Chiar dacă iarna a pus stăpânire pe
întreaga Europă, ninsoarea și viscolul generând probleme serioase, concertele
și spectacolele și-au urmat cursul normal, iar spectatorii au reușit să ajungă
în săli pentru a nu rata ofertele muzicale foarte generoase.
Spre exemplu, la Staatsoper Viena s-a pus
în scenă „Fata din Far West” de Puccini, într-o distribuție fastuoasă, cu Emily
Magee (pe care și noi am aplaudat-o, în cadrul Festivalului „Enescu”, în
„Lohengrin” de Wagner, o producție a Operei Naționale), Aleksandrs Antonenko,
Andrzej Dobber sau Alexandru Moisiuc, sub bagheta lui Marco Armiliato, într-o
serie care a debutat la 11 ianuarie și a inclus alte trei reprezentații, până
la 21 ianuarie. La 29 ianuarie, copiii vor fi invitați la premiera
spectacolului „Patchwork” de Tristan Schulze, care marchează totodată debutul
regizoral (vienez) al sopranei Sylvia Greenberg. Plecată din România în anii
ʼ60, aceasta s-a afirmat printr-o carieră remarcabilă, fiind descoperită de
publicul „de acasă” abia în 2004, când a urcat pentru prima oară pe podiumul
Ateneului.
Între timp, se fac deja pregătiri intense
pentru o nouă ediție a tradiționalului Bal al Operei. După cum s-a precizat în
conferința de presă, evenimentul de la mijlocul lunii februarie va include și
expunerea tiarei realizate de legendarul designer Karl Lagerfeld special pentru
acea seară, împodobită cu multe cristale Swarowski. Renumita firmă se implică,
de un deceniu, în decorarea și împodobirea rochiilor și accesoriilor tinerelor
care deschid în fiecare an defilarea de la începutul balului. Lagerfeld a
declarat că tiara reprezintă viziunea sa asupra „încoronării Dunării”,
inspirată de valsul „Frumoasa Dunăre albastră”.
Pentru bucureșteni, Ziua culturii
naționale, celebrată, deloc întâmplător, la 15 ianuarie, când este omagiat
poetul Mihai Eminescu, a adus, la sala Radio, un concert aparte, prin care s-a
onorat centenarul nașterii ilustrului pianist Dinu Lipatti. Cu Cristian Oroșanu
la pupitru, Orchestra Națională a abordat partituri compuse de Lipatti
(Concertino în stil clasic și suita „Șătrarii”), dar și un opus de
Liszt, colaborând cu pianiștii Sergiu Tuhuțiu și Daniel Goiți, în timp ce
soprana Teodora Gheorghiu a ales trei lieduri de Lipatti pe versuri de
Verlaine. Programul evenimentului organizat de ICR și Radio România a fost
completat de versurile eminesciene rostite de actorul Ion Caramitru. Din
fericire, și vremea a ținut cu interpreții și cu cei care, în acea duminică
însorită, au dorit să asiste la concert.
Cei care au preferat să rămână cât mai mult
acasă în aceste zile, în așteptarea primăverii, au avut prilejul să urmărească
la televizor numeroase repere muzicale pe toate gusturile. Printre acestea s-au
regăsit o superbă versiune a operei „Capuleti și Montecchi” de Bellini, dar
și „Samson și Dalila” de Saint-Saens,
într-o viziune controversată, cu voci uneori mediocre, deși la pupitru s-a
aflat Valery Gergiev.
Faimoasa casă de discuri Deutsche Grammophon
a împlinit de curând 118 ani, un bun prilej pentru a-i răsplăti pe melomani cu
câteva daruri muzicale, printre care și integrala Mozart, cu 240 de ore de
muzică, în interpretări de referință, sau colecția de CD-uri „Mutterissimo”,
cuprinzând înregistrări realizate de violonista Anne-Sophie Mutter. Iar
pianistul Murray Perahia a gravat pe CD Suitele franceze. Desigur, și preluarea
producției „Manon Lescaut” de Puccini, de la Salzburg, cu fascinanta Anna
Netrebko și soțul său, Yusif Eyvazov, în rolurile principale, sub bagheta lui
Riccardo Muti, este de nerefuzat. Pentru pasionații de noutăți discografice,
este o surpriză deosebit de plăcută, aceștia având astfel posibilitatea să își
întâlnească, în liniștea căminului, interpreții preferați. Mai ales acum, când
frigul, zăpada și vântul ne provoacă să stăm mai mult în casă.