Veneția, un adevărat spectacol la care te raportezi de fiecare
dată fie că te referi la Bellini, Canaletto, Albinoni, Tițian, Marco Polo,
Goldoni, Monteverdi, Vivaldi, Veronese sau Tintoretto, fie că ai în vedere
„Anonimul venețian“, „Frumoasa venețiană“ sau paginile dedicate Veneției de
Eminescu, d’Annunzio, Goethe, Hemingway, Thomas Mann, Shakespeare sau Schiller.
Este orașul cunoscut și drept „Regina Adriaticii“, „Orașul Apelor“, „Orașul
Podurilor” sau „Orașul Luminilor“. Orașul în care fiecare stradă, pod, clădire
în parte și fiecare canal ori gondolă este gata să se destăinuie celor care
doresc să asculte și să cunoască istorii. Istorii pe lângă care nu poți trece
indiferent, mai ales când știi că Veneția înseamnă peste o sută de insule, 350
de poduri, 150 de canale și, ca un ultim amănunt, peste 400 de gondolieri.
Este și Veneția pe care o propune Liviu Vlad prin expoziția
„Secvențe venețiene“, organizată în Galeria „Paul Sima“ din Cluj-Napoca.
Amprenta timpului se face simțită imediat, fie că te afli în Piața San Marco,
pe Podul Suspinelor sau Rialto, în Basilica di San Marco sau în Palatul
Dogilor, în oricare dintre cele șase cartiere ale orașului. „Secvențe
venețiene“ propune locuri memorabile: Canal Grande (San Simeone Piccolo),
Campanile dei Carmini, Chiesa Santa Maria e Donato (Murano), Domul și Santa
Fosca (Torcello), Sestiere San Marco, Sestiere di Cannaregio, Burano (podul de
lemn, punți), Rio di San Barnaba, San Michele in Isola (capela), Santa Maria
della Salute, San Giorgio, Rio San Pantalon – ponte Vivanti, Scuola di San
Marco, Madonna de l’Orto in Rio Brazzo, Porta della Carta, bărci, gondolieri,
palate, tur spiritual extraordinar care trebuie parcurs și nu oricum, ci încet,
pentru a vedea cât mai mult(e).
Liviu Vlad rămâne un artist al culorii și al artei perspectivei
deopotrivă, calități remarcate și cu prilejul altor expoziții – „Italia
retrăită“, „Clujul gotic și baroc“, „Culorile Mediteranei“, „Bonțida în clarobscur“,
„Muri Transylvani Antiqui“, „Bisericile Clujului“. Gama cromatică este dovadă a
faptului că artistul își cunoaște bine uneltele artistice, culorile animând
orașul și peisajele, amprenta timpului, trecut sau prezent, făcând-se simțită
în fiecare lucrare în parte. Și fiecare lucrare în parte te duce cu gândul la
cele scrise de Thomas Mann: „Veneția are o frumusețe flatantă și suspectă în
același timp. Acest oraș pe jumătate rupt din basme, pe jumătate o capcană
turistică, este locul în care pe vremuri arta a înflorit gradat și voluptuos“.
Un alt motiv de a vedea Veneția nu numai live, ci și prin cele 40 de secvențe,
pline de culoare și lumină. Veneția unui artist la maturitate, a unui artist
care continuă să uimească prin putere de muncă, artă, cultură.
Prof. dr. Liviu Vlad (n. 1946)
a fost elev la Liceul „Nicolae Bălcescu“, apoi student al Facultății de
Medicină generală din cadrul fostului IMF Cluj (1963–1969). Activitatea
medicală și-a început-o în cadrul Institutului de Igienă din Cluj (1969–1971).
A făcut studii la Centrul de Chirurgie Hepatobiliară din Paris, sub îndrumarea
profesorului dr. H. Bismuth. Profesor universitar din 2001, la Clinica Medicală
III, clinică pe care a condus-o până în 2011.
Ca artist plastic, Liviu Vlad debutează în 1978, la Salonul de
iarnă al medicilor din România, în cadrul căruia expune din 1978 și până în
prezent. Lucrările sale se află în colecții din România, Germania, Italia, Grecia,
Israel, Olanda, Ungaria.