Reperele și tentațiile muzicale
sunt, în continuare, numeroase și diverse, chiar în paralel cu
stagiunea curentă. O parte din festivaluri sunt în plină derulare,
o parte debutează în aceste zile. Spre exemplu, la 12 noiembrie a
început, la „Tinerimea română”, ediția a XVIII-a a
Festivalului „Archaeus”. Ansamblul cu același nume este arondat
instituției, după un periplu ce părea fără sfârșit, cu o
escală și la Uniunea Compozitorilor, din păcate doar temporară.
Festivalul include recitaluri prezentate de fagotistul Șerban Novac,
violoncelista Anca Vartolomei și pianista Rodica Dănceanu, sub
genericul „Dansuri, arii, serenade”. Programul e însoțit de
expoziția de pictură „Conexiuni”, semnată Dorina Novac, și de
eseul „Ek-statikon”, susținut de Mihai Novac. Este interesant de
remarcat faptul că, de această dată, repertoriul nu se rezumă la
creația contemporană și modernă, ci include deopotrivă lucrări
din muzica baroc sau clasică și romantică – Boismortier, Graf zu
Erbach, Bach, Mozart, Rossini, Ceaikovski – pe lângă piese de
Brânduș sau Dănceanu. Iar la 17 noiembrie, formația condusă
dintotdeauna de Liviu Dănceanu a fost invitată, la Palatul
Cantacuzino, în cadrul festivalului de muzică contemporană
„Meridian”.
În ambianța
unui alt superb palat încărcat de istorie – la Muzeul Cotroceni –
a avut loc la 16 noiembrie concertul-lectură „Salve Regina”,
dedicat evocării reginei Maria, textele citite de actrița Ilinca
Tomoroveanu alternând cu opusuri sensibile cântate de mezzosoprana
Claudia Codreanu și pianista Inna Oncescu.
Între timp,
Festivalul de muzică veche propune, după seria filmelor muzicale,
alte atracții pentru iubitorii artei din epoci demult apuse. Astfel,
la 14 noiembrie, TNB a găzduit o oră de rafinament și grație sub
genericul „Baroq’eMotion”, iar la 17 noiembrie, la sala Radio,
a avut loc concertul Orchestrei baroc a Uniunii Europene, condusă de
Margaret Faultless (cântând pe o vioară baroc). La sala Atelier a
TNB, la 21 noiembrie, va evolua formația de muzică veche „Codex”,
în compania ansamblului de dansuri istorice „Passeggio”, pentru
ca la 23 noiembrie, la Muzeul Național de Artă, „baladele
vitejești” să fie abordate de formația „Trei parale”, iar
două seri mai târziu, tot la Cotroceni, să răsune lăuta
menestrelilor în interpretarea spaniolului Xavier Díaz Latorre.
La sala Radio, la 26 noiembrie, în
cadrul celei de a-treia ediții a galei „Cantus Mundi”, vor cânta
peste 300 de copii, membri ai unor coruri din Brăila, Buzău,
Focșani, Galați, Oradea și București, reuniți de dirijorul Anna
Ungureanu sub semnul „Madrigalului”. Se precizează că, în cele
90 de minute de concert, vor răsuna colinde tradiționale, dar și
imnul Cantus Mundi. De asemenea, s-a anunțat și prezența
„madrigaliștilor”, corurile invitate fiind conduse de dirijorii
care le pregătesc de ani buni. Evenimentul reprezintă un prilej
binevenit pentru lansarea „Manualului Cantus Mundi” – „un
îndreptar al dirijorului de cor, creat de membrii Corului Madrigal,
sub îndrumarea Annei Ungureanu și a lui Emil Pantelimon –
dirijorul principal, respectiv managerul corului național de cameră
«Madrigal-Marin Constantin».” De asemenea, pentru luna decembrie
se anunță alte evenimente speciale oferite de coruri de copii.
Acestea vor evolua la 15 decembrie la Sala Polivalentă, în
spectacolul „Poveste de Crăciun”, apoi la 17 și 18 decembrie la
Ateneu, în cadrul concertului susținut de sărbători chiar de
„Madrigal”.
Între timp, se
pare că la Staatsoper Viena, virozele „de sezon” au pus
stăpânire pe interpreți, pentru că, spre exemplu, la 12 și 15
noiembrie, tenorul Ioan Hotea trebuia să preia rolul Almaviva din
„Bărbierul din Sevilla”, înlocuind un solist bolnav, dar câteva
zile mai târziu s-a comunicat că și el a devenit indisponibil, așa
încât pe scenă a apărut Antonino Siragusa, alături de Adrian
Eröd, care a salvat rolul lui Figaro. Din fericire, basul Sorin
Coliban a rămas un impozant Don Basilio în toate spectacolele cu
opera rossiniană. Iar la 14 noiembrie, prima reprezentație cu„Boema”
din această stagiune a readus-o, în rolul lui Mimi, pe soprana
Anita Hartig, despre care sperăm că va evolua și în spectacolul
programat la 20 noiembrie, care va fi transmis în direct și online.
În perioada următoare, melomanii
vor avea parte de multe momente de real interes în viața muzicală.
Festivalurile continuă, în stagiune se anunță concerte și
recitaluri speciale, noi montări de operă, poate și de operetă –
mai ales că, în sfârșit, s-a semnat decretul de separare a
Teatrului de Operetă de ONB, după afilierea forțată din 2013.
Instituția revine astfel la normal, chiar dacă nu are încă un
sediu funcțional. Sperăm că situația se va rezolva curând (și)
pentru că se apropie luna cadourilor.