Newsflash
Cultură

Iluzii de ancorat în realitate

de Paula ROMANESCU - feb. 27 2015
Iluzii de ancorat în realitate
   Marţi, 3 februarie 2015, în eleganta sală de expoziţii, concerte şi conferinţe a Institutului Cultural Român din Capitală, mare afluenţă de public. Pe simeze – pictură în ulei şi grafică în cărbune, expoziţie semnată Adina Romanescu, eveniment desfăşurat sub egida ICR şi a Uniunii Artiştilor Plastici din România. E seara vernisajului. Publicul iubitor de artă se desprinde cu greu din faţa câte unui tablou spre a se opri din ce în ce mai mult la un altul. Şi tot aşa, iar şi iar.
   Sunt Iluzii colorate – titlul sub care plasticiana şi-a plasat prezenta expoziţie –, lucrări de mari dimensiuni, ca nişte popasuri stranii printr-un univers familiar, călătorii de îngeri rătăciţi pe pământ, din dor de a se preschimba în simpli muritori. Sunt interioare devălmăşite (Stăpâna casei nu mai este acasă, Atelier de pictor) în care domneşte absenţa, uitarea, refugiul într-un timp mutat parcă într-un „a fost odată“, cu personaje de sfârşit de carnaval. Doar Îngerul cu aripi de jar îşi trimite în noapte prelungul sunet de goarnă (pentru care vestire?).
   Aunci când apar, personajele din tablourile artistei nu par a dori să dialogheze cu privitorul. Abia dacă li se zăreşte chipul, atunci când nu întorc de tot spatele lumii reale, ca într-o căutare de sine în sine, căreia realitatea i-ar fi potrivnică. Pictorul este parcă un rămas de prin veacul al treisprezecelea de prin Olanda, faldurile unei draperii încremenesc în aşteptare, tot încremenire sunt şi obiectele adunate în jurul mesei la care nimeni nu mai adastă după ce stăpâna casei se va fi mutat în umbră. Lumina e încremenită şi ea. Nicio rază de soare, de lună, de zare nu taie liniştea de cadran de pendulă care-a uitat să măsoare trecerea.
   Cheamă privirea polipticul Simfonie în albastru, iluzie de tonuri care-şi întrepătrund adâncul de albastru şi din care răzbat – chiot de bucurie, flacără, floare – două lumini oranj, ca o promisiune de taină solară. Din Balcic, locul acela ca o poveste cu crăiese şi prinţi-zugravi dintr-un timp care semăna a iluzie de normalitate (ori chiar era?), pictoriţa a ales incendiul apusului de soare, cu care a smălţuit calcarul stâncilor de veghe la val, acolo, lângă Stela Maris.
   Da, lumea de iluzii cuprinsă în cele 25 de lucrări cu care Adina Romanescu s-a prezentat la cea de a 20-a întâlnire cu publicul povesteşte despre o creatoare de mare forţă, o plasticiană de o originalitate cu totul aparte, produs al marii şcoli de artă din România, pictoriţă aflată la apogeul devenirii sale.
   Partea a doua a expoziţiei, grafica – unitară şi foarte departe de orice iluzie –, grupează un număr de zece portrete în cărbune, cu modele luate din lumea creatorilor români contemporani, scriitori, pictori, muzicieni, lucrări de mare fineţe în care nu doar chipul celui portretizat este prins în păienjenişul de linii, umbre, şi griuri diafane, ci şi sufletul, oglinda aceea nevăzută în care doar un alt suflet poate descifra văzutul iluzoriu.
   Cine este Adina Romanescu? Membră a Uniunii Artiştilor Plastici din România (1998), a urmat cursurile Universităţii de Artă Bucureşti, cu studii aprofundate de Pedagogia artei (1998–1999), bursă de specializare în egiptologie la Universitatea din Cairo (2000–2001), bursă în Italia, la Biblioteca naţională centrală din Roma (2009). Este profesoară de Arte plastice la Colegiul Sibford School din Anglia (2002–2003), profesoară de Arte Vizuale la Liceul „Nicolae Iorga“ din Capitală, ilustratoare a Ionesco, graficănumeroase cărţi de poezie şi proză, cu colaborări la publicaţii literare din ţară şi străinătate, deţinătoare a unor premii şi distincţii pentru grafică, cu lucrări în colecţii oficiale (Bruxelles, Fondation „Jacques Brel“; Muzeul Mixt Sebeş-Alba; Muzeul de Artă Blaj; Casa memorială „Lucian Blaga“ din Lancrăm, Biblioteca Judeţeană Alba; Muzeul Eminescu, Ipoteşti; Institutul Goethe, colecţii private din Europa, Asia, Africa).
   În deschiderea expoziţiei de la Institutul Cultural Român, au vorbit Oana Suciu, coordonatoarea expoziţiei din partea ICR şi criticul de artă Marius Tiţa, care a prezentat în termeni elogioşi evoluţia reprezentantei artei contemporane româneşti, întârziind cu precădere asupra unor elemente originale prin care pictoriţa a ştiut să dea contur unor iluzii mai puternice decât orice realitate. Pentru că, ce alta este arta de nu răstălmăcirea cenuşiului dintr-o realitate pe care ne este uneori atât de greu s-o acceptăm? „Adina Romanescu vede şi ne spune ce ar trebui să vedem din chipul mereu schimbător al lumii“, a spus în finalul prezentării sale amintitul critic de artă. La rândul său, scriitorul Emil Lungeanu a îmbinat elegant reprezentările prin cuvânt şi prin imagine ale poveştii celei fără de sfârşit care se cheamă Artă, trecând prin marile curente care au marcat tot atâtea moduri de abordare a picturii, până în zilele noastre, când asistăm la un amestec de stiluri (sau o totală lipsă a vreunui cât mai palid stil) cu care artiştii contemporani „fardează“, cum pot, realitatea. Dar cât de îmbucurător când, ici-colo, apare câte o voce distinctă în peisajul artei româneşti, ducând mai departe (sau tinzând spre) marile izbânzi de până acum. Adina Romanescu este o astfel de voce.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe