Newsflash
Cultură

Muzici amestecate, în prag de Sărbători

de Anca FLOREA - dec. 22 2014
Muzici amestecate, în prag de Sărbători
   Miezul lui decembrie a stat sub semnul operei. Parte din studenţii claselor de canto de la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti au susţinut un concert, acompaniaţi de Orchestra „Concerto“, sub bagheta lui Tiberiu Soare. S-a mizat astfel pe experienţa lui în domeniul teatrului liric, chiar dacă nivelul ansamblului (solourile de vioară au fost insuportabile) nu i-a permis să realizeze decât un suport şters şi adesea aproximativ. Prezentaţi de regizorul Anda Tăbăcaru-Hogea, în calitate de conferenţiar universitar, au cântat tineri aflaţi în diverse stadii de pregătire – voci bune, unele deosebit de interesante, dar variabile sub aspect interpretativ, de la inexpresivitate la intenţii lăudabile, de la parcurgerea monotonă la încercarea de a conferi sens şi culoare ariilor sau duetelor abordate. Ca de obicei, au evoluat multe soprane, în special lirice, câteva mezzosoprane – de asemenea, în majoritate „înalte“ –, tenori, în general cu timbru plăcut şi doi baritoni, însă niciun bas, structură ce reflectă o situaţie destul de gravă în perspectiva viitoarelor generaţii de solişti ai scenelor noastre. Fără a nominaliza, aş spune că potenţial interesant există, dar timbrul generos şi datele naturale nu sunt suficiente pentru a deveni un adevărat interpret, alarmant fiind faptul că majoritatea se află în ultimii ani de studiu, deci ar fi trebuit să fie deja avansaţi ca pregătire şi şlefuire. Am ascultat pagini din opere de Saint-Saëns, Puccini, Verdi, Donizetti, Bellini, Rossini, Mozart sau Gounod, rezolvate cu aplomb sau cu timiditate, în aplauzele entuziaste ale publicului foarte numeros, dornic să descopere, poate, noi tineri de valoare.
   Câteva zile mai târziu, dar la sala Radio, mulţi melomani au vrut să (re)asculte, în ciclul „Cele trei dive“, soliste a căror carieră se derulează în străinătate, uneori chiar pe scene importante. Dar nu este prima oară când, cel puţin „acasă“, rămân departe de aşteptări, optând şi pentru un program cam fără strălucire şi pregnanţă, aşa încât ceea ce ar fi trebuit să fie un „foc de artificii“ şi, poate, o demonstraţie de calitate vocală şi interpretativă, s-a rezumat la parcurgerea aproape corectă a partiturilor alese în general destul de neinspirat. Reacţia spectatorilor, destul de apatici, a generat şi un moment jenant, pentru că după ultima secvenţă (lirică, delicată, dar greşit aleasă pentru un final de succes), aplauzele s-au stins imediat, deci nimeni nu a cerut bis; iar solistele au revenit pe podium cam „forţat“, cântând celebrul Cantique de Noël de Adam, care, deşi la fel de lipsit de relief interpretativ şi culoare, a trezit totuşi o reacţie mai apropiată de ceea ce se dorea. Desigur, „divele“ au optat pentru arii din opere pe care le-au abordat recent în spectacole sau pe care le pregătesc pentru debuturi diverse, neţinând seama de impactul pe care l-ar avea la public. Astfel, soprana Aurelia Florian, cea mai aproape de ce era necesar ca manieră de cânt, a ales arii din Bătălia de la Legnano, Luisa Miller şi Traviata de Verdi. Mezzosoprana Roxana Constantinescu a evoluat în pagini din Capuleti şi Montecchi de Bellini şi în Favorita de Donizetti. Iar soprana Teodora Gheorghiu şi-a „trecut“ aria dinBoema de Puccini (în care a apărut, pentru prima oară, în 18 decembrie, la Opera Naţională, chiar dacă vocea sa este mult prea firavă şi nesigură), apoi, nesfârşita arie din Faust de Gounod, iar în duete, Cosi fan tutte de Mozart, alături de mezzosoprană, şi duetul din Lakmé de Delibes, împreună cu Aurelia Florian. Totul corect, conştiincios şi plat, fără nerv şi anvergură, unele cântând trei minute, altele… 12! Şi toată lumea a remarcat faptul că, în acea seară, „dive“ au fost, cu adevărat, Orchestra Naţională Radio şi dirijorul italian David Crescenzi, acompaniind cu rigoare, conturând cu expresivitate momentele simfonice din Italianca în Alger de Rossini, Cavalleria rusticana de Mascagni, Manon Lescaut de Puccini, Vecerniile siciliene de Verdi sau superba Bacanală din Samson şi Dalila de Saint-Saëns, explozia de aplauze confirmând că spectatorii ştiu să aprecieze corect şi să dozeze reacţiile pe măsura capacităţii interpreţilor de a convinge sau nu. Slavă Domnului că am ascultat astfel şi ceva într-adevăr frumos.
   Dar se apropie Crăciunul, iar colindele sunt aşteptate cu bucurie şi de mari şi de mici. Corul Academic Radio dirijat de Dan-Mihai Goia propune o salbă de asemenea miniaturi din creaţia românească şi universală. Iar grupul coral „Song“, revenind după două decenii de absenţă, înfiinţat cândva de Ioan Luchian Mihalea şi preluat acum de Daniel Jinga, a dorit să reînvie ceva din entuziasmul concertelor prezentate, la mijloc de decembrie, până în 1993.
   Sâmbătă, 20 decembrie, sala Radio va răsuna de cântece tradiţionale, ansambluri din toată ţara aducând datini şi obiceiuri specifice Sărbătorilor de iarnă. Peste 200 de persoane, în cete de colindători, cu „recuzita adecvată (colaci, mere, nuci, cârnaţi, ţuică)“, vor aduce iubitorii genului mai aproape de bucuria Crăciunului, aşa cum se trăieşte pe la noi.
   Dacă la Radio se pregătesc programe adecvate sfârşitului de an, la Opera Naţională Bucureşti nu se mai cântă opereta Liliacul de Strauss, iar cei ce vor intenţiona să-şi petreacă Revelionul în foaierul teatrului nu vor intra în atmosfera trecerii dintre ani cu şampania şi farmecul îndrăgitei lucrări (inclusă pe afiş, în 31 decembrie, şi la Viena, şi la Londra sau la Paris, şi în orice teatru care îşi respectă publicul), ci vor asculta, cuminţi şi răbdători, opusuri simfonice de Enescu şi Bartok! Nu contează dacă sunt dificil de gustat de cei care se pregătesc de Revelion, nu contează că muzica spumoasă este înlocuită cu partituri sobre şi elevate, cu Cristian Oroşanu la pupitru, urmate de câteva colinde cântate de corul Operei, important este ca aceia care au gândit o astfel de structură să fie mulţumiţi!…
   Din fericire, pentru cei care vor sta acasă de Crăciun sau de Revelion, s-a lansat recent, în ambianţa caldă şi primitoare de la Centrul cultural „Casa Artelor“ din sectorul 3, un CD prin care, sub titlul Christmas feeling, soprana Daniela Vlădescu ne oferă, cu sensibilitate şi mult suflet, melodiile fredonate de sărbători oriunde în lume, ea însăşi cucerită de acele sonuri pline de căldură şi lumină. Există o anume candoare şi multă dăruire în cântecele decupate din repertoriul american, francez sau german, alături de melodiile din filme sau din muzica uşoară „tradiţională“, aşa încât merită să ne lăsăm purtaţi de frumuseţea şi farmecul lor, pe care îl redescoperim de fiecare dată cu o încântare aproape copilărească, dar şi cu un sentiment de linişte sufletească, îngânând noi înşine White Christmas, Silent Night, Cantique de Noël, Christmas Feeling, dar şi Panis angelicus sau o pagină din filmul Anastasia, o piesă cântată cândva de Nat King Cole sau, aducând o undă de voioşie, un potpuriu ce include şi Jingle Bells, precum şi colindul Linu-i lin, de o puritate şi o limpezime din nou cuceritoare. Şi ascultându-le în liniştea căminului, în preajma bradului împodobit, chiar ne vom simţi bine.
   Se va încheia astfel un an muzical destul de mozaicat, cu multe seri atractive şi altele mai puţin inspirate, cu împliniri şi deziluzii. Dar vreau să sper că anul care vine va aduce mai multă înţelepciune unora dintre cei ce conduc şi organizează stagiunea curentă (şi nu numai), că vor dispărea aberaţiile determinate de orgolii, interese, simpatii şi antipatii, iar noi, cei care ne dorim să intrăm în sălile de concert sau de spectacol, să fim răsfăţaţi cu muzică bună şi interpretări pe măsură.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe