Newsflash
Cultură

O nouă experiență marca Andrei Șerban

de Candid STOICA - feb. 17 2017
O nouă experiență marca Andrei Șerban
     Admirat cu nedisimulată simpatie de o parte a criticii teatrale ca geniu al scenei românești, privit cu neîncredere de o parte a publicului conservator, Andrei Șerban continuă să suscite interes în ambele tabere cu experiențele sale, cu îndrăznelile sale, dar mai ales cu spectacolele sale controversate. După „Soldatul de ciocolată” de la Teatrul Odeon i s-a imputat că a fost prea cuminte, iar în spectacolul-mamut „Văduva veselă” de la Opera Română a fost acuzat că a sărit iar peste cal. Cu toate acestea, Andrei Șerban își continuă drumul, descoperind că în teatrele din România își poate finaliza sau relua cu succes experiențele teatrale. Așa a făcut cu „Troienele” și cu „Lucia din Lamermoor” la Opera Națională din Iași, chiar dacă a fost acuzat de curând, prin intermediul unei scrisori deschise, de Ioan Holender, unul din vechii săi admiratori, că nu-l interesează decât banii.
    Trecând peste partea volatilă a situației, Carousel, spectacolul Teatrului Bulandra prezentat în premieră la Festivalul național de teatru de anul trecut, având la bază piesa „Liliom” alui Ferenc Molnár, în viziunea personală a lui Andrei Șerban (dar ajutat de Daniela Dima), este un spectacol gândit serios în ciuda multor momente concepute strident, ca să șocheze, și a unor false finaluri obositoare, care lungesc inutil spectacolul.
    Piesa „Liliom”, scriu teatrologii, a reprezentat un caz singular: deși nu s-a bucurat inițial de succes, ea a atras ulterior atenția multor creatori, atât de teatru, cât și de film, prilejuind de-a lungul timpului creații interesante consemnate ca atare. „Carousel” al lui Andrei Șerban se va înscrie probabil în seria de excelente spectacole prezentate pe scenele europene.
    Conceput ca unmusical, spectacolul începe în mod neașteptat chiar din holul sălii teatrului. Liliom, personajul central, și partenerii săi primesc publicul, oferind plini de vervă un mic intermezzo despre viața de circ dintr-un mic târg de provincie din Ungaria. Ulterior, piesa ne dezvăluie caracterul interior al unui personaj complex, om de periferie, cu un caracter destul de slab, prins în capcana luptei pentru existență, care până la urmă capotează. Deși nu pare a acoperii integral rolul, Vlad Ivanov se străduiește de multe ori cu succes să fie credibil. În alte scene însă, acest efort lipsește. Arătându-ne, poate prea didactic, cum lui Liliom îi lipsesc cuvintele și conștiința pentru a-și exprima atitudinile și sentimentele, Vlad Ivanov joacă intensiv cele două planuri ale vieții personajului: cel exterior și cel interior. Este secondat de toată distribuția, judicios aleasă. Alexandra Fasolă aduce în personajul Iuliei o interpretare sensibilă, plină de candoare, care impresionează puternic. Acest lucru este evident mai ales în a doua parte a rolului, când Iulia se maturizează, actrița marcând excelent acest moment.
    O echipă bine sudată de actori interpretează cu succes mai multe personaje, fiecare actor reușind să găsească elemente de caracterizare a personajelor respective. O apariție plină de culoare reușește Rodica Lazăr în rolul doamnei Muskat, patroana caruselului, o femeie autoritară, cucerită de farmecul lui Liliom. De asemenea, actrița găsește accente reale pentru caracterizarea unui Comisar simbolic. În rolul lui Albert cel rău, amicul lui Liliom, ca și în cel al lui Ștefan Kadar, Cătălin Babliuc marchează cu inventivitate două tipologii. Iar Ana Covalciuc reușește în rolul prietenei Iuliei, Maria, să ne portretizeze o femeie pragmatică, plină de umor. Admirabile sunt tipologiile realizate în roluri mici, chiar scurte apariții, de Radu Iacoban, Mirela Gorea, Adela Bengescu și Andrada Corlat. De remarcat că Ștefan Gomoi reușește chiar trei excelente siluete (Hozlinger, polițist în cer și pe pământ, strungarul).
    După „Lear(a)”,Ivanov” șiOmul cel bun din Seciuan”, Andrei Șerban realizează acum cu „Carousel” a patra sa colaborare cu Teatrul Bulandra. Nu se poate trece cu vederea excelentul decor realizat de arhitectul Octavian Neculai, nici costumele pline de fantezie, colorate poate excesiv, ale Liei Manțoc, iar la reușita spectacolului trebuie neapărat amintit de acompaniamentul muzical, compus și interpretat de Raul Kusak.
    „Carousel” este, fără îndoială, emoționant ca eveniment teatral, un fel de cronică despre realitatea mirifică a vieții unor oameni afectați de demersurile societății în care trăiesc, o tragicomedie impresionantă despre noi și semenii noștri. Andrei Șerban și echipa sa dovedesc că sunt adevărați creatori, care dau emoție și inovație actului teatral. Nu pot încheia cronica spectacolului fără un citat al regizorului, edificator pentru ce gândește el despre teatru și spectacol în general: „Văd teatrul ca pe o aventură care include toate aspectele vieții, de la simplul divertisment la supranatural, de la gestul cotidian la invizibilul care devine transparent. Când privim știrile la televizor sau pe net, ne umplem de frustrare ori de confuzie, de furie sau teamă, dar la teatru avem uneori șansa de a depăși aceste stări și de a ieși de acolo mai curajoși, mai puternici și încrezători că putem face față vieții”.

  

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe