Newsflash
Cultură

Final de festival

de Candid STOICA - nov. 14 2014
Final de festival
Desfăşurat anul acesta la concurenţă acerbă cu propunerile partidelor de dinaintea alegerilor prezidenţiale cu 14 candidaţi, dar mai ales cu zgomotul mediatic făcut de multiplele arestări şi trimiterea spre anchetare a unor foşti şi actuali mari demnitari acuzaţi de corupţie, teatrul şi-a dovedit încă o dată marea puterea de seducţie. Ştirile despre dezvăluirile făcute de afacerea Microsoft şi EADS, imaginile cu arestarea celor doi componenţi ai familiei Hrebenciuc (tatăl şi fiul) şi alte asemenea care au ocupat ecranele televizoarelor de dimineaţă până seara, deşi palpitante şi pline de neprevăzut, n-au reuşit totuşi să ţină acasă marele public care a umplut până la refuz sălile în care s-a desfăşurat a 24-a ediţie a Festivalului naţional de teatru (FNT) organizat de Ministerul Culturii, UNITER şi, prin ARCUB, de Primăria municipiului Bucureşti.
Selecţionerul unic şi directorul FNT, Marina Constantinescu, a încercat şi, de multe ori, a reuşit, urmărind atent producţiile teatrale ale stagiunii 2013–2014, să dea actualei ediţii o faţetă diferită de cele precedente. A ales 44 de spectacole ce au fost prezentate, la un calcul sumar, în 83 de reprezentaţii, făcând posibilă participarea la FNT a 26 de teatre din Capitală şi 17 din ţară. Orice s-ar spune, este o performanţă, deşi au fost voci critice care au catalogat selecţia ca „un fel de toate pentru toţi“. Aş ocupa un spaţiu prea mare pomenind toate teatrele, trupele şi spectacolele. Pot să scriu doar că, lângă un spectacol datorat unui mare maestru al scenei, Silviu Purcărete, intitulat Oidip (scenariu original) sau cel al TNB, „Furtuna“ de William Shakespeare (regizor Alexander Morfov) s-a putut vedea spectacolul „Trafic“ al tinerei Alina Nelega, montat alături de Compania „Liviu Rebreanu“ a teatrului din Târgu Mureş, sau excelenta realizare a Teatrului German din Timişoara cu muzicalul „Cabaret“ de Joe Masteroff, realizat de coregraful Răzvan Mazilu cu o echipă de excepţionali actori şi dansatori.
Spre deosebire de ediţiile precedente, selecţia a cuprins şi trupe independente. Invitat special a fost spectacolul lui Daniele Finzi Pasca „Donka – O scrisoare către Cehov“, o excelentă coproducţie internaţională care a ridicat sala în picioare.
Programul a mai cuprins o serie de lansări de cărţi, printre care volumul „Scrieri despre teatru“ al lui Tadeusz Kantor sau cele prezentate de editura Nemira: K. S. Stanislavski: „Munca actorului cu sine însuşi“, Peter Brook: „Spaţiul gol“, Jerzy Grotowski: „Teatru şi ritual. Scrieri esenţiale“, George Banu: „Scena Modernă. Miniaturi şi Mitologii“. Toate în colecţia Yorick.
Au avut loc conferinţe cu subiecte teatrale şi expoziţii dedicate unor mari creatori: Doina Levintza, Ion Manu şi George Constantin. S-au mai prezentat şi o serie de „ateliere“, precum „Jurnalism teatral – Lecţie de anatomie a spectacolului“, susţinut de George Banu şi Marian Popescu, cuprinzând lucrări necesare celor preocupaţi de analiza mişcării teatrale.
FNT a mai realizat, în premieră la un festival, un excelent spectacol cu o producţie proprie: West Side Story concepută de Răzvan Mazilu. Tot în sprijinul tinerilor actori, programul a inclus pentru prima oară şi un spectacol special cu participanţii la ultima ediţie a Galei „Hop“ de la Costineşti.
O noutate este şi extinderea spaţiilor de desfăşurare a FNT, dar şi aici au fost voci ironice, spectatorii fiind obligaţi să alerge de la o sală la alta şi, în ultimă instanţă, de la un oraş la altul (Otopeni, Craiova).
Au fost gazde 15 săli ale teatrelor bucureştene, împreună cu Centrul cultural „Ion Manu“ din Otopeni şi cu o sală de cinema din Băneasa, acestora alăturându-li-se şi Galeriile Artmark, care au organizat, în ultima zi a festi­va­lu­lui, o licitaţie cu obiecte de artă şi personale ce au aparţinut unor mari artişti.
Dar finalul FNT s-a desfăşurat la Teatrul Naţional „Marin Sorescu“ din Craiova cu spectacolul Rinocerii în regia lui Robert Wilson, reprezentaţia fiind transmisă în direct la Grand Cinema Băneasa Shopping City.
N-au lipsit din program nici spectacolele teatrului radiofonic şi nici cele ale teatrului tv. Deşi stagiunea 2013–2014 nu a fost prea bogată în spectacole de valoare, selecţionerul unic a reuşit să aducă totuşi, în FNT, cele mai reuşite spectacole preţuite de spectatori, oferind o şansă de afirmare generaţiilor noi de actori. O întrebare legitimă, însă: cum poate fi apreciat de marele public un spectacol ca „Rinocerii“, a cărui regie este semnată de Robert Wilson şi a cărui reprezentaţie este doar la Craiova? Prin metempsihoză?
Şi totuşi, fatal, au rămas pe dinafară multe spectacole interesante, printre care cel al teatrului Bulandra cu piesa Yasminei Reza, intitulată „Artă“, comentat la superlativ în paginile revistei, care sigur ar fi meritat un premiu, sau cel al Teatrului Naţional, realizat de Alexandru Dabija, după nuvela lui I. L. Caragiale, „Două loturi“. Şi poate că ar fi fost foarte interesant de a semnala printr-un premiu simbolic cel mai prost sau neinspirat spectacol, echivalentul premiului „Zmeura de aur“ din SUA, cum ar fi putut fi considerat cel cu „Scrisoarea“ realizat de Horaţiu Mălăele la Teatrul Naţional.
Dar abia ce s-a încheiat Festivalul naţional de teatru, că exact din 3 noiembrie a început Festivalul teatrului independent, organizat de Fundaţia Godot, în parteneriat cu Teatrul Luni de la Green Hours, UnTeatru, Teatrul de Artă Bucureşti, Teatrul ARCA, In Culise Teatru Pub, Teatrul de pe Lipscani, Teatrul de Sufragerie, Teatrul Mignon şi Teatrul Coquette.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe