Newsflash
Cultură

Livada de vișini a lui Doiashvili

de Candid STOICA - oct. 26 2017
Livada de vișini a lui Doiashvili
     Într-una din multiplele sale scrisori către Olga Kniper-Cehova, Cehov afirma că „Livada de vișini” este o comedie, în ciuda faptului că mai toți interpreții au văzut în piesa sa o dramă. David Doiashvili, regizorul spectacolului de la Teatrul Național, s-a străduit să ducă la îndeplinire acest gând al autorului. Paradoxal, spectacolul său mustește de zeci de drame, care ies la suprafață atunci când el se așteaptă mai puțin. Mai toate personajele poartă în ele drama unor neîndepliniri.
     Tema centrală a piesei ar putea fi neputința viscerală a unor categorii de oameni de a acționa conform intereselor și aspirațiilor lor. Ranevskaia tânjește după tandrețe, dar mai ales după dragostea iubitului de la Paris. Lopahin este devorat dramatic de pofta de îmbogățire, nemaivăzând și nemaisimțind nimic altceva. Varia este secată sufletește de dragostea neîmpărtășită pentru Lopahin. Epihodov, ghinionist de marcă, e înnebunit de iubirea pe care i-o poartă Dunașei, care, la rândul ei, îl iubește cu disperare pe Iașa, cel care o părăsește fără remușcări, dar și el poartă în suflet neliniștea de a fi părăsit de stăpâna sa. Gaev, Firs, Pișcik și Charlotta Ivanovna poartă în ei drama îmbătrânirii și neadaptării la noile condiții de viață. Ei realizează dureros că nu au aflat până la urmă de ce s-au născut și de ce au trăit până la vârstele respective.
     Cel mai dramatic destin este cel al studentului întârziat Trofimov, în gura căruia autorul a pus un necruțător rechizitoriu al societății în care trăia, tăiat la timpul respectiv, bineînțeles, de cenzura vremii: „Ați fost stăpâni peste suflete vii și asta v-a stricat într-atât pe toți, toți care au trăit înainte și trăiesc și acum încât nici mama d-tale, nici d-ta, nici unchiul d-tale nu băgați de seamă că trăiți pe datorie, pe spinarea altora, pe socoteala acelora pe care nici nu-i lăsați măcar să vă intre în casă”. El va participa în mod sigur la revoluția care va veni și, probabil ulterior, va fi devorat de ea. Ca și în celelalte spectacole ale regizorului („Lear”, „Visul unei nopți de vară”), actorii se pliază excelent pe intențiile regizorului, alcătuind ceea ce se numește în mod obișnuit, o trupă extrem de omogenă fără compartimente mai slabe.
     Dacă transformarea Charlotei Ivanovna într-un transexual se poate cataloga ca un obol adus modei actuale, multe alte întâmplări din spectacol – cum ar fi, de exemplu, leșinul Ranevskăi, sau autodezbrăcarea lui Lopahin, din ultima scenă cu Varia – nedumeresc profund publicul. Un gest neașteptat este și în finalul piesei, când toți interpreții, în frunte cu Ranevskaia, se reped să hăcuiască cei câțiva pomi aflați în scenă. Acest moment creează un fel de paranoia colectivă.
     De la decorul cu totul și cu totul special (patru pereți translucizi, care vor să dea impresia că formează marele conac al Ranevskăi și al lui Gaev), până la relațiile uneori neașteptate dintre personaje, dorința regizorului de a realiza propria „livadă de vișini”, este ușor de observat. De multe ori festivalurile trăiesc prin asemenea experiențe spectacologice, care sunt vânate și comentate de critici, dar de multe ori și gustate sau respinse de public. Dincolo de aceste neînțelegeri teoretice, regizorul și mai ales interpreții au prezentat un spectacol surprinzător atât prin prospețimea și acuratețea interpretărilor sale, cât și prin noutatea imaginilor. Din dorința de a apropia spectatorii, regizorul rus Lev Dodin a adus decorul (mobila de pe scenă) în sală, transformând-o într-o imensă sufragerie. În comparație cu acest regizor, David Doiashvili a procedat exact invers, alegând să aducă publicul în inima scenei.
     Apreciind multe din „inovațiile” regizorului, în mintea spectatorilor rămân totuși câteva întrebări simple. Nu era mai bine ca spectacolul să aibă la fiecare reprezentație 900 de spectatori? Nu era mai bine ca scena reprezentației să fie adusă mai aproape de spectator? Ce s-a câștigat prin translarea pe scenă a 300 de spectatori maximum?

 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe