Seară rece, Palatul Ghika din Capitală, scăldat în lumini. Şi’nalt deasupra, cerul… Casa de licitaţii Artmark propunea colecţionarilor de artă un Tonitza care n-a mai (fost) văzut (de) lumea mare de când cu prima achiziţie de către un român, din aceia pe care ciuma roşie l-a stigmatizat drept „duşman al poporului“, sechestrându-i între altele şi colecţia de artă şi aruncând-o în depozitele (altfel de temniţă!?) Muzeului Naţional de Artă. Titlul lucrării – Golgota.(...)


 
 
"> Golgota - Viața Medicală
Newsflash
Cultură

Golgota

de Paula ROMANESCU - feb. 25 2011
Golgota

   Seară rece, Palatul Ghika din Capitală, scăldat în lumini. Şi’nalt deasupra, cerul… Casa de licitaţii Artmark propunea colecţionarilor de artă un Tonitza care n-a mai (fost) văzut (de) lumea mare de când cu prima achiziţie de către un român, din aceia pe care ciuma roşie l-a stigmatizat drept „duşman al poporului“, sechestrându-i între altele şi colecţia de artă şi aruncând-o în depozitele (altfel de temniţă!?) Muzeului Naţional de Artă. Titlul lucrării – Golgota.(...)



 
 

   Seară rece, Palatul Ghika din Capitală, scăldat în lumini. Şi’nalt deasupra, cerul… Casa de licitaţii Artmark propunea colecţionarilor de artă un Tonitza care n-a mai (fost) văzut (de) lumea mare de când cu prima achiziţie de către un român, din aceia pe care ciuma roşie l-a stigmatizat drept „duşman al poporului“, sechestrându-i între altele şi colecţia de artă şi aruncând-o în depozitele (altfel de temniţă!?) Muzeului Naţional de Artă. Titlul lucrării – Golgota.
   Şi tablourile au Golgota lor, nu-i aşa? În seara aceea, ca-ntr-o nouă poveste, lumea bună (?), elegantă, descinzând din limuzine de nouă eră, traversa curtea palatului străjuit de copaci înalţi, iar în sălile de la etajul întâi se opreau, cu sete de artă, desigur, în faţa „vedetelor“ serii, cu Golgota – navă-amiral. Colecţionar de vază sau simplu muritor, se cuvine să ajungi măcar o dată la o licitaţie de artă cu dichis. Eu, din categoria celui simplu şi biet… nemuritor, îmi simţeam privirea atrasă, cu interes estetic, de lucrările care urmau să facă obiectul licitaţiei şi, mai cu seamă, de spectacolul acela cu actori-personaje evoluând în regie proprie sau sub indicaţiile vreunui mare anonim din culisele cu conturi dolofane sau mai pirpirii, dar gata de atac la o adică.
   Am apreciat paharul lung (cu picior fragil) de şampanie cu care am fost întâmpinaţi la intrare, în sala „turnirului“ cu ridicat paleta, trofeul pentru învingător fiind obiectul (Doamne, şi tablourile sunt obiecte?!) râvnit. Multe tinere elegante, multă sete (nu doar de artă). Garsoni stilaţi treceau printre fotolii, îmbiindu-te să comanzi oarece licori (cred că apa era la mare preţ). Două ecrane pe care aveau să fie proiectate lucrările pe măsură ce erau aduse pe braţe de purtători grijulii şi, depuse în faţa onor asistenţei, îşi etalau albul neutru în aşteptarea deschiderii „întrecerii“. O superbă defilare a unor serafice tinere filiforme ne-a inundat privirea cu voaluri unduinde în toate culorile curcubeului, alcătuiri cu pretenţie de rochii, pălării cu boruri generoase, făpturi cu mersul acela numai bun să prinzi autobuzul la ceas de mare importanţă pentru economia naţională, păsări ale paradisului fâlfâind în 3D în jurul nostru – cocori cenuşii dintr-un
anotimp al nemulţumirilor toate.
   Şi-a fost Golgota. Unul din puţinele tablouri de mari dimensiuni semnat Nicolae Tonitza. Nimic din rotundul de candoare al ochilor de copii, nimic din aurul trupului de femeie, nimic din soarele de miere al Balcicului. Şi, cum ar fi fost, de altfel, o Golgotă inundată de soare?…
   Paletele cu numărul inscripţionat distinct au început să se agite. În sală se puneau la cale pariuri subţirele: „Se vinde? Nu se vinde? Se vinde! Nu se vinde!…“ Golgota asta, spune vecinul meu din dreapta – colecţionar, pictor, medic împătimit de profesie – nu se vinde! Preţul este din pornire prea mare…“ Eu: „Se vinde!“ Şi uite-aşa, cum tot n-am fost în stare să ridic măcar o dată paleta la niciuna din piesele supuse licitaţiei (şi tare aş fi vrut să licitez pe undeva, pe la vreo sută şi câteva zeci de mii de euro, aşa, de dragul artei – pentru că „dragul de“ era autentic, doar suma ţinea de o irealitate în 4D în care cu siguranţă m-aş fi pierdut la modul cât se poate de real), totuşi am câştigat micul pariu. Da, Tonitza acela care nu prea semăna cu Tonitza al nostru s-a vândut! (...)
Mai multe detalii în ziarul nostru, Viaţa medicală.


 
 
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe