Newsflash
Cultură

Labirintul lui Almodóvar

de Ilinca BELCIU - ian. 11 2012
Labirintul lui Almodóvar

O dramă cu accente noir, ciudată, bizară, dar bine construită.

   Noul film al lui Pedro Almodóvar are o intensitate care te consumă pe măsură ce povestea se derulează, te poartă în prezentul controlat al excentricului chirurg plastic Robert Ledgard, dar şi în trecutul său întunecat. „E o poveste despre supravieţuire în condiţii extreme, povestea omenirii, în fond. M-am gândit la mitul lui Frankenstein, dar mai ales la mitul titanilor şi al lui Prometeu“, mărturisea Almodóvar. Unul dintre cele mai răvăşitoare şi surprinzătoare filme, în care binecunoscutul regizor spaniol explorează pelicula fină dintre percepţia de suprafaţă a individului şi sufletul acestuia, radiografiază labirintul identităţii umane într-o manieră aparte. Lasă la o parte explozia culorilor cu care ne obişnuise în filmele precedente şi recurge la varianta austeră, totul fiind cufundat într-un alb septic. Puţini regizori ştiu să utilizeze culorile cu măsură, spre a transmite ceva. Roşul este una dintre culori, iar Almodóvar este singurul care ştie să îl valorifice aşa cum se cuvine. Atunci când recurge la culoare, totul se traduce prin pasiune, viaţă, forţă, dragoste – fără niciun alt sens ascuns ori deplasat. Culorile lui Almodóvar deschid/traduc o întreagă lume de sensuri.
   Chirurgul Robert Ledgard, interpretat în stil noir de Antonio Banderas, merge pe o linie precisă, experimentează una dintre cele mai îndrăzneţe tehnici de modificare/îmbunătăţire a pielii, a corpului uman în întregime, cu accese şi ambiţie de Creator suprem. Almodóvar i-a vorbit mult despre actorii anilor ’40–’50, i-a făcut o seamă de recomandări în materie de film noir, având în vedere diferenţa de interpretare şi linia pe care au decis să o urmeze. A găsit în Banderas ceea ce Hitchcock descoperise în Cary Grant: carismă, stil, hotărâre, ameninţare subtilă. Excentricul chirurg o ţine captivă pe frumoasa Vera, spre a testa bizarele tehnici (Elena Anaya este interesanta descoperire a lui Almodóvar, care nu recurge, de această dată, la actriţele lui fetiş, dimpotrivă, e pregătit să exploreze alte linii interpretative – şi se simte imediat talentul aparte în a face astfel de alegeri).
   Costumele realizate de Jean Paul Gaultier în colaborare cu Paco Delgado rimează perfect cu linia regizorală aleasă de Almodóvar: punctează linii, trăiri austere, aduc o doză de mister, suspans, explorează subconştientul cicatrizat al personajelor, suprafaţa lor aparent fragilă, mania controlului excesiv, obsesia. Costumul Verei este precum un al doilea strat de piele, în scop protector, accentuând deopotrivă şi încorsetarea, claustrarea personajului, în vreme ce semnele nenumăratelor operaţii nu sunt altceva decât cicatricile interioare ale acesteia. Toate se regăsesc în detalii, nuanţe, Almodóvar dovedeşte atenţie nu doar la nivelul construcţiei personajelor, ci şi la scenografie (o casă precum un buncăr despre care nu afli nicio secundă unde se află, dar organizată precum un labirint, obsesia perfecţiunii corpului şi prezenţa pe pereţi a portretelor rubensiene), dar mai ales la nivel psihologic, construind scenariul cu o grijă aparte, fără a vinde indicii, fără a greşi în acest sens. Se întoarce în trecutul celor două personaje prin intermediul visului, mai precis al coşmarului care bântuie în speranţa eliberării, purificării.
   Robert o perfecţionează pe Vera cu migala unui artist şi creator care nu resimte presiunea timpului, nu se grăbeşte nicio secundă, îşi acordă tot răgazul din lume pentru a crea nu doar pielea perfectă, ci mai ales corpul fără cusur. Apoi, asistăm la manifestarea atracţiei creaţiei pentru creator. Vera încearcă să se apropie de cel care a construit-o şi a transformat-o într-o fiinţă aproape perfectă. Dar cu greu ajungi la inima chirurgului obişnuit să opereze la rece, cel pentru care sentimentele celor din jur nu înseamnă nimic. Obsesia rămâne obsesie, la fel cum costumul Verei nu face decât să ascundă adevărata ei piele.
   Almodóvar radiografiază perfect nuditatea în sensul plastic, cu accent pe identitate. Asexualitatea pe care mizează va scoate la iveală rănile profunde ale Verei – cea care refuză să poarte haine feminine, sfâşiind toate articolele vestimentare, întocmai cum Ledgard îi sfâşie tot corpul, sculptându-l meticulos. Dar, pe măsură ce intrăm în universul secretos al chirurgului, descoperim motivele ciudatei şi straniei captivităţi: tot ce face este să răzbune moartea fiicei sale petrecută în urmă cu şase ani. Jocul identităţii trece pe primul plan, rolurile se inversează, iar prizonierul ajunge să controleze existenţa chirurgului.
   Filmele lui Almodóvar sunt încărcate de absurd, personaje cu reale probleme de identitate, adevărate drame se derulează într-o singurătate debusolantă. Mai mult, acţiunea se petrece într-un viitor apropiat (începutul te avertizează că eşti în Toledo din 2012), accentuând în acest mod tenta ireală a experimentului derulat de excentricul chirurg. Pe de altă parte, Almodóvar punctează un element esenţial: Ledgard are capacitatea de a modela corpul pacientei sale, nu însă şi mintea ori sufletul acesteia. Suprafeţele sunt simplu de explorat, în vreme ce psihicul nu poate fi atins de cuţitul niciunui chirurg, indiferent de genialitatea şi talentul acestuia.
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe