Newsflash
Cultură

Joc mediumnic

de Geo VASILE - iun. 11 2015
Joc mediumnic
După primele două romane de mare succes (naţional şi internaţional) „Castele de mânie“ (1991) şi „Ocean Mare“ (1993), Alessandro Baricco publică în 1996 „Seta“ (Mătase), tradus aproape simultan în peste 30 de limbi, iar în 2002, „Senza sangue“ (Fără sânge). Noi însă ne vom opri la microromanul Mătase, recent apărut la Editura Humanitas, în traducerea poetului şi publicistului Adrian Popescu.
Dacă veţi cere unui american numele a trei scriitori italieni, după Umberto Eco şi Italo Calvino, al treilea va fi Alessandro Baricco (n. 1958, Torino), cuceritorul Americii, dar şi al Europei – Germania, Spania, dar mai ales Franţa, unde se poate vorbi de un triumf al autorului răsfăţat de cei 200.000 de cititori-cumpărători de Soie, precum şi de mass-media atât de prudentă totuşi faţă de ofertele cultural-artistice.Alessandro Baricco
De-a lungul a 65 de sec­venţe dintr-un deloc monoton lanţ epic (între foileton şi relatarea canonică a autorului omniscient), ni se restituie viaţa, iubirile şi lucrarea lui Hervé Jonncour după 1881, an când Flaubert tocmai scria „Salammbo“, iluminatul electric nu se inventase încă, iar Lincoln era liderul unui război căruia îi va ignora sfârşitul. Pus în această ilustră concatenare, aluziv-parodică, protagonistul va reuşi să-şi realizeze legenda personală (cum spun alchimiştii), cea de călător la sfârşitul lumii, adică în Japonia, de unde va cumpăra, pe căile contrabandei, viermi de mătase. Călătoria se va repeta de opt ori, ultima fiind un eşec, datorat nu eficienţei eroului, ci contratimpului, fisurii acelui ciclu de protocoale abolite de războiul civil japonez. Hervé nu este sortit să fie un om de acţiune, ci mai degrabă spectatorul propriei vieţi, fără ambiţia de a o trăi. Şi totuşi, sub permanentul imbold al unei firi întreprinzătoare cum este Baldabion, devine un fel de trimis special al comunităţii din Lavilledieu, spre a-şi rescrie destinul şi totodată a salva de la faliment filaturile de mătase locale (în plină epidemie a gogoşilor cu viermi din culturile europene).
Stilul lui Baricco este despodobit de orice zăboveli descriptive, atât în privinţa dicţiunii narative, cât şi a confruntărilor dialogice. Ca şi cum s-ar fi pregătit pentru cronica destinelor încrucişate din „Fără sânge“ (cruzime şi pietate!), roman apărut şi el în româneşte în 2004, Baricco împrospătează, prin climatul francez din „Mătase“, retorica romantică în exces cu propria sa viziune, atribuindu-le personajelor un stil de viaţă şi expresie comportamentist, esenţializat prin gesturi elocvente, ce preiau întreaga sarcină şi patimă tacită din mintea, inima şi literatura lor rocambolescă. Aparent ei se comportă ca nişte manufacturieri cu sentimentul tranzacţiei oneste şi tot mai performante.
Opusă discretei, prozaicei provincii franceze, este misterioasa insulă japoneză, prilej pentru Baricco de a da probe de cromatism şi scene sculpturale inspirate de o miracolistică extrem-orientală. Expresia plastică a acesteia este femeia cu chip de fetiţă a stăpânului local Hara Kei (furnizorul viermilor de mătase), fascinantă din start pentru Hervé datorită unui detaliu profe­tic: ochii ei nu aveau o tăietură orientală. Aşa cum cititorul va intui, ea era un posibil ava­tar, o dublură a soţiei lui Hervé, Hélène. Plecând de lângă Hélène în cele opt călătorii la antipozi, protagonistul era motivat mai ales erotic, căci prezenţa halucinogenă a fetiţei lucra asupra lui într-o secretă, fantastică conlucrare cu iubita lui consoartă din Lavilledieu. Mătasea pentru care se străduia din răsputeri Hervé ia, în sufletul lui Hélène, înfăţişa­rea neantului ce i-ar putea îndepărta şi înstrăina. Ea se opune prin misterioase stratageme schim­bării destinului lui Hervé, chemându-l din Japonia prin scrisori traduse în limba japoneză de o picarescă M. Blanche; ultimatumuri pătimaşe şi recriminări bovarice ce se vor dovedi tot atâtea falsuri, eşecuri şi riscuri mortale pentru Hervé, indirect conjurat să o redescopere pe ea, pe Hélène, femeia cu o învederată vocaţie carnală şi nu o iluzorie făgăduinţă a neantului mătăsos.
Secretul succesului prozei lui Baricco rezidă în talentul său de a ţese structuri muzicale de semne şi coincidenţe, „Mătase“ fiind un compendiu de preludii, refrene, pasaje metaforice, care include omnivor spectacolul baroc de măşti umane (japoneze), baletul privirilor, miraculoase lovituri de teatru. Romanul captivează mai ales prin ceea ce sugerează: similitudinile între reala Hélène ce nu ezită să emită pe un „hotline“ telepatic scene de acuplare şi poetică a fornicaţiei pătimaşe, şi femeia-fetiţă, o mască mută, platonică şi totuşi halucinantă prin făgăduinţa eroto-thanatică. Insolitul şi tainicul joc mediumnic între cele două ipostaze ale iubirii feminine este punctul maxim de atracţie al cărţii, şi nu Hervé, raţionalul supravieţuitor al unor pasiuni poate nemeritate, gata să se apere de nefericire prin recurs la o „liturghie de obişnuinţe“. „Simţul deriziunii postmoderne şi al intertextualităţii“ observat cu fineţe de Adrian Popescu în a sa postfaţă, face parte din chiar ingenioasa vitrină stilistică a lui Baricco; ea afişează detalii alături de evenimente decisive pe un ton egal şi prin sugestii abia conturate, ca şi cum ar mima hipnoticul itinerar, nostalgic şi detaşat, al unei cărţi scăpate dintr-un incendiu.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe