Newsflash
Cultură

Meloterapie de sărbători

de Anca FLOREA - ian. 16 2014
Meloterapie de sărbători
Poate mai mult ca altădată, decembrie a fost cu adevărat „luna cadourilor“ în viaţa muzicală bucureşteană. Numeroase concerte au fost dedicate Sărbătorilor de iarnă, precum cele susţinute de Orchestra medicilor sau de „cele trei dive“, salba de evenimente continuând până în ultima zi din 2013.
Spre exemplu, la Sala Radio, Orchestra Naţională sub bagheta lui Tiberiu Soare a oferit o seară specială, al cărei oaspete de seamă a fost soprana Angela Gheorghiu, participând deopotrivă corul „Madrigal“ pregătit de Voicu Popescu şi corul „Accoustic“ condus de Daniel Jinga, cel care a şi dirijat piesele corale cu solist. A fost un prilej de a aduce în faţa publicului câteva dintre lucrările înregistrate anterior în această formulă şi incluse pe CD-ul care, sub genericul „O, ce veste minunată“, cuprinde colinde tradiţionale. Programul serii a fost întregit prin pagini celebre din baletul Spărgătorul de nuci de Ceaikovski, împlinind atmosfera şi, probabil, starea „de bine“ a publicului invitat de organizatori – Primăria sectorului 3 şi Centrul cultural „Casa artelor“, în parteneriat cu Radio România şi Fundaţia Angela Gheorghiu. Pe aceeaşi scenă s-a desfăşurat şi concertul Corului de Copii Radio, condus tot de Voicu Popescu, prezentând de asemenea colinde româneşti şi universale, înmănuncheate sub titlul „Christmas Fantasy“. Apoi a urmat recitalul Paulei Seling. çmpreună cu trupa sa şi cu Big Band-ul Radio dirijat de Ionel Tudor, a cucerit din nou prin farmecul melodiilor interpretate, la rândul lor decupate din „colecţia“ celor gravate pe disc în ultima vreme. Şi tot pe un nou CD – al doilea în seria „Mare minune“ – se regăsesc colinde îndrăgite cântate de Corul Radio condus de Dan Mihai Goia, ansamblul abordând, la rândul său, miniaturi care îi încântă pe toţi ascultătorii, mari şi mici – O, ce veste minunată, Astăzi s-a născut Hristos, Iată vin colindători, La Vitleem colo-n jos, Moş Crăciun. Cântece de Crăciun şi obiceiuri străbune s-au regăsit pe acelaşi podium, dar într-un alt registru, şi în concertul folcloric în care ansambluri şi solişti din diverse regiuni ale ţării au recreat ceva din datinile noastre. Doar câteva zile mai târziu, Spirit Brass Ensemble, alcătuit din membri ai orchestrelor Radio şi dirijat de Mihai Ceaşcai, a prezentat, în aranjamente ingenioase pentru alămuri, o suită de colinde româneşti, dar şi, din „zona“ şlagărelor internaţionale,White Christmas, Santa Claus is Comin’ to Town şi multe altele.
Pe de altă parte, la Muzeul Cotroceni, corul de copii „Sound“ şi din nou Voicu Popescu au susţinut un alt program de Crăciun, iar la Opera Naţională, o formaţie similară condusă de Smaranda Morgovan a oferit „Concertul copiilor“, la acestea colaborând şi soprana Adriana Dumitriu sau mezzosoprana Sorana Negrea, acompaniate la pian de Lidia Butnariu şi Eugenia Şandru. Invitaţi au fost şi tineri actori care au recitat, firesc, versuri inspirate din magia Sărbătorilor. De asemenea, la sala Radio, Orchestra Simfonică Bucureşti, tot mai implicată în proiecte din cele mai variate, acum cu Nikolas Krauze la pupitru, a încercat anticiparea celebrului concert vienez de Anul Nou, optând pentru secvenţe din opere sau operete – Coţofana hoaţă de Rossini sau Liliacul de Strauss –, valsuri din creaţia ceaikovskiană – fie din opera Evgheni Oneghin, fie din baletul Spărgătorul de nuci – şi din alte două vestite balete ruse – Spartacus de Haciaturian şi Romeo şi Julieta de Prokofiev –, apoi un vals de Şostakovici, un moment din Simfonia nr. 3 de Brahms, dar şi Dansuri ungare de acelaşi compozitor, Dans slav de Dvor˘ák, precum şi nelipsitele polci şi valsuri de Strauss, alături de Marşul Radetzky, programul anunţând şi alte repere din cele mai neaşteptate lucrări. A rezultat un caleidoscop în principiu agreabil, parcurs însă fără prea mult entuziasm de către ansamblul alcătuit din instrumentişti ai orchestrelor Capitalei.
Cu siguranţă, melomanii au aşteptat, totuşi, cu nerăbdare, concertul de la Viena, cu Daniel Barenboim la pupitru, transmis în direct şi preluat, conform tradiţiei, de TVR. Remarcabile de această dată au fost dorinţa de a diversifica repertoriul parcă reluat mereu şi mereu în fiecare an, păstrând însă şi paginile care nu pot lipsi din matineul de la Musikverein, precum şi momentele coregrafice „suprapuse“ pe muzica unor valsuri pe care, după cum se constată, publicul nu se plictiseşte să le reasculte; Filarmonica vieneză trebuie să ofere spectatorilor fideli, dar şi celor care urmăresc transmisiunea din o sută de ţări ale lumii, exact ce îşi doresc să asculte… Printr-o frumoasă coincidenţă, tot în prima zi din 2014, la complexul comercial din zona Băneasa, cinematograful care, în ultima vreme, a devenit locul de întâlnire al iubitorilor genului liric tentaţi să urmărească producţii de la Metropolitan a preluat, live, Liliacul de Strauss de la Staatsoper Viena.
Astfel, timp de două săptămâni, aproape zilnic, fiecare a avut prilejul să aleagă dintr-o ofertă extrem de generoasă programele preferate, sălile fiind asaltate de cei care, pur şi simplu, au vrut să se simtă bine de sărbători sau de Anul Nou, ba chiar şi după… Semn că meloterapia „funcţionează“.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe