Newsflash
Cultură

„Nabucco“ de… Hausvater, pe muzică de Verdi

de Anca FLOREA - iun. 15 2012
„Nabucco“ de… Hausvater, pe muzică de Verdi
     Dacă Festivalul Operelor Naţionale desfăşurat la Cluj a debutat cu Aida, întâmplător sau nu, a propus, în final, o altă operă verdiană, închizând cumva „cercul“ cu Nabucco 12 (Nabucodonosor) „un spectacol de Alexander Hausvater“, „muzica de Giuseppe Verdi“ (decoruri Dobre-Kothay Judit, costume Viorica Petrovici). O producţie mult discutată şi controversată încă de la premiera din iarnă, când a „beneficiat“ însă de o conjunctură socio-politică extrem de favorabilă unui impact puternic, speculat din plin de mass-media. Şi cum… „nimic nu e nou sub soare“, mi-am amintit că şi prima montare clujeană, semnată în 1986 de regizorul Viorel Gomboşiu, a adus, ca şi acum, imagini (proiectate pe fundal) din perioada holocaustului, a hitlerismului, cu atrocităţile bine ştiute trăite de „poporul evreu“, la suferinţele căruia se referă şi libretul operei, inspirat de povestea biblică a asupririi de către Nabucodonosor, regele Babilonului. Şi totuşi, partitura verdiană se intituleazăNabucco… Desigur, acum s-a adăugat şi acel 12, pentru că s-a prezentat în anul 2012 – dar dacă va figura pe afiş şi în 2013… se va modifica „indicativul“?
     Transferată (de asemenea) în perioada celui de-al Doilea Război Mondial, acţiunea aduce pe scenă şi soldaţi cu mitraliere (şi Abigaille poartă o asemenea armă) şi evrei închişi în cuşti sau duşi la „camera de gazare“ (moment care determină apariţia unor actori aparent complet dezbrăcaţi, purtând însă, măcar parţial, costume mulate, de culoarea pielii) şi (din nou) proiectarea pe fundal a unor portrete de evrei probabil victime ale masacrului (dar de ce revin ciudat doar câteva figuri, când, de fapt, există mii de asemenea fotografii?!), imagini din „trenurile morţii“ sau din lagăre. Peste toate acestea, jocuri de proiecţii realizate pe computer, amintind fără voie de „caleidoscopul“ copilăriei noastre (cam la fel cu cele utilizate în Trubadurul bucureştean, regizat de acelaşi Hausvater). Rezultă astfel o aglomerare permanentă în scenă, dublată de aceste imagini care încarcă excesiv, obosindu-i pe cei care, la operă, ar mai trebui să asculte şi muzica… Pe de altă parte, Nabucco este arestat şi pus în cămaşă de forţă, iar „armata“ celor care îl ajută să iasă din închisoare este alcătuită din „colegi“ de la psihiatrie, într-o viziune grotescă, dar brusc nebunia „le trece“ şi redevin personaje puternice şi învingătoare. Surprinzător, apar şi inadvertenţe sau stângăcii în menţinerea unitară a concepţiei „întregului“, pentru că, spre exemplu, coroana aurită pe care şi-o dispută eroii principali este cu totul deplasată în context. Dacă fiecare parte a spectacolului este precedată de imaginea rugăciunii din sinagogă (susţinută de „sonorul“ înregistrat, decupat din realitate), amprentă menţinută pe tot parcursul operei, după ultimul acord orchestral revin în scenă toţi interpreţii, cântând, de această dată în limba română, „corul sclavilor“, în timp ce în sală un actor flutură un enorm steag… tricolor românesc, iar alţii aruncă „fluturaşi“ pe care este tipărit textul cu tentă clară de îndemn la eliberare, la revoltă sau la… resemnare („suferinţa să ştim a-ndura“), totul dublat de proiecţii decupate din elemente specifice „plaiului mioritic“, amestecate cu fabrici sau cartiere moderne (amintind de „Cântarea României“ de altădată) şi, culmea, cu… biserici ortodoxe! Un amalgam care, evident, rupe cursivitatea celor trei ore cu pregnanţă iudaică, intenţia vădită fiind translarea în epocă şi îndemnul la eliberare (de ce, de cine?…) pe plan local. Sincer, mi s-a părut o „lipire“ forţată.
     Cât priveşte latura strict muzicală şi interpretativă, soliştii au evoluat corect, s-au străduit şi chiar au reuşit să contureze personajele aşa cum le-a gândit regizorul, rezolvând şi complicata folosire a trapelor (care au dat şi ceva emoţii… tehnice) şi a tuturor elementelor solicitante, într-o perpetuă agitaţie scenică, dorind să dea relief – fiecare „după posibilităţi“ – dificilelor arii, duete şi ansambluri, cu glasuri mai mult sau mai puţin calitative. Demn de subliniat este faptul că, în afara sopranei Madeleine Pascu, invitată de la Opera bucureşteană pentru rolul Abigaille, întreaga distribuţie este alcătuită din solişti clujeni. Astfel, Fulop Martin a fost… Nabucodonosor (deşi, repet, Verdi l-a notat doar Nabucco), Sorin Lupu a devenit Ismaele, Călin Cozma a „preluat“ rolul Zaccaria (deşi „fluturaşul“-program îl menţionează pe craioveanul Sorin Drăniceanu, dar care s-a îmbolnăvit), Cristian Hodrea s-a remarcat în Marele Sacerdot, deosebit de bine a cântat Iulia Merca, o expresivă şi sensibilă Fenena, Florin Pop şi Daniela Mureşan-Chişbora completând o distribuţie echilibrată, fără a depăşi nivelul onestităţii. Dar corul (pregătit de Corneliu Felecan) a sunat bine, iar orchestra a convins că este foarte bună, la pupitru aflându-se Adrian Morar. Sigur şi eficient, el a coordonat cu rigoare relaţia fosă-scenă, uşoarele dezechilibre s-au rezolvat discret, iar sonoritatea de ansamblu a avut strălucire şi expresivitate, publicul răsplătind cu îndelungi aplauze o producţie primită de mulţi cu rezervă (nu doar referitor la montare).
     Culmea este că, la premiera din ianuarie, întreaga presă a fost în admiraţie datorită acelui moment „din stradă“ foarte potrivit, pentru ca acum, fără a marca evenimentul festivalier (despre care nu s-a spus niciun cuvânt, măcar la TVR Cultural), să fie „şocată“ de nuditatea unor apariţii episodice; culmea ironiei, nu au deranjat când erau complet dezbrăcaţi, ci abia când aveau acele maiouri ce dădeau impresia trupului gol! De altfel, şi în Don Giovanni au „descoperit“ o asemenea apariţie, cu o pudibonderie nefirească unor publicaţii pline de poze şi titluri „picante“, aspect preluat şi dezbătut, culmea, şi la un post de televiziune. Doar atât a interesat, pentru că… avea „sămânţă de scandal“. Păcat.
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe