Newsflash
Cultură

Muzica, imaginarul mitologic, filosofia şi medicina

Muzica, imaginarul mitologic, filosofia şi medicina
     Trebuie, cred, să încep cu precizarea „faptului“ că nici ştiinţele, nici tehnica, nici artele, nici religiile şi nici filosofia nu sunt simple „produse mecanice“ ori „derivate“ eventuale ale unei fiinţe numite în mod generic „om“, ci tocmai ale modurilor sale specifice, unice şi privilegiat-decisive de a fi! De a fi, desigur, în istoria ei. Trecută şi/sau viitoare. În şi prin care noi, oamenii, nu doar ne manifestăm existenţa, ci o înţelegem şi o realizăm, o conturăm.
     Ştiinţa, tehnica, artele se întâlnesc, deci şi în fond, tocmai acolo unde ele îşi au izvoarele, originile. Adică în noi, în sfidările dintotdeauna ale existenţei noastre istorice. Doar noi, oamenii, avem – dintre toate vieţuitoarele acestei planete – medicină şi o avem pentru că noi oamenii… o facem. Bolnavi fiind sau putând a fi. Cum însă nu există medicină fără bolnav, fără boală, fără medic şi nici fără cercetătorul ori practicantul în domeniu, tot aşa, nu există nici arte, nici filosofii etc. fără creatorii dedicaţi acestor cauze „determinate“.
     Conferinţa dnei prof. univ. Luminiţa Florea, de la Eastern Illinois University, Charleston (SUA), intitulată „Corpuri monstruoase în teoria muzicală a Evului Mediu: mitologii şi proceduri chirurgicale – Jacques de Liège şi Ugolino da Orvieto“, pe marginea căreia s-au desfăşurat discuţiile la întâlnirea din 16 mai 2012 a Atelierului de Filosofie şi Antropologie Medicală din Cluj-Napoca, a fost o nouă ilustrare şi o demonstraţie în plus pentru aceste idei şi gânduri. Discursul şi investigaţia s-a construit nu doar pe ideea unor „comparaţii“, „paralelisme“ între domeniile înşirate în titlul acestei relatări, ci pe încercarea de a strânge laolaltă „limbaje“, care – în esenţă – duc la aceleaşi origini.
     Nici Jacques de Liège şi nici Ugolino da Orvieto nu erau compozitori practicaţi, însă erau „preocupaţi“, teoretic şi oarecum cenzorial, mai ales de acele compoziţii şi opere muzicale, care – după ei încălcau regulile fixate. Fixate nu doar de ei, dar şi de opinia comună asupra „normalităţii“, paradigmelor acceptate şi respectate în general pe atunci. Iar ceea ce încalcă aceste reguli, aceste paradigme, erau numite „monştri“ sau „monstruozităţi“. Pe analogiile fie ale naturii… (mutaţii genetice?), fie ale spiritului… În genere, mult prea inovator. Să zicem în creaţia, în compoziţia muzicală. Aşa apar – în analizele şi în opţiunile lor – analogii cu mitologiile străvechi (meduza, himera, ciclopul cu ochi în mijlocul frunţii) apoi, în creştinism, ca lucrături ale diavolului.
     Cu medicina, mai precis – şi mai ales – cu chirurgia, este însă o problemă. Intervenţiile ei – de exemplu amputarea necesară a picioarelor – nu creează, oare, „monştri“? Însă, pentru meditaţia şi decizia proprie asupra acestei întrebări, vă voi lăsa să decideţi singuri. Ascultând înregistrarea întregii întâlniri, pe site-ul Atelierului. Adică pe www.afsam.eu.
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe