Newsflash
Cultură

O piesă clasică într-o montare modernă

de Mircea Crețu - oct. 28 2022
O piesă clasică într-o montare modernă

Noua montare a spectacolului „Pescărușul”, de la Teatrul Naţional din București, nu trebuie ratată de niciun iubitor de teatru.

M-am dus la Pescărușul de Cehov cu o imensă curiozitate, generată de diferenţele imense de opinii în cronicile de specialitate pe care le citisem, referitoare la spectacolul regizorului rezident parizian Eugen Jebeleanu, laureat UNITER în 2020. Din ele nu pricepeam nimic.

Scenă din Pescărușul, Foto Irina Artenii
Foto: Irina Artenii

 

Să mă explic – există sporturi la care, din notele acordate de membrii echipei de arbitri, se elimină cea mai mare și cea mai mică notă, bănuite de opinie exagerată. Dacă aș fi făcut același lucru cu „echipa de arbitri” ai acestui spectacol (cronicarii despre care vă vorbeam, carevasăzică)... n-ar mai fi rămas nimic. De aici și fireasca mea curiozitate.

Spectacolul a confirmat ceea ce citisem. El s-a situat într-un loc estetic despre care a vorbit un artist în trecut. Îl citez, pentru că opinia lui mi se pare extrem de sugestivă în analiza acestui spectacol.

„Un maestru – și eu sunt încă suficient de îndrăzneţ să mă cred astfel – nu are dreptul să experimenteze? Nu are dreptul moral să își verifice ideile creative prin experimente, chiar dacă acestea se dovedesc a fi greșite? Și când totul s-a spus și s-a făcut, nu are dreptul să greșească? (...) Oamenii în artă caută, greșesc și deseori se împiedică și se abat din drum, dar realmente creează, câteodată prost și uneori splendid” (V.E. Meyerhold).

Un spectacol eveniment

Fără discuţie, vă sfătuiesc să mergeţi să îl vedeţi. Este un eveniment. Nici nu ar putea fi altceva un Cehov (sau Caragiale, Goethe, Shakespeare sau Molière) montat pe „prima scenă a ţării”. Invitaţia pe care v-am lansat-o trebuie însă dublată de o sugestie: citiţi înainte textul dramaturgului rus! Fără această lectură nu veţi înţelege care este contribuţia realizatorilor la montarea de secol XXI a acestui mare clasic.

Pentru că, fără nici cea mai mică discuţie, spectacolul este de secol XXI! El atinge o sumedenie de teze acute ale perioadei pe care o traversăm: identitatea de gen, globalismul, necesitatea înlocuirii lumii vechi și, mai ales, a principiilor ei meschine, protestul faţă de războiul din Ucraina. A vrut să vorbească despre toate astea Anton Pavlovici?

Prea puţin contează în spectacolul secolului XXI. Anii noștri vor să arate, asemenea formelor teatrale propuse de Konstantin Gavrilovici Treplev, găunoșenia abordărilor trecute.

În consecinţă, ca și monologul Ninei Zarecinaia, spectacolul vrea să zgâlţâie din temelii pereţii instituţiei bucureștene, propunându-și (probabil) să o facă și la nivel naţional. Iar viitoarea Gală UNITER ne va răspunde dacă a și reușit. Pentru că e puţin probabil ca montarea despre care vorbesc să nu fie propusă juriului Uniunii teatrale.

Și asta inclusiv graţie reacţiei puternice a publicului: o parte dintre cei prezenţi (mică, ce e drept) a părăsit sala în timpul spectacolului, alţii (și mai puţini) și-au manifestat vocal nemulţumirea, dar cei mai mulţi au aplaudat, la sfârșit, în picioare. Generaţia secolului XXI.

Citiți și: Centenarul Încoronării

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe