Newsflash
Cultură

„Greeruşa“ din poemele lui Blaga

de Paula ROMANESCU - iun. 17 2016
„Greeruşa“ din poemele lui Blaga
     Celui care a făcut poeme luminii nu i-a fost lungă trecerea sub soare, astfel ca spre marea trecere să nu ocolească nici cumpăna apelor, nici curțile dorului, când nebănuitele trepte prind să se încline sub paşii profetului, cu greul corăbiilor de cenuşă, legănate de cântecul focului, iar sevele clocotesc în mirabila sămânță, întru eterna laudă a somnului. Nu multă vreme a durat sub cer omul Lucian Blaga. Dar cine poate stabili durata înscrisă în poemele sale ca măsură a ne-măsurii? Paşii profetului vor fi adăstat şi vor mai adăsta cu fiecare dintre noi, pe la toate curțile de doruri, într-un popas greu de taine „cum greu pe umeri e văzduhul“. Dar corola de minuni a lumii creşte în lumină cu fiecare cititor al versurilor sale care, deprinzând să vadă cu sufletul, îi sporeşte taina „şi tot ce-i nențeles se schimbă-n nențelesuri şi mai mari“, în rațiunea rece ca indiferența.
     I-a fost dat poetului ivit în lumină în Lancrămul de lângă Sebeş, acel „sat de lacrimi fără leac“, să cunoască încă din anii tinereții celebritatea. I s-a recunoscut (şi nu de oricine, ci chiar de Sextil Puşcariu), de la prima apariție în volum a poemelor luminii, talentul de poet, dublat de filozof. Mai apoi, în anii deplinei maturități, Lucian Blaga a fost diplomat, profesor universitar şi academician. După instaurarea puterii politice de sorginte sovietică în România, a urmat umilirea intelectualității române, iar un titan ca Blaga s-a văzut marginalizat prin interzicerea operei sale, destituirea de la catedră, retragerea titlului de academician, condamnarea la o existență sinonimă cu anonimatul.
     Dar „anonimul“ Blaga, de sub scara Bibliotecii Universitare din Cluj, unde i se îngăduise să lucreze la fişarea cărților, continua să scrie, dăruind limbii române, printre altele, şi splendida traducere a creației „Faust“ de Goethe. De pe atunci i-a intrat în viață o foarte delicată, discretă, puternică şi fragilă ființă, de o mare bogăție sufletească, pentru care cuvântul imposibil nu exista. Ea avea să fie „greeruşa“ din poemele sale de târzie toamnă, ultima muză şi cea mai puțin evocată de scormonitorii de istorii sentimentale. Numele ei era Elena Daniello, depozitara unui bogat fond de manu­scrise Blaga, inspiratoarea şi copiatoarea grijulie a operei poetului din „obsedantul deceniu“, când publicarea scrisului acestuia era interzisă de satrapii roşii ai timpului bezmetic, care urmăreau anihilarea a tot ce însemna cultură românească. Rostul ei a fost să-i cultive cu tenacitate şi în taină memoria, învăluindu-l în iubire şi după ce el se va fi mutat în umbră, adăugându-se lutului din satul care i-a fost „prag de lume și potecă patimei“, chiar în ziua când ar fi împlinit 66 de ani.
     Au trecut ani mulți până când timpul, acest „pungaş de soi“, cum îl numea poetul sibian Radu Stanca, şi mare mincinos, i-a dat de veste că ar cam trebui să lase pe seama altora nobila ei veghere la altarul zeului poemelor luminii, fiindcă în larguri prindeau să se înalțe corăbii de cenuşă pe nebănuite trepte. Şi întâmplarea i-a scos-o în cale pe scriitoarea Anca Sîrghie.
     În anul 1996, în aula Bibliotecii Universitare din Cluj se desfăşurau zilele Festivalului internațional „Lucian Blaga“, ediția a VI-a (6–9 mai), iar Anca Sîrghie tocmai îşi încheiase comunicarea „Lucian Blaga şi destinul universitar al lui Constantin Noica“. Reîntoarsă în sală, a simțit cum pe umărul său poposeşte o atingere de mână ca o boare şi un glas uşor tremurat i-a şoptit: „Pentru mine a scris poetul: Din amintiri beau cu nesațiu/ Bocca del Rio – rană în spațiu“. Glasul era al unei bătrânele firave, având înscrisă în ridurile subțiri ale chipului căldura unui zâmbet inconfundabil. Aceasta era Elena Daniello care, la cei 86 de ani pe care-i avea atunci, păstra în privire întreaga lumină de care-i era plin sufletul, fiindcă fusese (pentru a câta oară?) la întâlnire cu iubirea ei cea mare – Poetul, şi ar fi vrut să prelungească vraja vorbind cuiva despre el. N-o mai făcuse până atunci, nu ar fi vrut să supere pe nimeni mărturisindu-şi iubirea care-i rămăsese port de taină. Tăcerea i-a fost sipetul în care şi-a păstrat comorile cele mai de preț ale existenței sale.
     Astfel au început lungile şi uluitoarele dialoguri (cum să le zici interviuri, când convorbirile erau lungi taifasuri în cursul cărora apăreau, sub ochii lor, manuscrise, fragmente de traduceri, fotografii, scrisori, grafică, lucrări întregi oferite de Blaga muzei sale, retranscrise cu grijă de aceasta, pentru a fi păstrate la loc sigur dacă securitatea crunt-veghetoare le-ar fi descoperit la vreo percheziție făcută sub scara bibliotecii universitare) între profesoara sibiană Anca Sîrghie şi vestala de la vatra sacră din strada Mihai Eminescu, numărul trei, din Cluj. Înregistrate audio, mărturiile Elenei Daniello s-au constituit într-un fond biografic inestimabil, menit să întregească rotundul unei creații „bazată pe esențializare“, în care „versul este un veşmânt în care ne îmbrăcăm iubirea şi moartea“. Două intelectuale despărțite de zeci de ani de viață, fiecare trăindu-şi-o pe a ei la alte cote de ardere sufletească: Elena Daniello, terorizată de fărădelegile urii față de om din obsedantul deceniu şi de mai apoi, Anca Sîrghie, formată intelectual (elevă, studentă, profesoară) după „preceptele“ aceleiaşi politici, înveşmântată în „grija față de formarea omului nou“, ambele intuind perfect bezmeticia timpului şi regăsindu-se pe coordonatele adevăratelor valori umane. Au urmat apoi înregistrările video care s-au constituit într-un film documentar.
     Creația poetică blagiană este o vibrantă şi răscolitoare întregire a vieții omului-poet. Blaga omul şi deopotrivă creatorul de poezie inspirată de o „greeruşă“ este miezul volumului de dialoguri „în trei trepte“ realizat de Anca Sîrghie, cea de-a treia fiind un „dialog imaginar“ cu poetul însuşi, autoarea alegând din opera blagiană posibile răspunsuri-întregiri ale ideilor evidențiate. Iubita – iubirea lui, îşi află loc printre marile simboluri ale iubirii din lume – Beatrice, Ofelia, Francesca da Rimini. Cine era Elena Daniello, „greeruşa“ cuminte, muza fără de care el n-ar mai fi ştiut ce-i zborul diafan, când „Dumnezeul pietrelor“ se lasă greu pe calea muritorului? Ea a fost calea, purcederea şi popasul în misterul latent care este o viață de om. Şi ce om! Nu-i greu de bănuit cum a primit şi înțeles ea acea zicere în care, din tot greul, şi lacrima se ghiceşte pe-aproape: „Greu e totul, timpul, pasul./ Grea-i purcederea, popasul./ Grele-s pulberea şi duhul,/ greu pe umeri chiar văzduhul./ Greul cel mai greu, mai mare,/ fi-va capătul de cale./ Să mă-mpace cu sfârşitul/ cântă-n vatră greeruşa:/ Mai uşoară ca viața/ e cenuşa, e cenuşa“.
     Cititorul volumului semnat de Anca Sîrghie, Lucian Blaga și ultima lui muză, apărut la Editura Techno Media, în 2015, va fi vrăjit de farmecul acelei făpturi feminine care i-a fost poetului reazem şi bucurie într-un timp hâd, preschimbată prin verbul lui în parte din visul țării. Cine a fost femeia de lut însuflețit din Clujul în care ea a ființat până în iarna ultimei tăceri, învăluită în strălucirea caratelor unei iubiri pe rugul căreia a înălțat altar de lumină umbrei înalte a celui care s-a înscris în literatura română pe treapta cea mai de sus a filozofiei culturii, dând poeziei miez fierbinte de limpezi înțelesuri? Citind cartea, sigur veți afla răspuns la toate, ba chiar şi la acele întrebări pe care nu le-ați pus. Şi nu uitați să spuneți, iar şi iar, ruga aceea înaltă: „Opreşte trecerea! Ştiu că unde nu e moarte, nu e nici iubire/ şi totuşi, te rog, opreşte, Doamne, ceasornicul cu care ne măsuri destrămarea!“

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe