Newsflash
Cultură

Închisoarea în care pretindem că suntem fericiţi

de Alexandra NISTOROIU - feb. 27 2015
Închisoarea în care pretindem că suntem fericiţi
Aveam în jur de nouă ani când am văzut Seven. (Ai mei nu prea credeau în cenzură sau control parental.) A fost crud, inteligent, răscolitor, iar astăzi, şaptesprezece ani mai târziu, cred în continuare două lucruri despre el: că e cel mai bun film făcut vreodată de David Fincher (cel mult să fi fost egalat câţiva ani mai târziu de Fight Club) şi că are o părticică de responsabilitate pentru modul meu pesimist de-a trece prin viaţă. Şi de parcă ar fi vrut să se asigure că n-am uitat „lecţia“, că amprenta rămâne valabilă, Fincher, un maestru al întunericului, s-a întors cu Gone Girl, un thriller care nu impresionează atât prin suspans, cât prin comentariile sociale şi morale pe care le face, dincolo de iţele bolnave între care se încheagă povestea.
Filmul are la bază un scenariu adaptat (chiar de autoare) după romanul lui Gillian Flynn. În ziua aniversării a cinci ani de căsătorie, Nick Dunne (Ben Affleck), un scriitor devenit proprietar de bar, descoperă că soţia lui, Amy (Rosamund Pike) a dispărut. Pe măsură ce detalii despre începutul relaţiei lor, dar şi „schelete“ din dulapul lui Nick ies la suprafaţă, acesta devine principalul suspect în investigaţia de crimă declanşată de dispariţia soţiei, precum şi centrul atenţiei mass-mediei locale, care şi-a găsit deja „vinovatul“. Este doar începutul unui film care te duce, prin răsturnări de situaţie şi voci cinematografice alternante, într-un spaţiu în care nimic nu mai e sigur, iar adevărul contează mai puţin decât percepţia.
În cei mai simpli termeni, Gone Girl este un film despre imagine şi percepţie. La o dimensiune macro, se uită la felul în care media construieşte fabulaţii ce sunt rapid asumate ca adevăruri de un public inconstant, gata să înghită orice naraţiune îi este vândută la un moment dat. La un nivel mai intim, filmul lui Fincher se uită la faţadele pe care le construim în relaţie cu ceilalţi, la măştile pe care le purtăm, la imposibilitatea de a-i cunoaşte cu adevărat pe cei care ne sunt cel mai aproape, teme mai degrabă prevalente în cinematograful de autor. Adaugă aici reprezentarea căsniciei ca închisoare sumbră, în care partenerii se prefac că sunt fericiţi, şi te va surprinde că găseşti acest mix de teme în centrul unui thriller cât se poate de mainstream, cu cârlige pe gustul mulţimii.
Aşa cum emoţiile ne apar dezgolite, în stare pură, pelicula lui Fincher este reţinută, minimalistă. E foarte probabil ca fanii regizorului să ducă dorul performanţei tehnice obţinute în anumite cadre din Panic Room (cadrul lung care merge prin gaura cheii şi prin mânerul cănii de la filtrul de cafea) sau din The Social Network (scena cursei de canotaj, redată accelerat). Pe cât de fincher-iene rămân stilul elegant, întortocheat, îndrăzneţ şi angajamentul pentru prezentarea unei lumi degradate moral, pe-atât de surprinzător este să îl vedem pe Fincher lucrând fără artificii tehnice, încrezător că povestea pe care-o construieşte este suficientă. Totuşi, cinematografia e semnată de Jeff Cronenweth (Fight Club, The Social Network, The Girl with the Dragon Tattoo), colaborator cu tradiţie al lui Fincher. El creează imagini care te captivează subtil (Amy plutind în pisicină), dar rămân în ton cu stilul filmului: rece, controlat, aproape clinic. Gone Girl are o coerenţă de admirat, fiecare element se aliniază viziunii, ca într-o coafură simplă, dar din care niciun fir de păr nu iese, rebel, în afara locului său.
Filmul pendulează între trecut şi prezent, povestea este spusă pe rând din perspectiva lui Nick sau a lui Amy. Nu există o schimbare clară în stilul vizual pentru a indica diferitele planuri temporale, ca în Memento. Fără a deveni obositor, voice over-ul este folosit din când în când pentru a oferi un contrast între cine este şi ceea ce pretinde a fi naratorul, ceea ce simte şi ceea ce afişează.
Muzica e semnată de Trent Reznor şi Atticus Ross, după indicaţiile lui Fincher, bazate pe o vizită făcută de regizor la un spa. Aici, percepuse muzica menită să-l relaxeze ca fiind stranie, incomodă. Aşa i-a venit ideea că vrea ca muzica din Gone Girl să fie aparent pasivă şirelaxantă, dar să insufle subtil un sentiment de groază. Celor doi compozitori le-a reuşit.
Totuşi, câteva lucruri nu funcţionează. Când filmul se-apropie de deznodământ, soluţia nu satisface, ultima parte scade tensiunea dramatică, în loc să o crească. Pe ultima sută de metri, Fincher nu nimereşte tonul la fel de bine cum o făcuse până atunci. Încearcă să injecteze mai intens satiră atmosferei austere, apăsătoare (în special cu ajutorul personajului jucat de Neil Patrick Harris), dar tentativa rămâne subţire, nefinalizată.
Cealaltă problemă a filmului ţine de jocul lui Affleck, mai bun ca altădată, dar încă insuficient de bun. Spre deosebire de Rosamund Pike, care face din rolul ei exact ce-ar trebui să fie, Affleck are momente în care rămâne rigid sau şters (cu menţiunea că rigiditatea e intenţionată în unele secvenţe).
Ceea ce rămâne în picioare este o analiză necruţătoare, parcă făcută cu bisturiul, a căsătoriei şi a setului de atitudini şi comportamente iraţionale care vin la pachet. Cei aflaţi într-o relaţie (una nu prea sănătoasă) s-ar putea să recunoască ostilitatea justificată din raţiuni mărunte, manipularea celuilalt dusă la rang artistic, suferinţa tăcută. Pe ceilalţi, s-ar putea să vă facă recunoscători că sunteţi singuri.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe