Newsflash
Cultură

Muzică bună la Ateneu

de Anca FLOREA - iun. 18 2015
Muzică bună la Ateneu
Finalul de lună mai a adus la Ateneu repere atractive şi diverse pentru melomani, aşa cum a fost, spre exemplu, recitalul de chitară oferit, prin Institutul „Cervantes“, de Margarita Escarpa (foto), din Spania. Recital interesant şi prin ocazia oferită de a asculta cum este abordată muzica din Peninsulă, pe un instrument specific locului, de o solistă născută şi formată în acel spaţiu, dar şi prin repertoriul ales – creaţii semnate de celebri compozitori spanioli de secol XX şi opusuri baroc sau cu tentă impresionistă –, precum şi adaptări ale unor melodii aparţinând legendarei formaţii „Beatles“.
Faptul că apelează la chitara clasică (ţinută aproape vertical), fără urmă de amplificare, devine un aspect foarte rar pe la noi. Astfel, un public destul de numeros a (re)descoperit cu reală plăcere lucrări de Aguado, Sor, Rodrigo (cu o partitură dedicată... prietenului său Aguado) sau Albeniz, în parte transcripţii realizate de solistă, sugerând, prin titlu, pagini lirice sau dansante, uneori „briante“. Margarita Escarpa a preferat însă nuanţele delicate, uneori abia perceptibile, într-o coloristică expresivă superbă, dar aproape invariabil estompată, departe de acele explozii temperamentale aşteptate... măcar pentru contrast. Dorinţa spectatorilor de a nu pierde niciun sunet din desenul rafinat a generat o anume concentrare suplimentară, deşi, în principiu, era o seară relaxantă. Filigranul realizat cu o tehnică performantă şi un sunet cald, rotund, eleganţa frazării şi jocurile intensităţilor suave, transparente şi secvenţele performante, complicate şi spectaculoase au fost însă unanim apreciate.
În partea a doua a programului am ascultat creaţii de o cu totul altă factură, de la „Ciacona“ de Bach (impecabil construită, într-o manieră inedită, chitara sugerând parcă sonoritatea de clavecin), la două pagini cumva „înrudite“, nu ca scriitură, ci prin faptul că francezul Debussy a fost inspirat de „O seară în Granada“, iar spaniolul De Falla a compus piesa „Mormântul lui Claude Debussy“ (titlul parafrazând, evident, celebrul opus de Ravel). Ambele piese au păstrat parfumul evocator şi discret, introspecţia şi sensibilitatea confesivă fiind puse în valoare şi de această dată de solista care, în final, a schimbat „registrul“, oferind melodii de Arlen sau Lennon şi McCartney, în aranjamentul pentru chitară semnat de Takemitsu, de asemenea excelent interpretate. Timp de aproape două ore am admirat o artistă pentru care a cânta înseamnă sentiment, trăire intensă şi sinceritate, fără sublinieri sau efecte superficiale.
Am revenit sub acea cupolă pentru „simfonicele“ din stagiunea curentă a Filarmonicii bucureştene, alăturând opusuri prioritar romantice, abordate de interpreţi binecunoscuţi şi apreciaţi. Dar în deschidere am ascultat, în primă audiţie la noi, „Trei piese“ de George Rodi-Foca, pianist-compozitor român stabilit de decenii în SUA, ce a propus o muzică agreabilă, cu tentă evocator-epică, având şi secvenţe lirice, calme, şi momente ce solicită intensităţi subliniate, sonuri potrivite, poate, pentru coloana sonoră a unui film.
A urmat însă Concertul de Schumann, avându-l ca solist pe Viniciu Moroianu, reputat pianist care, de această dată, a abordat partitura cu o robusteţe mai apropiată de anvergura beethoveniană, dorind poate să reliefeze înclinaţia (sau atracţia) către spiritul clasic. Opţiunea pentru un tempo extrem de alert şi pentru desfăşurări masive, susţinute de tehnica sa performantă, a generat uneori o discordanţă în raport cu cerinţele dirijorale, iar partea mediană i-a pus în valoare tuşeul rotund şi cald, eleganţa frazării, dar de asemenea pe coordonatele unui lirism rezervat, având însă permanent o construcţie logică şi o fluenţă a discursului solistic perfect adaptate concepţiei sale asupra lucrării. Aplauzele spectatorilor au fost răsplătite de Viniciu Moroianu printr-o miniatură de Scriabin, readucând fineţea introspectivă cu care şi-a obişnuit (şi cucerit) ascultătorii dintotdeauna.
La pupitru, Paul Nadler (recomandat de o „carte de vizită“ în care punctul de greutate îl reprezintă cele 59 de spectacole dirijate la Metropolitan Opera din New York, începând din 1989) a condus prima piesă cu o gestică precisă, clară, fără o implicare specială, apoi a susţinut acompaniamentul opusului schumannian cu rigoare, echilibrând eficient acele „patinării“ în relaţia cu evoluţia pianistică. Maniera sa „cerebrală“ şi-a pus amprenta şi asupra interpretării conferite suitei „Tablouri dintr-o expoziţie“ de Musorgski-Ravel. Partitura a fost tratată ca o amplă creaţie simfonică, pe care orchestra a cântat-o frumos, în limitele cerute de dirijor, ansamblul sunând deosebit de bine, dens, omogen, suplu, expresiv, dar cu siguranţă ar fi avut o pregnanţă mult îmbogăţită şi adecvată, în special în ceea ce priveşte suita de „tablouri“, dacă dirijorul ar fi depăşit rigoarea unei gestici elegante şi „calculate“, departe de a reuşi (sau dori) o tălmăcire cu adevărat artistică. Păcat, pentru că spectatorii nu pot fi cuceriţi doar cu o parcurgere măsurată „cu rigla“, ci aşteaptă interpretări care să-i cucerească, să creeze atmosferă, emoţie, să transmită stări puternice şi trăiri ardente, să capteze şi chiar să impresioneze.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe