Newsflash
Cultură

O furtună la TV

de Candid STOICA - oct. 30 2020
O furtună la TV

Televiziunea Română a transmis, recent, spectacolul Furtuna de William Shakespeare într-o adaptare și o regie semnate de tânărul Alexandru Lustig, care a lăsat interzise multe spirite.

furtuna_TVR-1„Furtuna”, ultima piesă a bardului de la Stratford, e un fel de basm când dulce-amărui, când crud și grotesc, despre o uzurpare de funcţie și despre noile relaţii ce se stabilesc pe un teren virgin, generate de puterea „vrăjitorească” a lui Prospero, exilatul.

O poveste care până la urmă se termină cu o reconciliere și mai ales cu împăcarea de sine a eroului, dar și cu hotărârea lui de a renunţa la magie, întorcându-se la locurile de unde a fost alungat.

Jucată, ne spun istoriile literare, la început ca simplă feerie de curte, interpretată simbolic, cu toate atributele de rigoare, de romantici, adevărata „Furtună” a fost deconspirată de criticii (Jan Kott) și regizorii moderni (Peter Brook, Peter Hall) care i-au arătat adevărata faţă: o dramă necruţătoare, la fel ca toate piesele mari ale nemuritorului dramaturg.

O răfuială pasională cu lumea reală, în care apar pregnant mai toate temele obsesive ale teatrului shakespearian: de la iubire la trădare; suveranul legitim și cel rău, dar mai ales drama oamenilor Renașterii și a ultimei generaţii de umaniști.

În ultimii 50 de ani, piesa a avut două spectacole interesante în Teatrul Românesc, datorate unor excelenţi regizori: Liviu Ciulei la Teatrul Bulandra în 1978 și Alexander Morfov în 2014, la Teatrul Naţional din București. Alexandru Lustig, absolvent de UNATC și fiu de dramaturg, a optat însă să „joace” Furtuna cu „sculele” televiziunii, investind mult în acest specific (decor, costume, interpreţi).

A populat spaţiul cu o figuraţie abundentă, iar Prospero a folosit mai toate uneltele moderne de magie, televiziunea fiind principalul mod de a produce o anumită iluzie magică. La capitolul actori însă, s-a cam poticnit.

Impresionat probabil de prestaţia sa din rolul de Magician, l-a distribuit în rolul lui Prospero pe Marian Râlea. Astfel, un excelent actor, care însă, o spun cu regret, nu are mai nimic din caracterul, alura, fizionomia și complexitatea personajului, decât o privire tristă și neînţelegătoare a tot ce se petrece în jurul său.

Ceilalţi actori se salvează fiecare cum poate, ba cu o barbă, ba cu un costum mai elegant de epocă, ba cu o coroană sau o pălărie pe cap, încercând – cât le-a permis regizorul – să spună ceva despre lumea pe care a descris-o Shakespeare și pe care o privim astăzi cu umilă comprehensiune.

Cel mai puţini „șifonaţi” din toată istoria asta ies tinerii Lucian Ionescu (Ferdinand) și Ioana Bugarin (Miranda), care se anunţă ca viitoare capete de afiș, dacă destinul îi va ajuta.

Mai apar, încercând caracterizări sumare, Dan Rădulescu (Ariel), Mihai Niţă (Caliban), Bogdan Cotleţ (Trinculo) și o ceată numeroasă de alţi tineri actori care bat la porţile notorietăţii și de care sigur vom mai auzi: Grigore Bechet, Sorin Dobrin, Silviu Debu, Pavel Bârsan, Marius Damian, Darius Daradici, Răzvan Enciu, Andreea Mera, Carla Mihai, Ioana Nichita, Gloria Melu, Tiberiu Hârsan.

Per ansamblu, se poate spune că... se poate și așa!

 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe