Newsflash
Cultură

Laboratorul de suflete

de Dr. Bianca MUREŞAN - iul. 5 2013
Laboratorul de suflete
   Cei mai mulţi dintre voi aveţi pe birou acea fotografie. Poate fi zâmbetul celor doi copii blonzi cu ochi albaştri care se joacă fericiţi pe plajă. Primul concert de vioară al fiului vostru. Profilul dimineţii când a rostit prima oară „mama“ sau „tata“. Dacă obiectivul ar focaliza imaginea terifiantă a unui nou-născut abandonat şi salvat de echipa de intervenţie dintr-o conductă de evacuare, v-aţi întoarce privirea? Nimeni nu a spus că viaţa e dreaptă, iar societatea în care trăim o confirmă. Aceeaşi societate, sub masca ipocriziei, incriminează avortul în numele principiilor etice, iar pe de altă parte, închide ochii, de multe ori, în faţa abuzurilor comise asupra copiilor. Până la urmă, realitatea prezentului nu este decât o reactualizare a tabuurilor unor epoci îndepărtate ai căror prizonieri continuăm să fim în pofida interpretărilor conferite de modernitate vechilor simboluri.
   O nouă întâlnire a Atelierului interuniversitar şi multidisciplinar de filosofie şi antropologie medicală aduce în prim-plan „fantasmele materne între fiction şi non-fiction“, subiect abordat într-o manieră inedită de Mihaela Ursa-Pop (lector la Departamentul de literatură comparată, Facultatea de Litere, Universitatea „Babeş-Bolyai“ Cluj-Napoca). Prezentarea a reuşit să capteze atenţia auditoriului nu doar prin prisma conţinutului, ci şi prin cea a umorului autentic ce a acompaniat prelegerea, concepută ca pretext de dezbatere pe tema posibilităţilor de reprezentare a maternităţii în imaginarul de tip ficţional şi deopotrivă ştiinţific. Scopul investigării acestor reprezentări are o relevanţă antropologică evidentă: felul în care un anumit regim ficţional sau ştiinţific codifică în imagini maternitatea, traduce în ce măsură acesteia i se acordă valoare pozitivă sau negativă, semnalează zonele de criză conceptuală şi poate constitui un indicator important în stabilirea politicilor sociale şi comunitare.
   Metafora-fantasmă a maternităţii se conturează cel mai adesea ca o împlinire a destinului individual al femeii, ca o comunicare directă cu principiul creator divin al lumii, atribuindu-i simbolic o forţă vitală superioară care ar putea induce bărbatului resentimente la adresa fertilităţii. La polul opus, percepţia maternităţii poate îmbrăca aspectul deprecierii de sine, sarcina fiind interpretată ca o injurie la adresa propriului corp ori ca obstacol în calea afirmării profesionale. Această scindare fantasmatică, de care depinde acceptarea sau evitarea conceperii unui copil, atrage după sine o atitudine ambivalentă a femeii însărcinate vizavi de statutul de mamă: sentimente de bine, linişte interioară, împlinire atunci când maternitatea este privită ca „promisiune a vieţii“ sau, din contră, stări de anxietate acompaniate de simptome somatice atunci când maternitatea semnifică, în virtutea unei corespondenţe analogice, „pierderea propriei vieţi“. O ambiguitate similară poate fi resimţită sub aspectul altor două fantasme contradictorii: naşterea unui „erou“ sau aducerea pe lume a unui „rebut social“, a unui „monstru“, cea din urmă asociată ideii adulterului în contextul cultural al secolelor trecute. În parte, literatura de specialitate a alimentat miturile din cultura populară, oferind perspective pesimiste asupra sarcinii şi maternităţii, identificate ca potenţiale stări de „boală“. Menirea textului cuprins în diversele tratate era mai degrabă aceea de a avertiza publicul feminin asupra riscurilor ereditare şi mai puţin de a surprinde aspectele referitoare la importanţa legăturii afective dintre mamă şi produsul de concepţie.
   Noţiunea de maternitate în sine conţine o mare încărcătură de tensiune simbolică, este nevoie de „doi“ pentru a concepe un copil pe cale naturală, dar unul singur îi dă naştere, eveniment de natură să întreţină angoasa legată deopotrivă de participarea tatălui şi de „reuşita“ mamei. O elaborare fantasmatică invocând imaginea tatălui care dă naştere (un tată-mamă) se corelează cu apărarea principiului patern în contextul unui imaginat deficit de prezenţă a contribuţiei masculine la procreaţie, mai exact la naştere. Încercarea de a păstra autoritatea tatălui in absentia e justificată imaginar.(S. Freud) Femeia este percepută ca ameninţătoare prin prisma naşterii (imaginea mamei virilizate), pentru că l-ar putea înlătura astfel pe bărbat (strict simbolic) de la misterul actului procreativ.Transferul misterului procreaţiei asupra bărbatului are rolul de a anihila potenţialul ei „periculos“ prin aşezarea sub controlul patern. Când blamat, când divinizat, „eternul feminin“ nu a reprezentat nicicând un concept stabil, ci a trezit mereu sentimente contradictorii. Credinţa mea este că va continua să o facă atâta timp cât ne vom gândi la yin şi yang altfel decât în termeni de complementaritate.
   Utilizarea metodelor contraceptive şi legalizarea avortului au creat un cadru favorabil „maternităţii controlate“ promovate de curentele feministe, în timp ce modernizarea tehnicilor de inseminare artificială sau fertilizare in vitro (rezultatul ştiinţific al unei împliniri fantasmatice precise) a contribuit la reliefarea unui model familial particular. Şansa familiei monoparentale de a se impune în detrimentul parteneriatului clasic devine acum una reală. Cel care semnalează auditoriului ideea că omenirea avansează spre o epocă „postumană“ este Ştefan Maftei (lector la Departamentul de filosofie, Facultatea de Istorie şi Filosofie, Universitatea „Babeş-Bolyai“ Cluj-Napoca), atrăgând atenţia asupra a două scenarii posibile ce par să monopolizeze scena ştiinţifică a lumii moderne. Detaşarea maternităţii de corp şi cea a sexualităţii de fecunditate ar putea fi premisele unei noi etape din evoluţia rasei umane. Un viitor obscur sub semnul îndepărtării de divinitate.
   Las în urmă Atelierul de filosofie şi deschid uşa interzisă a laboratorului. Încerc să-mi imaginez sufletul captiv, 21 de grame privind dincolo de pereţii transparenţi ai unei eprubete. Cândva au fost două celule pe care un savant le-a apropiat în timpul programului de lucru şi aşa a început… călătoria. Fără trupuri îmbrăţişate, fără dragoste, fără pasiune. Ce fel de om se va naşte?

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe