Newsflash
Cultură

Interpretări cu suflet sau pragmatice

de Anca FLOREA - iul. 1 2013
Interpretări cu suflet sau pragmatice
   Întâmplarea a făcut ca, două zile la rând, să asist la concerte deosebit de atractive, pe cât de diverse ca program, pe atât de diferite ca manieră de abordare. Astfel, la Muzeul Cotroceni, vernisarea amplei retrospective Ştefan Luchian s-a împlinit printr-un recital Bach, pornind de la faptul că pictorul, pasionat şi de muzică (el însuşi cântând la flaut), era atras cu deosebire de muzica Titanului. Oaspete de onoare a fost reputatul violoncelist Marin Cazacu, cel care a şi prezentat programul, în maniera sa agreabilă, dar foarte documentată, presărată cu informaţii interesante şi legături neaşteptate raportate la Luchian, Enescu şi, evident, la Bach. Cu acelaşi firesc şi profesionalism, a abordat câteva secvenţe de mare frumuseţe, punându-şi în valoare tehnica performantă, dar mai ales sinceritatea, căldura şi sensibilitatea cu care interpretează fiecare pagină muzicală, convingând numeroşii spectatori că Bach poate deveni accesibil şi chiar cuceritor dacă este subliniată vibraţia profund umană a muzicii sale, cântată „cu suflet“, inteligent investită „cu viaţă“, cu o frazare elegantă şi colorată într-o paletă diversă. Am ascultat, cu încântare, pagini din suite pentru violoncel solo, dar şi Arioso (în transcripţia solistului), aceasta din urmă în compania pianistei Raluca Cimpoi-Iordachi, pe care am apreciat-o pentru tuşeul rotund şi cunoaşterea stilistică reliefată, şi în colaborarea cu violonista Simina Croitoru; tânăra solistă, acompaniată de pian, a optat pentru fragmente din Sonate, precum şi pentru celebra Arie din Suita III, etalându-şi sunetul calitativ, prioritar agilitatea şi uşurinţa cu care tratează partiturile, deopotrivă în cele pentru vioară solo. În ambianţa elevată a sălii Cerchez, întreaga derulare a programului a adus o atmosferă aparte, în care parcă „plutea“ deasupra noastră încărcătura transmisă de maestrul care, desigur, s-a aflat în prim-plan, dar şi de tinerele instrumentiste, semn că Bach ne-a (re)cucerit pe toţi, aplauzele prelungi ale unui public de elită împlinind emoţia unei seri de mare spiritualitate, sub semnul „universului artistic“ imaginat de Luchian şi de Bach.
   Am intrat, în seara următoare, în sala Ateneului, unde Filarmonica a propus, în stagiune, opusuri superbe, dar şi invitaţi din tânăra generaţie – dirijorul Cristian Oroşanu şi pianista Lilian Akopova, născută la Erevan, în Armenia, întâmplător foarte apropiaţi ca structură temperamentală şi ca abordare în plan interpretativ. În deschidere am reascultat, după multă vreme, Preludiu simfonic de Ion Dumitrescu, omagiind astfel centenarul naşterii compozitorului, lucrare redată logic şi cu acurateţe, fără a se reliefa însă, spre exemplu, accentele pline de umor, aproape parodice, cu trimitere la „cântecul de mahala“ sau alte repere de fineţe care ar fi conferit un plus de culoare şi savoare, mai aproape de ceea ce a gândit autorul. De altfel, şi celebrul Concert nr. 1 de Ceaikovski a fost parcurs în aceeaşi notă a clarităţii în exprimare, a construcţiei echilibrate, cu un acompaniament susţinut fără decalaje în relaţia cu pianista, dar şi fără acel romantism specific îndrăgitului creator, fără o reală generozitate a frazei, tratare pe care am regăsit-o şi la solista extrem de tehnică, având şi un tuşeu rotund şi forţă, nu şi anvergură sau strălucire, astfel încât paginile încărcate de poezie, de nostalgie sau explozie de lumină au rămas doar corecte, parcă uşor prea „păstoase“ şi… frumoase în sine. Bisul oferit de pianistă (Schumann) a confirmat maniera sa de a cânta cerebral, obiectivat, fără vreo implicare emoţională. Partea a doua a serii a adus opusuri extrem de ofertante pentru un dirijor care urmăreşte şi latura expresivă sau coloristica unei partituri; aşteptam un „foc de artificii“ în Scherzo fantastic de Stravinski (dar se pare că dirijorul, conducând fără partitură, s-a concentrat propritar asupra corectitudinii şi relaţionării între grupurile instrumentale, orchestra răspunzând cu promptitudine cerinţelor sale) sau sugestii aproape cinematografice în spumosul poem simfonic Ucenicul vrăjitor de Dukas, în care atmosfera de mister din debut, paşii ezitanţi sau speriaţi ai „ucenicului“, dezlănţuirea „măturilor“ multiplicate năucitor, epuizarea din final, ar fi trebuit să fie reliefate pregnant. A avut consistenţă şi, din nou, o construcţie bine gradată, dar nu a fost „o poveste“, ci o partitură precis stăpânită.
   Rezultatul? Un concert cu muzică splendidă, cântată bine (exceptând câteva scăpări la suflători), cu rigoare, dar dacă ar fi fost investită cu un plus de expresivitate, sensibilitate şi anvergură, ar fi fost cu adevărat excelent. Dar interpretarea, în cel mai adecvat sens al cuvântului, depinde mult de datele şi preocupările fiecărui dirijor, în raport cu temperamentul, capacitatea de a citi şi dincolo de notele seci de pe portativ, intuind şi redând astfel trăirile compozitorului. Aplauzele din nou entuziaste ale melomanilor care s-au bucurat de frumuseţea partiturilor preferate, au răsplătit şi ansamablul, şi solista, şi dirijorul, care astfel au considerat că au avut succes, într-o seară reuşită.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe