Newsflash
Cultură

Muzică pentru toate gusturile

de Anca FLOREA - iun. 26 2014
Muzică pentru toate gusturile
     Dorind să marcheze, în preajma zilei de 10 iunie, Ziua Naţională a Portugaliei şi patru decenii de la reluarea relaţiilor bilaterale cu România, Amba­sada Portugaliei, în colaborare cu formaţiile Radiodifuziunii Române, a invitat publicul şi corpul diplomatic să urmărească o seară de fado. Genul muzical specific spaţiului portughez este binecunoscut la noi în special prin arta Amáliei Rodrigues, pe care o ascultam cu încântare în trecutele decenii. După cuvântul rostit de Excelenţa Sa Juao-Bernardo Weinstein, ambasadorul Portugaliei la Bucureşti, programul derulat sub genericul „No Fado e na Vida“ („În fado şi în viaţă“) a fost susţinut de Marta Pereira da Costa, cântând la chitară portugheză (instrument asemănător unei lăute), prezentată drept „prima şi până acum sin­gura femeie care s-a dedicat profesional artei de inter­pretare la chitara portugheză“, Andre Moreira – chitară bas (notată însă… contrabas) – şi Pedro Pinhal – chitară, instrumente amplificate electronic. Solist vocal a fost Rodrigo Costa Felix, „unul dintre cei mai aclamaţi cântăreţi de fado din noua genera­ţie“. Glasul său baritonal, agreabil, fără a fi însă deosebit, a pus în valoare numeroase piese de gen, pe versuri ale poeţilor apreciaţi, aducând nostal­gie şi visare, iar uneori, a atacat melodii rit­mate, având şi charisma, şi capacitatea de a atrage spectatorii într-un „dialog“ prin care cei din sală fredonau re­fre­nul unei melodii. Se pare că este o „reţetă“ uzuală, cu succes garantat, pe care am mai întâlnit-o şi în concertele altor interpreţi, povestind în engleză despre farmecul şi istoria fadoului, despre sursa de inspiraţie a fiecărei piese, captând astfel atenţia şi aprecierea celor prezenţi. Instru­men­tişti foarte buni (Marta Pereira da Costa a cântat şi la pian) şi un solist vocal plăcut au oferit aproape două ore de muzică portugheză, poate nu deosebit de diversă ca linie melodică şi atmosferă, părând adesea că micile creaţii cam seamănă între ele, prioritar în sonuri minore, mai ales că linia vo­ca­lă s-a derulat doar în registrul mediu. Dar publicul care umplea sala până la refuz s-a bucurat să aplaude „altceva“, accesibil, „pentru suflet“, cu im­pact imediat la cei care îndrăgesc muzica fără a fi, cu adevărat, melomani.
     Chiar a doua zi am revenit la sala Radio – spre finalul stagiunii, Orchestra Naţională Radio a propus o seară Mendelssohn-Bartholdy, alătu­rând opusuri extrem de îndrăgite de publicul larg, aşa că numărul destul de mic al spectatorilor a fost de-a dreptul… paradoxal. Reinvitat la pupitru, dirijorul italian David Crescenzi a colaborat în general bine cu ansamblul, obţinând o sonoritate rotundă, fără asperităţi, o anume fluenţă în derularea lucrărilor, chiar dacă, în Concertul în mi minor pentru vioară şi orchestră, dezechilibrele în raport cu solistul Gabriel Croitoru au fost frecvente (în special în ultima parte), acesta imprimând un tempo pe care ar fi trebuit să se plieze şi acompaniamentul. Dar lucrarea a avut dinamism şi coerenţă, protago­nistul etalând, din nou, şi siguranţă tehnică, şi aplomb, şi sensibilitate, încântând apoi şi în bis prin eleganţa frazării şi prin liniştea interioară ce îl fereşte de explozii tempera­men­tale sau de excese romantice, echilibru ce s-a remarcat şi în partitura concertantă. Se pare că şi dirijorul preferă o viziune mai aproape de veacul XXI, poate ţinând seama şi de faptul că Mendelssohn-Bartholdy dorea să respecte normele clasicis­mului, cu o anume limpezime a discursului, cu exuberanţă şi multă lumină, chiar dacă muzica sa trădează un suflu romantic structural. Tocmai această latură pare să fi fost eludată sau măcar ocolită în maniera interpretativă, David Crescenzi dirijând pe dinafară, parcurgând suita „Visul unei nopţi de vară“ cu rigoare, subliniind intervenţiile fiecărei partide, relaţionând cu precizie orchestra, corul de femei din ansamblul academic Radio (pregătit de Dan-Mihai Goia) şi solistele vocale, fără ca fraza generoasă şi amplă să învăluie, fără ca momentele în forte, cu alămuri şi percuţie bogată, să impresioneze ca anvergură, totul menţinându-se la o „temperatură“ moderată. Mi-ar fi plăcut ca audiţia celebrelor pagini să îmi sugereze imagistica atât de variată a feeriei, cu personaje pline de vrajă sau de umor, creionate mai pregnant şi mai plastic prin reliefarea unor linii melodico-ritmice definitorii şi printr-o paletă colo­ristică mult mai accentuată. De altfel, şi soprana Veronica Anuşca, şi mezzosoprana Mihaela Işpan au cântat corect, îngrijit, dar destul de şters ca expresie, corul integrându-se în acea tratare „cuminte“ a unei creaţii care, şi prin aspectul său programatic, şi prin însăşi scriitura muzicală, aşteptam să fie un adevărat „foc de artificii“. A fost însă o expunere onestă, destul de uniformă ca stări şi culori. Dar publicul s-a bucurat de frumuseţea unei suite care, la noi, se programează destul de rar, deşi se numără printre preferinţele melomanilor, chiar şi  ale celor care ştiu că, spre sfârşitul suitei, vor savura Marşul nupţial.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe