Newsflash
Cultură

Întâlniri sub cupola Ateneului

de Anca FLOREA - oct. 30 2015
Întâlniri sub cupola Ateneului
     Serile muzicale desfășurate săptămâna trecută la Ateneul Român au atras un public divers, prin concertele curente ale stagiunii simfonice sau camerale. Cu ocazia zilei naționale a Spaniei, Institutul „Cervantes“ și Ambasada Spaniei la București, alături de Filarmonică, au oferit un recital, simbol al tradiției legăturilor culturale româno-spaniole. La acesta au participat tineri instrumentiști precum violonista Maria Florea, fiica violoncelistului Cristian Florea, născută la Barcelona și studentă la Madrid, asemenea pianistului spaniol Juan Barahona cu care alcătuiește un duo remarcabil din 2012, ambii perfecționându-se în prezent la Colegiul regal de muzică din Londra.
     Programul artistic a inclus opusuri din creația spaniolă a secolului XX, dar și lucrări precum „Sonatele“ lui Mozart și Ravel, „Poemul“ de Turina, ori secvențe din celebrul ciclu de „Șapte cântece populare spaniole“ și „Dans spaniol“ ale lui De Falla, adaptat de Kreisler pentru formula instrumentală. Violonista a etalat o tehnică impecabilă, care îi permite să construiască un discurs fluent, nuanțat și suplu, părând că se simte bine mai ales în paginile lirice, de finețe, în alternanță cu sunetul frumos, nu prea amplu, din momentele de forță, aducând un plus de căldură în desfășurările sensibile. Poate că maturizarea și experiența îi vor da și un plus de strălucire, element regăsit din plin la pianistul a cărui evoluție a impresionat prin tușeul rotund, coloristica bogată, expresivitatea și transparența jocurilor încărcate de vitalitate sau grave interiorizate.
     Cei doi soliști demonstrează o permanentă colaborare și cunoaștere stilistică, abordând o manieră prin care au subliniat inflexiunile de jazz din partitura raveliană sau cea folclorică. Aceștia au propus, în bis, un surprinzător Rahmaninov, cu evidențierea laturii romantice pe care am remarcat-o pe întreg parcursul programului la tânăra violonistă.
     La pupitrul Filarmonicii l-am reîntâlnit pe dirijorul Camil Marinescu, abordând Simfonia nr. 7 de Mahler într-o manieră foarte personală din multe puncte de vedere, începând cu amplasamentul orchestral, cu cele trei harpe dispuse între percuție și trompeți, cu aducerea în fața ansamblului a cornului în prima parte, pentru ca la final să intre mandolina și chitara.
     Recunosc că mă așteptam la o interpretare mult mai densă, încărcată de trăiri și sensuri, dar am avut impresia că lipsește „linia mare“, că în construcția de ansamblu ceva nu se leagă, deși orchestra a cântat bine și a răspuns solicitărilor dirijorale. Extrem de dificile și solicitante, intervențiile suflătorilor au fost remarcabile, asemenea înlănțuirii lor în dialoguri complicate, rezolvate cu o acuratețe și frazare adaptată specificului partiturii. „Întregul“ nu a avut însă anvergură, fiind cumva fragmentat în curgerea frazelor generoase, aspect determinat poate de însăși concepția lui Camil Marinescu asupra lucrării. Mi-a lipsit emoția, vibrația interioară, încărcătura și ardența frământărilor „în minor“ pe care Mahler le transmite în simfonie, poate și pregnanța reliefurilor.
     Cred că aplauzele temperate nu reflectau reacția față de performanța orchestrei, ci trădau faptul că și spectatorii așteptau mai mult din punct de vedere interpretativ. Dirijorul Camil Marinescu este un muzician profund și sobru, care analizează partitura cu minuțiozitate, dar am impresia că tocmai această preocupare asupra detaliului tehnic îl determină să nu (mai) considere prioritară latura expresivă. Poate că este o abordare remarcabilă ca seriozitate a studiului, însă cel care intră în sala de concert trebuie cucerit prin atmosfera pe care speram să o regăsesc de-a lungul celor peste 90 de minute. Dar poate că în cel de al doilea concert a fost altfel...

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe