Pentru ultima lună de vară toridă, o călătorie, fie și numai cu
ajutorul gândului, în zona nordică a continentului, ar fi ideală. Acolo verdele
e parcă mai verde și mai încărcat de sevă și nici nu poate fi vorba de
caniculă. Cel puțin nu în termenii noștri. Invitația noastră este pentru un loc
unde natura e generoasă, aproape sălbatică, seva vieții pulsează în tot ceea ce
este împrejur.
În aceste condiții, oamenii au vrut să își manifeste dragostea
față de divinitate și au făcut-o ridicând case ale Domnului, locuri de
reculegere și meditație, fără să fie grandioase, monumentale. În Nord,
simplitatea e la ea acasă, iar locurile sacre folosesc materialele aflate la
îndemână și nu fac decât să întregească peisajul, să se confunde cu el, fără să
îi tulbure în vreun fel armonia.
Alături, în efortul de imaginație, vă stă expoziția deschisă de
Muzeul Național din Gdańsk, cu sprijinul Institutului Polonez din București, la
Muzeul Național al Țăranului Român (MNȚR) din București, parte a unui amplu
proiect european ce vizează punerea în valoare a patrimoniului cultural
religios, intitulat „Frânturi de rugăciuni“ (Remnants of Prayers).
Beneficiind de finanțare pe baza unui grant al Spațiului
economic european prin care Norvegia, Islanda și Liechtenstein – state membre
în Asociația europeană a liberului schimb – își propun să contribuie la
reducerea disparităților economice și sociale față de unele țări din UE,
proiectul are drept scop documentarea privind altarele poloneze aflate la
marginea drumurilor în regiunea Kaszuby, voievodatul Pomerania, din nordul
Poloniei, bisericile de lemn tradiționale – stavkirke – din Norvegia și
micuțele biserici de fermieri din Islanda, prin fotografie și înregistrări
video și audio.
Pentru strângerea unor informații cât mai corecte, echipa ce a
realizat peregrinările prin cele trei țări nu a fost alcătuită numai din
artiști fotografi – chiar dacă imaginile artistice reprezintă fundamentul a
tot ceea ce s-a realizat –, ci și din etnografi, care să scoată la iveală
originea obiectivelor catalogate, istoria lor, date despre autori și rolul lor
în cadrul comunităților care le au în grijă. Toate acestea, pentru că cele mai
multe sunt nu doar motiv de contemplare pentru turiști, ci și o parte vie în
modul de trai al localnicilor.
Pentru o mai bună punere în valoare a fiecărui monument în
parte, fotografiile au fost realizate în același loc în perioade diferite ale
anului (proiectul debutând în 2013 și urmând a se finaliza anul viitor), de
artiști diferiți, care folosesc alte tehnici de lucru cu imaginea. Avem astfel
posibilitatea de a vedea în expoziție clasicele imagini pe hârtie fotografică
color sau alb-negru, dar și reprezentări foarte moderne, tridimensionale, pe
care, pentru a le putea aprecia la adevărata lor profunzime, trebuie să le
privim prin ochelarii speciali puși la dispoziție de organizatori.
Mai mult, putem păși înapoi în timp, căci unii artiști au
preferat tehnicile arhaice ale artei fotografice cu reproducerea pe sticlă a
imaginilor alb-negru, dând astfel impresia unor fotografii de arhivă, nu doar a
unor cadre surprinse chiar în zilele noastre.
Ansamblul este întregit de maniera în care exponatele au fost
dispuse în sală, pe suporturi speciale care amintesc tocmai de altarele
poloneze și chiar de o bisericuță de fermieri islandeză, creându-ne astfel
impresia că suntem tocmai în acele locuri îndepărtate.
În
final, nu putem decât să vă invităm la o vizită prin expoziția care vine de la
Reykjavik și se va duce apoi la Gdańsk, și să ne alăturăm dorinței exprimate la
vernisaj de Virgil Nițulescu, directorul MNȚR, de a realiza un asemenea proiect
de anvergură, pentru imortalizarea și punerea în valoare a troițelor care
străjuiesc de secole răscrucile drumurilor noastre, spre protecția și ajutorul
drumeților de pretutindeni, pentru a nu le lăsa să dispară în uitare.