Newsflash
Cultură

Muzică „de epocă“ la Câmpina

de Anca FLOREA - nov. 6 2014
Muzică „de epocă“ la Câmpina
   Continuând cu o dăruire rar întâlnită susţinerea unei microstagiuni la Câmpina, fondatorul Societăţii Filarmonice, Tudor Moisin, cu sprijinul surorii sale, medicul stomatolog Maria Cristina Moisin, a organizat un nou concert dedicat melomanilor din oraşul natal. Tudor Moisin şi cei care i-au fost alături în demersul înfiinţării şi dezvoltării Societăţii au aniversat, cu acest prilej, 24 de ani de existenţă. Încă de pe-acum pregătesc evenimente şi documente prin care să marcheze, anul viitor, un sfert de veac de eforturi şi reuşite concretizate în rezultate precum: seria întâlnirilor muzicale, deschiderea unei şcoli de muzică, dotarea cu piane şi alte elemente necesare primilor paşi în descoperirea tainelor muzicii pe claviatură sau pe corzi.
   În primitoarea sală a Casei de cultură, numeroşi spectatori, în parte sosiţi de la Braşov sau Bucureşti special pentru acea „oră de muzică“, au urmărit opusuri din creaţia preclasică şi clasică, un ansamblu de „cordari“ acompaniind, cu o discreţie excesivă, demersul solistic. Au început cu Concertul brandenburgic nr. 6 de Bach, în prim-plan aflându-se pianistul Viniciu Moroianu, excelent într-o partitură bogată şi complexă, violonistul Ladislau Csendes, remarcându-se negativ printr-un non-legato şi o uniformizare în zona nuanţelor, precum şi tânăra flautistă Petra Pană,  etalând un sunet frumos, o tehnică sigură şi o linie elegantă. Relaţionarea celor trei a fost atentă, chiar dacă omogenizarea unor maniere de cânt atât de diferite devenea greu de realizat. Ladislau Csendes a apărut şi în calitate de coordonator al întregului ansamblu.
   Din păcate, sonoritatea inconsistentă a orchestrei camerale s-a regăsit şi în secvenţa Benedictus din Missa brevis de Haydn. Soprana Ştefania Tiron a avut  şansa de a fi însoţită de acelaşi dăruit pianist Viniciu Moroianu. El a urmărit cu supleţe discursul vocal şi i-a împlinit sensurile cuprinse în ruga exprimată cu sinceritate de glasul liric de atâtea ori ascultat, de-a lungul vremii, în lucrări cu încărcătură religioasă.
   La final, Ladislau Csendes a revenit pe podium, dar împreună cu violonista Corina Bura, pentru a aborda un Concert de Vivaldi, în care discursul solistic al celor doi interpreţi s-a desfăşurat cu acurateţe, cumva pe „paliere“ diverse. Sunetele „drepte“ şi cele vibrate şi-au păstrat identitatea într-o curgere paralelă, dar cu dialoguri şi intervenţii robuste şi clar conturate. A fost remarcabilă şi calitatea momentului susţinut de violoncel (din păcate, numele instrumentistului nu a fost menţionat), acompaniamentul orchestral păstrând aceleaşi trăsături (şterse) ce s-au evidenţiat încă din prima clipă. Poate pentru că li s-a cerut să cânte permanent estompat, poate pentru că au tratat cu detaşare rolul lor în acel proiect. Sau poate că, pur şi simplu, sunetul lor nu are vigoarea necesară.
   În ansamblu, concertul duminical a fost extrem de gustat de spectatori, mulţi  „descoperind“ şi frumuseţea muzicii „de epocă“ şi faptul că un concerto grosso are trei părţi (chiar dacă, iniţial, câţiva au aplaudat după fiecare dintre ele).

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe