Newsflash
Cultură

Îngeri, demoni şi capricii

de Anca FLOREA - aug. 7 2014
Îngeri, demoni şi capricii
 De câţiva ani, melomanii bucureşteni sunt răsfăţaţi în lunile de vară cu o microstagiune care atrage, în fiecare miercuri, în sala Ateneului un public numeros, dornic să se bucure de muzică bună. Deşi risc să repet cele afirmate în anii trecuţi, se cuvine să subliniez faptul că există un pasionat susţinător al interpreţilor şi al evenimentelor muzicale de marcă: Dorin Ioniţă, iniţiatorul „Lanto Communication“. Printre proiectele sale se numără şi festivalul internaţional „Vara magică“, ajuns acum la a III-a ediţie, derulată, deloc întâmplător, sub genericul „Bucureşti 555“, pentru a onora astfel aniversarea oraşului.
Dorind să ofere, de fiecare dată, repere mereu îmbogăţite şi diversificate, adresate unui public cât mai larg, „Vara magică“ a debutat în iulie cu un recital susţinut de Alexandru Tomescu. Violonistul a readus în prim-plan integralaCapriciilor“ de Paganini, compozitor agreat de solist tocmai pentru tratarea prioritar tehnic-virtuoză în mai toate creaţiile sale. A cântat pe un instrument straniu, cu nuanţe negru-verzui, care m-a dus cu gândul la modernele structuri de fibră de sticlă, pentru că nu-mi pot imagina că secularul Stradivarius şi-a schimbat culoarea.
Studiate încă din şcoală, „Capriciile“ nu constituie în sine obstacole reale pentru violonişti, dar prezentarea integralei lor devine o provocare sub aspectul rezistenţei fizice şi al concentrării, elemente care pentru Alexandru Tomescu nu ridică probleme. Dificilă a fost poate captarea atenţiei publicului ce umplea sala, încântat să asculte şi să aplaude (după fiecare moment!) cele 24 de miniaturi ce abundă în fiorituri, game, pizzicato-uri, într-o succesiune adesea năucitoare, deci pe gustul celor care apreciază exhibiţionismul şi virtuozitatea.
Cei care fac spectacol pe lucrări de Paganini uită, adesea, că genialul virtuoz a fost un autentic romantic, „bântuit“ de trăiri amalgamate, cu explozii şi contraste puternice, fermecând şi îngrozind, la vremea lui, cu străfulgerările, neîntâlnite până atunci, prin care vioara şi arcuşul căpătau puteri magice. Recitalul s-a intitulat „Înger şi demon“, pornind tocmai de la datele stranii ale compozitorului însuşi, dincolo de redarea tehnică a integralei. Timp de o oră şi jumătate, spectatorii l-au ascultat pe Alexandru Tomescu, îmbrăcat în negru, cu o vioară (aproape) neagră, pe o scenă pe jumătate cufundată în întuneric – poate pentru a sublinia… demonul –, cântând fără partitură, relaxat şi precis, mereu egal cu sine, urmărind scriitura fără o implicare interioară, cu acea detaşare „obiectivată“ specifică. Aplauzele finale au confirmat faptul că „spectacolul“ virtuoz asigură, invariabil, succesul, iar programarea recitalului lui Alexandru Tomescu în deschiderea festivalului a fost, din acest punct de vedere, inspirată. Speram, totuşi, să regăsesc „îngerul“ în paginile de fineţe, de discretă poezie şi „demonul“ în anvergura şi sclipirea fulminantă definitorie pentru genialul Paganini, considerat chiar malefic, dar irezistibil.
Serialul concertelor derulate sub cupola Ateneului a continuat, o săptămână mai târziu, cu o seară oferită de Orchestra de Tineret a Moldovei, având ca solist un alt violonist, dar de cu totul altă factură. Ansamblul recent înfiinţat se dovedeşte a fi, de la an la an, tot mai performant, cu instrumentişti buni, care sună extrem de omogen şi dens. Ca şi în ediţia precedentă, a evoluat cu Gabriel Bebeşelea la pupitru, noutatea fiind invitarea Chişinău Youth String Orchestra. Prima parte l-a adus pe podium pe Dumitru Pocitari, violonist născut în Republica Moldova, acum student la Universitatea din Tel Aviv. La doar 23 de ani, are toate datele unui solist format, cu o tehnică sigură şi un sunet rotund şi cald, cu o frazare elegantă şi o sensibilitate aparte. Şi tocmai de aceea, a încântat încă de la primele măsuri ale concertului în Re minor de Mendelssohn-Bartholdy, abordat cu rafinament, subliniind deopotrivă poezia cu tentă melancolică şi secvenţele briante, într-o construcţie echilibrată. Fără intenţia de a face spectacol, a cântat cu un firesc şi un profesionalism surprin­ză­toare pentru vârsta sa. În acelaşi timp, relaţia cu dirijorul şi cu orchestra a fost impecabilă, reliefând latura romantică şi stilul specific, dar cu o anume discreţie, evitând excesele. Surprinzătoare a fost interpretarea conferită unei lucrări cu totul diferită, „Anotimpurile la Buenos Aires“ de Piazzolla-Desyatnikov, aducând şi ritmica inconfundabilă, şi structurile melodice care l-au făcut celebru pe Piazzolla, dar şi citate din „Anotimpurile“ de Vivaldi, la care se raportează cumva partitura. Solicitantă şi pentru orchestră, cu o scriitură ce abundă în efecte, accente, linii frânte şi formule percutante de mare impact, dar greu de obţinut, lucrarea de dimensiunile unui concert a captat şi prin alternarea paginilor lirice cu cele explozive, temperamentale, ansamblul dovedindu-se şi riguros, şi suplu, perfect sincronizat (şi) în atacuri. Gabriel Bebeşelea a ştiut ce şi cum să ceară pentru a realiza o versiune captivantă în compania unui violinist care, dacă va căpăta un plus de anvergură şi strălucire, se va număra curând printre artiştii de marcă ai generaţiei sale. Publicul a fost încântat să asculte opusuri accesibile chiar şi celor poate mai puţin familiarizaţi cu muzica simfonică sau de concert, aspect trădat de aplauzele izbucnite după fiecare parte a lucrării.
După pauză, dirijorul a optat pentru creaţii din marea literatură rusă, alăturând „Simfonia de cameră“ de Şostakovici, superbă şi pretenţioasă în plan stilistic, dar excelent cântată de orchestră. Gabriel Bebeşelea a condus cu o gestică destul de rezervată, dar foarte eficientă, trecând cu dezinvoltură şi rigoare de la romantic la contemporan, pentru ca în final să revină în lumea veacului XIX prin celebra „Serenadă de coarde“ de Ceaikovski, poate mai puţin aprofundată tocmai în planul frazării generoase, al desenelor graţioase sau al contururilor vibrante, născute din însăşi melodica ceaikovskiană, parcursă de această dată cu acurateţe dar nu cu încărcătura şi substanţa admirate anterior. Abordând un repertoriu ce includea şi lucrări mai puţin familiare publicului nostru, muzicienii din Orchestra de Tineret a Moldovei au captat atenţia, timp de aproape trei ore, prin performanţa interpretativă şi frumuseţea demersului artistic în ansamblul său, prelungind seara cu trei bisuri la fel de diverse, contrastante şi atractive, spre bucuria celor care au trăit clipe de reală emoţie spirituală.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe