
Paula ROMANESCU
miercuri, 11 martie 2015
Oamenii
aceştia trec prin anotimpuri cu tot soarele din primăveri, veri şi toamne în
suflet. Doar iarna le rămâne departe. Pe ei i-am aflat în seara zilei de 19
februarie a.c. la Palatul Cercului Militar Naţional, Sala Rondă, cu ocazia
vernisajului expoziţiei de pictură – „Salonul de iarnă 2015“. Erau fericiţi şi
emoţionaţi ca nişte studenţi înaintea unui examen pe care şi l-ar dori trecut
cu brio în faţa unor profesori deloc părtinitori, mereu exigenţi şi greu de păcălit.
Sunt
membrii Cenaclului de arte plastice al
medicilor „Ion Ţuculescu“, prezenţe de neignorat în peisajul artelor
contemporane româneşti, care au depăşit deja stadiul de a face pictură pour faire passer le temps, medici care
au şi studii academice de artă, plasticieni care au şi studii de medicină, toţi
marcaţi de o tinereţe a spiritului pentru care cuvântul imposibil nu există.
Sunt 35 de
participanţi, care ne poartă cu graţie prin locuri cunoscute parcă,
deşi mereu e altfel.

Cine
să audă ţipătul mut al fostei păduri rămasă acum doar buturi, ca nişte mese
rotunde peste care neaua îşi aşterne albele-i tăceri? Lângă un astfel de peisaj
„văzut“ de Sever Miu, se adună cuminţi pădurile (văzute de Maria Candrea
Ionescu, Maria Leon, Cornelia Nicolae, Elena Paulian, Ana-Maria Runcan, Claudia
Georgiana Pîrlogea), nunţile (Daia Octaviana Bucur, Suzana Bantaş, Amalia Cătescu),
satul cu simboluri de veşnicie – căpiţele de fân (Atena Corlăţeanu, Dan
Paulian, Felicia Urziceanu, Georgeta Vizuroiu) –, oraşul cu străzi albe sub cod
galben (Ecaterina Mateescu, Severina Cojocaru, Elvira Cârnu, Petru Damir,
Ofelia Huţu), insulele de
singurătăţi (superbă lucrarea lui Ştefan Petre –
„insula“ de copaci prinşi în marea de alb a zăpezilor peste care şi cerul pare
să se fi pogorât întru popas şi capăt de cale), locurile pe unde „şezum şi… ne
bucurarăm“ în alte zile, mai pline de soare, la Costineşti (Laura Tudose), la
Predeal (Arety Dinulescu), dar şi locurile din alte zări, unde zăpezile îşi
statornicesc împărăţia (Mihai Buşe, Corina Chirilă, George Dima, Cristian Brănescu,
Livia Constantinescu-Luca, Narcisa Stejeran).

Şi
cum din iarnă nu poate lipsi povestea, iată-ne purtaţi prin lumi de basm de un
cerb de fum cu stea în frunte căruia-i este parcă dor de oameni (Maria Mănucă –
„Dimineaţă de iarnă“), ca o bună vestire despre copiii care vom fi fost în
basmul vieţii mereu schimbătoare. Tot în poveste ne poartă şi „Visul“ Adrianei
Ivan şi povestea (abia întrezărită) de iarnă a foarte tinerei Adriana Creţeanu
(viitor medic), căldura căminului cu flori şi fructe parfumate (Petru Moţiu,
Gheorghe Petre, Octaviana Daia) şi, nu în ultimul rând, reversul iernii – „Fata
cu fusta verde“ de Selena Bărbulescu –, un fel de ignorare a pustiului şi a uitării,
sentiment pe
care ţi-l lasă doar convingerea că tinereţea fără bătrâneţe nu-i
doar o frumoasă poveste.

Vernisajul
a evidenţiat munca cenacliştilor medici-pictori care nu ştiu despre iarnă decât
c-ar fi un anotimp îndepărtat ce nu-i priveşte deloc, munca profesorului-pictor
Nicolae Iorga, mereu echilibrat în aprecieri, mereu atent să consemneze evoluţia
valorică a artei acestora. „Prezentul Salon de iarnă, a precizat
profesorul-mentor al membrilor Cenaclului «Ion Ţuculescu», este o deplină reuşită
artistică“; dr. Suzana Bantaş a apreciat elanul şi priceperea managerială a dr.
Elena Demetrescu, cea care, alături de Amalia Cătescu, asigură continuitatea
activităţii coerente a membrilor, promovarea artei prin expoziţii anuale
colective, saloane tematice, expoziţii de grup şi personale.
Subsemnata am sugerat
necesitatea alcătuirii unui album de artă în care să se regăsească toţi
medicii-pictori aparţinători ai cenaclului amintit, de la înfiinţarea lui până
în prezent.
Textul este ilustrat cu picturi semnate de: Sever Miu, Elena Paulian, Laura Tudose, Georgeta Vizuroiu