Singurul care nu se sperie în acest spectacol este Victor Țăpeanu – valetul Justine –, acesta fiind foarte serios. De fapt, el chiar ar fi trebuit să se sperie, fiindcă devine un țap ispășitor.
   În dinamica piesei se petrece însă un fenomen de care regizorul nu a ținut cont. Se întâmplă ca o sperietură să treacă dincolo de limita normalului, să devină o spaimă, iar atunci râsul încetează. Aglomerarea de prea multe sperieturi în piesă a produs în public spaima că ele nu se vor mai termina. Și atunci publicul s-a retras înfricoșat în carapacea sa, urmărind plictisit acțiunea, destul de banală, a piesei.
  Pentru a da până la urmă cezarului ce-i al cezarului, trebuie să amintit că regizorul, simțind că subiectul e destul de anemic iar sperieturile numeroase, s-a gândit să schimbe registrul. Piesa numindu-se vodevil, cel mai nimerit lucru a fost să-i facă pe actori să cânte, ceea ce ei, în mod neașteptat, au făcut cu mare vioiciune și spontaneitate, ridicând sala în picioare după ce timp de o oră publicul asistase la prea multe sperieturi, ajungând în final să se plictisească.
   Am aplaudat și eu la final, gândindu-mă în același timp cu tristețe că talentul excepțional al unor actori români este pus în slujba unei simple comedioare. Citind excelentul program alcătuit de Anca Mocanu, misterul aducerii în repertoriu a acestei piese se dezleagă ușor. Regia, versiunea scenică, ilustrația muzicală și luminile sunt semnate de o singură persoană: Felix Alexa. Se naște o întrebare legitimă: oare câți bani a plătit Teatrul Național ca să aducă pe scenă această piesuță?

  

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe