Aferim! este unul dintre cele mai de amploare
proiecte cinematografice româneşti din ultimii ani. Un film istoric, a cărui acţiune
are loc în Ţara Românească a începutului de secol XIX. Un zapciu, interpretat
de actorul Teodor Corban, însoţit de fiul său (Mihai Comănoiu), caută un rob
fugar (Cuzin Toma). O lecţie aspră de istorie relaxată de umorul deocheat şi
elementele westernului clasic. Aferim!
poartă amprenta snoavelor româneşti, este o călătorie cu peripeţii ce aminteşte
de clasicul western american, de reperele culturii naţionale şi mondiale –
Anton Pann, „Moromeţii“, „Moara cu noroc“, „Hamlet“. Îşi propune să fie totodată
o provocare la reflecţie despre un fenomen vag cunoscut şi aproape inexistent
în dezbaterea publică actuală – sclavia romilor. Filmul încearcă o privire în
trecut, o călătorie prin mentalităţile începutului de secol XIX.
Elogioasele cronici internaţionale publicate
după premiera mondială din competiţia oficială de la Berlin te marchează. Variety îl prezintă drept „O incursiune
excepţională şi extrem de inteligentă într-o perioadă crucială a istoriei, un
film în egală măsură inspirat şi furios“. Celebra publicaţie de specialitate The Hollywood Reporter remarcă: „Sub
poleiala umorului dezmăţat şi a imaginii răvăşitoare se ascunde o dramă acidă
despre efectele toxice, pe termen lung, ale sclaviei, misoginiei şi
rasismului“, în vreme ce unul dintre cele mai accesate site-uri de cinema,
dedicat mai degrabă publicului, decât industriei, IndieWire priveşte Aferim!-ul
lui Jude drept „o comedie neagră despre oameni prinşi în capcana
temperamentelor rasiste ale timpului“.
Jude este curajos şi nu se sfieşte în a se
aventura în spaţii deschise, impresionante, în a pune în valoare peisajele
României (producţia a fost filmată integral în ţară, în cele mai spectaculoase
zone ale Dobrogei, în Vâlcea, în apropierea Brăilei, decorurile au fost
construite aproape în totalitate). De la spaţiile claustrofobice din filmele
sale precedente – piaţa din „Cea mai fericită fată din lume“ şi apartamentul
din „Toată lumea din familia noastră“ – Jude explorează peisaje ofertante
vizual, valorificate elegant de directorul de imagine Marius Panduru pe
pelicula alb-negru. Dincolo de mentalităţi, disecarea inteligentă şi
contextualizarea rădăcinilor rasismului, tema care continuă să îl preocupe pe
Jude este autoritatea paternităţii şi mult încercata relaţie tată-fiu.
Aferim! este, fără niciun dubiu, cel mai ambiţios
film al lui Radu Jude. Un proiect la care a cooptat cei mai fideli coechipieri
ai săi: producătorul Ada Solomon (una dintre cele mai frumoase şi solide relaţii
producător–regizor), directorul de imagine Marius Panduru (care a semnat
imaginea pentru „Lampa cu căciulă“, „Cea mai fericită fată din lume“, „Trece şi
prin perete“), coscenaristul Florin Lăzărescu (autorul scenariului „Lampa cu căciulă“),
scenografa Augustina Stanciu sau monteurul Cătălin Cristuţiu. Rezultatele lui
Jude sunt impecabile, iar Ursul de Argint acordat pentru regie este acel premiu
care pune punctul pe i atunci când vine vorba de „O viziune echilibrată şi un
control hotărât asupra cadrului care te poartă într-o altă lume“ (motivaţia
juriul Berlinalei).
Detaliile
scenografice precise, grija pentru personajele din planurile secundare,
costumele atât de atent lucrate îţi lasă cumva sentimentul părerii de rău că
filmul e alb-negru. Însă Jude este fidel principiilor sale şi ştie prea bine că
trecutul, pe care nu are garanţia că îl reconstruieşte fidel, trebuie să rămână
prezent în mintea spectatorilor. Alb-negrul completează astfel impecabil
povestea crudă a sclaviei, cu toate implicaţiile ei. Superba imagine semnată de
Panduru, lumina splendidă care se revarsă peste personaje completează bijuteria
numită Aferim!
Dincolo de toate
acestea, sunt câteva secvenţe memorabile de care vă veţi îndrăgosti şi pentru
care Aferim! va rămâne un clasic în
istoria cinematografiei româneşti. Mai întâi de toate, pentru simplul fapt că
vom fi uitat de cadrele lungi şi nemişcate din filmele Noului Val. Apoi, pentru
cel puţin două secvenţe-omagiu aduse filmului românesc. Secvenţa din casa meşteşugarului
şi a soţiei acestuia readuce laolaltă celebrul cuplu din „Moromeţii“ – Victor
Rebengiuc şi Luminiţa Gheorghiu – după 30 de ani de la filmarea celebrului
lungmetraj semnat de Stere Gulea. Replicile lui Rebengiuc amintesc farmecul şi
încăpăţânarea lui Moromete, care insistă să argumenteze atunci când e prins
asupra faptului împlinit: „N-am, dom’le! N-am!“. Nici secvenţa hanului nu poate trece neobservată, cu trimiteri
directe la „Moara cu noroc“ a lui Victor Iliu.
Din 13 martie, Aferim! va rula în cinematografele din
Bucureşti, Arad, Braşov, Brăila, Bacău, Botoşani, Craiova, Cluj, Constanţa, Iaşi,
Oradea, Oneşti, Piatra Neamţ, Piteşti, Ploieşti, Sibiu, Târgu Mureş, Târgu Jiu,
Timişoara. Lista nu e completă, dar este sigur că filmul va ajunge în cât mai
multe oraşe. La Bistriţa, Focşani, Odobeşti, Panciu şi Slobozia vor fi
programate proiecţii în weekendul lansării. Aferim!merită să fie văzut de public. Este genul de cinema care te face să te îndrăgosteşti
de film. De filmul românesc. Aferim!