Newsflash
Cultură

Lungul drum al ideii către faptă

de Dr. Eugenia GROSU-POPESCU - dec. 6 2012
Lungul drum al ideii către faptă
   O idee bună nu devine automat faptă bună, ba chiar nici nu devine faptă în orice condiţii. O idee bună e ca o sămânţă bună. Ea trebuie aşezată cu grijă în solul potrivit, la momentul adecvat, hrănită cu iubire, ferită de dăunători. Printre dăunători se numără: obtuzitatea, invidia, lipsa de discernământ, incompetenţa, reaua-credinţă, comoditatea, lenea. Întru apărarea şi împuternicirea ideii celei bune nu se recomandă pesticidele, îngră­şămintele artificiale, pilele, dispoziţiile autoritare, influenţele intempes­tive, nefiziologice, ci ceea ce astăzi se numeşte „managementul bunelor practici“. Fireşte, un management reuşit ar cere, concomitent, centrarea pe beneficiar, o promptă şi devotată servire a pieţei, o exigentă şi înţeleaptă structurare şi conducere a forţelor interne. La rândul ei, structurarea şi conducerea forţelor interne se bazează pe cultura comunităţii respective, pe tehnica pusă în joc, pe măsurarea realizărilor fiecărei etape, cu standarde şi repere exacte, pe hotărâtoarea şi complexa infrastructură umană.
   Dar să trecem la exemple (bune şi rele). A apărut ideea unei mai bune pregătiri a publicului telespectator pentru sărbătorirea zilei naţionale. S-a născut din vreme. S-a ales un simbol sacru, ca vector al unor trăiri superioare la nivel social – drapelul, cu „pe-al nostru steag e scris Unire“. Dragostea de tricolor făcea parte din cultura naţională, nu trebuia introdusă din afară, ci doar redeşteptată, adusă în atenţia publicului larg şi revigo­rată. Televiziunea şi profesioniştii jurnalismului de televiziune au capacita­tea de a amplifica puternic trăirile telespectatorilor. Îndemnul realizatorilor privind afişarea, fără ezitări sau constrângeri, a tricolorului, ca şi promovarea pe un site special a multiplelor posibilităţi de punere în valoare a drapelului românesc au influenţat şi au dat glas trăirilor unui număr impresionant de telespectatori, un bun feedback ce putea da măsura încolţirii unei seminţe. Infrastructura umană a ieşit puternic în evidenţă şi acţiunea a devenit încă mai eficace când vedete ale postului TV au ieşit în stradă şi au împărţit drapele tricolore trecătorilor. Ideea unirii sub tricolor de ziua naţională şi după aceea este astfel servită mai bine ca în alţi ani de echipe de jurnalişti care nu s-au mulţumit cu un simplu îndemn verbal, fie el şi repetat, ci au lucrat cu minuţiozitate pătrunderea ideii în practică. În plus, contactul face-to-face al vedetelor cu publicul a generat emoţii puter­nice de ambele părţi. Şansele ca tricolorul să se aşeze treptat pe locul care i se cuvine şi sentimentul tonic al uniunii noastre sufleteşti cresc, astfel, apreciabil.
   Schimbăm subiectul. În aceste zile, are loc analiza cauzelor recentelor întâmplări neplăcute de la BBC. Profesorul Gunter Barrie, şeful departamentului de comunicare mass-media de la Universitatea din Leicester, a urmărit atent povestea pedofilului-vedetă de televiziune Jimmy Savile. Profesorul afirmă că BBC a promovat o cultură managerială defectuoasă, cu ignorarea riscurilor şi refuzul de a se alarma la timp de materializarea unora dintre ele. Managementul BBC este unul „umflat“ şi „multistratificat“, ceea ce dispersează nepermis responsabilităţile editoriale şi pe cele privind conduita personalului. Deciziile se iau mult prea complicat, sunt părtinitoare, promovând aşa-zisul interes al BBC. Conducerea nu este receptivă la nou şi „are propria viziune despre cum ar trebui să funcţioneze BBC“, a mai spus profesorul. Ar trebui lucrat la cultura organizaţională şi ar trebui simplificată schema umflată şi multistratificată a conducerii actuale. O sugestie surprinzătoare chiar şi pentru jurnaliştii britanici: „A venit timpul ca BBC să ia în considerare numirea unui director nu doar din exterior, ci şi din afara profesiunii, dintr-un alt mediu, cineva care să ştie, însă, foarte multe despre modul în care trebuie condusă o organizaţie mare“, a propus profesorul Gunter Barrie. O idee bună? Să vedem cine şi cum o pune în practică.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe