În recentul concert de la Ateneul Român, Orchestra Medicilor „Dr. Ermil Nichifor“ şi Corul studenţilor medicinişti, sub bagheta lui Iosif Ion Prunner, au abordat un îndrăzneţ repertoriu alcătuit din fragmente compuse de Verdi şi Wagner. Cum au evoluat, ne spune Anca Florea, la Revelaţiile Euterpei.

"> Muzicieni în halate albe - Viața Medicală
Cultură

Muzicieni în halate albe

de Anca FLOREA - apr. 26 2013
Muzicieni în halate albe

În recentul concert de la Ateneul Român, Orchestra Medicilor „Dr. Ermil Nichifor“ şi Corul studenţilor medicinişti, sub bagheta lui Iosif Ion Prunner, au abordat un îndrăzneţ repertoriu alcătuit din fragmente compuse de Verdi şi Wagner. Cum au evoluat, ne spune Anca Florea, la Revelaţiile Euterpei.

   A devenit deja o tradiţie ca, omagiind Ziua mondială a sănătăţii, Orchestra medicilor „Dr. Ermil Nichifor“ să ofere, la Ateneu, un concert deosebit. Iar de această dată evenimentul a căpătat conotaţii aparte, marcând Anul Verdi-Wagner printr-o gală în cadrul căreia ansamblul a colaborat şi cu un cor al studenţilor medicinişti (pregătit de Tudor Ionescu), la pupitru aflându-se, ca de obicei, Iosif-Ion Prunner. Şi parcă pentru a spori anvergura momentului, în sală s-au aflat, pe lângă ministrul sănătăţii, Eugen Nicolăescu, şi alte personalităţi din lumea medicală, dar şi renumita soprană Angela Gheorghiu, alături de contratenorul Cezar Ouatu, şi soprana Maria Slătinaru-Nistor (care, după cum a precizat prof. dr. Mircea Penescu în deschiderea programului, a recomandat câţiva dintre soliştii serii) sau soprana Silvia Voinea.
   Un public extrem de numeros (ca întotdeauna, de altfel) a aplaudat, pe bună dreptate, secvenţele orchestrale şi corale, pentru că ansamblurile au cântat cu acurateţe şi o disponibilitate parcă mai accentuată ca altădată de a se implica în interpretarea unor pagini din creaţia verdiană – uvertura la opera Forţa destinului, corul din Trubadurul, uvertura şi îndrăgitul „cor al sclavilor“ din Nabucco–, precum şi fragmente wagneriene – Preludiu(actul III) şi Marşul nupţial dinLohengrin, Preludiu la Parsifal sau uvertura la opera Maeştrii cântăreţi din Nürnberg (însă cu dezechilibre şi „zone confuze“). Dar toate acestea au alternat, într-o succesiune echilibrată, cu arii abordate (şi) de tineri deja binecunoscuţi şi, în general, apreciaţi de melomani şi de specialişti – tenorul Ionuţ Hotea în Rigoletto (actul I şi actul IV), etalând datele naturale generoase cu care a fost înzestrat, la care ar fi timpul să adauge şi expresivitate şi elemente tehnice strict necesare pentru a nu se „stinge“ rapid,  şi baritonul Ionuţ Pascu (de la Opera Naţională Bucureşti), glasul său amplu, poate uşor umbrit de oboseală, cu acutele deficitare dintotdeauna, dar cu o frazare frumoasă şi cumva sensibil în ariile din Don Carlo sau Tannhäuser. Dar am ascultat şi solişti aflaţi la primii paşi pe scenă, soprana Bianca Mărgean optând pentru arii din Forţa destinului şi Tannhäuser, solicitând nu doar o voce dramatică, ci şi capacitatea de a rezolva dificultăţile scriiturii, numărându-se (dacă sunt bine cântate) printre preferinţele oricărui iubitor de operă. Mezzosoprana Judit Kutasi a ales partituri „grele“, fie din Don Carlo, fie din Aurul Rinului, convingându-ne că are un timbru întunecat, incisivitate temperamentală, linie adecvată (în special în Wagner), dar acut strident. Tenorul Adrian Dumitru, la început de drum în descoperirea „tainelor“ cântului, a susţinut cu un glas sigur, plăcut, şi cu mult curaj, aria lui Macduff din Macbeth.
   O seară reuşită, cu muzică superbă, cu interpreţi din generaţii foarte diferite, dar cu toţii dornici să realizeze evoluţii performante, muzicienii în halate albe, cu experienţă sau în formare, promovând cu consecvenţă solişti afirmaţi sau poate în debut alături de orchestră, într-un program depăşind uneori posibilităţile celor implicaţi, dar transmiţând spectatorilor o stare de bine „pentru minte şi suflet“, ceea ce, în fond, mai ales venind din partea medicilor, devine cel mai important aspect, cu atât mai mult cu cât tema Zilei mondiale din acest an a fost „Tensiunea arterială şi implicaţiile acesteia“.
   Astfel, la început de primăvară, sub semnul unor compozitori de geniu, născuţi în urmă cu două secole, Orchestra medicilor şi corul „Vox medicalis“, alături de solişti şi de dirijorul permanent, au onorat un concert organizat de Fundaţia „Medicina şi muzica“ (preşedinte acelaşi prof. dr. Mircea Penescu, deopotrivă concertmaestru al orchestrei), Filarmonica „George Enescu“ şi Universitatea de Medicină şi Farmacie „Carol Davila“, sub egida Academiei Române şi prezentat agreabil de Simona Dragomir.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe