Cotă maximă de interes pentru două spectacole remarcabile, care s-au bucurat de o avalanşă de spectatori, la Opera Naţională Bucureşti. Anca Florea, la Revelaţiile Euterpei, ne povesteşte ce a fost bine şi ce nu în prestaţia interpreţilor.

"> Genul liric în centrul atenţiei - Viața Medicală
Cultură

Genul liric în centrul atenţiei

de Anca FLOREA - feb. 13 2013
Genul liric în centrul atenţiei

Cotă maximă de interes pentru două spectacole remarcabile, care s-au bucurat de o avalanşă de spectatori, la Opera Naţională Bucureşti. Anca Florea, la Revelaţiile Euterpei, ne povesteşte ce a fost bine şi ce nu în prestaţia interpreţilor.

   Întâmplarea a făcut ca începutul anului să aducă, la Bucureşti, repere atractive (cel puţin în principiu), în special din genul liric, „serialul“ (care a inclus şi Don Carlo de Verdi la sala Radio) continuând, la Opera Naţională, cu spectacole de weekend, în care, pe lângă solişti ai teatrului, au evoluat şi doi tenori oaspeţi. Dar, cu siguranţă, oricum ar fi fost distribuţia, publicul ar fi venit în sală pentru a (re)asculta lucrări îndrăgite şi destul de rar programate.
   De multă vreme nu mi s-a mai întâmplat să revin la ONB două seri consecutiv, semn că exista o cotă de interes sau chiar de atractivitate, avalanşa spectatorilor dovedind din plin că melomanii de orice vârstă „reacţionează“ imediat la asemenea tentaţii, mai ales dacă se cântă Rigolettosau Tosca. În opera verdiană, m-am bucurat să o aplaud, după (prea) multă vreme, pe Mihaela Stanciu, o soprană cu glas frumos, condus cu îngrijire şi profesionalism, conturând personajul Gilda cu credibilitate şi mai ales cu sinceritate a expresiei; m-am bucurat, de asemenea, să-l urmăresc pe Cristian Bălăşescu, tenor invitat de la Opera din Timişoara, etalând şi de această dată o voce calitativă şi sigură, cu intenţii interpretative reale, din păcate departe de un Duce de Mantua cuceritor, pentru că aspectul fizic (cu prea multe kilograme) şi costumul (personal) l-au dezavantajat teri­bil. Iar dacă, în ce-i priveşte, am avut, cu siguranţă, ce asculta, la polul opus am suferit (din toate punctele de vedere) la fiecare intervenţie a bufonului Rigoletto, pentru că baritonul Vasile Chişiu nu este deloc un interpret, iar glasul său sună dezagreabil, plat şi bătrânesc, parcurgând partitura parcă din obligaţie; l-am regăsit pe veteranul Pompei Hărăşteanu în forma sa dintotdeauna (rămânând, la 78 de ani, cel mai bun bas pe care îl avem…), l-am redescoperit pe tânărul bariton Cătălin Ţoropoc (de la Constanţa), cu un potenţial deosebit, fie şi în secundarul Marullo, distribuţia „stufoasă“ fiind completată de solişti mai vechi sau mai noi, care au sau nu ce să caute pe scena ONB. Iar la pupitru, Iurie Florea a „reuşit“ dezechilibre (aproape) permanente, încăpă­ţânându-se să nu urmărească solistul în intenţiile sale de tempo sau expresie, întregul spectacolul suferind de o plictiseală cronică, în ciuda unor excepţii demne de remarcat.
   Seara următoare, cu Tiberiu Soare în fosă, a convins că orchestra poate să îşi recapete sonoritatea densă, omogenă, de anvergură, dacă este condusă de un dirijor care doreşte să se impună (deşi soloul de violoncel a fost, ca şi în ziua precedentă, la fel de dezlânat şi aproximativ), reprezentaţia cu Tosca având cursivitate, într-o relaţie orchestră–cor–solişti echilibrată, beneficiind şi de două glasuri generoase – soprana Sorina Munteanu şi tenorul bulgar Kamen Chanev –, deosebit de îndrăgiţi la noi pentru materialul vocal aparte, pentru amploarea cântului şi strălucirea acutului. Din păcate, din nou a lipsit cel de-al treilea solist „principal“, baritonul Valentin Vasiliu având serioase probleme de rezistenţă vocală (intensitatea fiind redusă, iar sunetele „scăpate“ destul de frecvente), dar şi de memorie (sau de învăţare), astfel încât, în actul II, duetul cu Tosca a devenit… terţet, pentru că sufleurul îi striga replicile… pierdute pe drum. Iar dacă, prin compensaţie, a dorit să adauge, în „spasmele morţii“, icnete şi vaiete „originale“, mişcarea scenică în ansamblu s-a rezumat la atitudini schematice, fără o implicare adecvată momentelor dramatice. Un debut onest dar departe de rol (Iustinian Zetea în Sacristan), o apariţie ştearsă (Horia Sandu în Angelotti), un copil muzical dar care, din culise, nu s-a prea auzit (Victoria Radu în Păstor) şi alţi solişti corecţi au realizat, totuşi, un spectacol cu voci adevărate, cu o muzică superbă, dar… fără nerv, fără tensiune şi fără acea încărcătură emoţională (şi emoţionantă) specific pucciniană. Poate data viitoare… Din păcate, se pare că Tosca nu se mai regăseşte pe afişul ONB nici în februarie, nici în martie, deşi, precum se vede, face săli arhipline – după foarte mult timp, am văzut lume stând şi în picioare. De ce nu se doreşte programarea periodică a unor titluri care atrag publicul şi care pot avea distribuţii cel puţin onorabile rămâne, evident, o întrebare retorică…
   Oricum, se pregăteşte, pentru 17 februarie, o reluare-premieră a operei Don Giovanni de Mozart, fiind, de fapt, concepută anul trecut, pe scena ONB, în regia Andei Tăbăcaru-Hogea şi scenografia minimală creată atunci de Anca Albani (poate acum îmbogăţită), pentru o producţie studenţească, dar de această dată cu Vlad Conta la pupitru şi cu solişti ai teatrului. Şi tare mi-e teamă că vom avea multe de comentat referitor la cei „aleşi“ să devină celebrele personaje… Va fi însă o altă ocazie pentru a comenta „ceva“ în genul liric…
   Anticipând evenimentul, Tiberiu Soare va avea, la 8 februarie, în foaier, o nouă „întâlnire interactivă“ cu publicul, pentru a vorbi de această dată despre „celebrul cuceritor Don Juan“. Şi tot retoric mă întreb dacă (sau cum), într-un dialog anterior referitor la Rigoletto, apreciatul dirijor a afirmat, conform citatului din anunţul oficial al ONB, că „bufonul Ducelui de Mantua, Rigoletto, îşi ajută stăpânul afemeiat să îşi umilească supuşii prin seducerea soţiilor lor. Bufonul care râde de nenorocirile celor din jur devine, în cele din urmă, victima uneltirilor lipsite de scrupule“…

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe