„Filmul lui Scorsese este un omagiu adus începuturilor cinematografiei, oamenilor pasionaţi, care fac tot posibilul să îşi ducă visele mai departe, indiferent de piedici ori tabuuri. Timpul este esenţial, iar trezirea memoriei se concretizează prin intermediul unor personaje-cheie. Aşa cum ceasurile sunt îngrijite şi întreţinute, la fel se întâmplă şi cu amintirile: ele trebuie salvate pentru a funcţiona ca element colectiv“ – scrie dna Ilinca Belciu la rubrica Ecran.

 "> Filmul, meticuloasă şi fascinantă invenţie - Viața Medicală
Cultură

Filmul, meticuloasă şi fascinantă invenţie

de Ilinca BELCIU - sept. 7 2012
Filmul, meticuloasă şi fascinantă invenţie

„Filmul lui Scorsese este un omagiu adus începuturilor cinematografiei, oamenilor pasionaţi, care fac tot posibilul să îşi ducă visele mai departe, indiferent de piedici ori tabuuri. Timpul este esenţial, iar trezirea memoriei se concretizează prin intermediul unor personaje-cheie. Aşa cum ceasurile sunt îngrijite şi întreţinute, la fel se întâmplă şi cu amintirile: ele trebuie salvate pentru a funcţiona ca element colectiv“ – scrie dna Ilinca Belciu la rubrica Ecran.

 

Lumea filmului este minunată, te lasă să visezi frumos.

 

   Cinematograful continuă să îşi fascineze publicul prin noile tehnici. Începuturile acestuia au fost profund marcate de artişti cu spirit liber şi extrem de inventiv pentru vremurile respective. Georges Méliès a fost unul dintre primii vrăjitori, luând în mâinile sale magia acestei arte şi transformând poveştile într-o călătorie spre imposibil. A împletit – într-o ţesătură impecabilă – absurdul, reveria, inocenţa, satira, ingenuitatea, distracţia, frumuseţea, astfel încât e greu să nu te laşi sedus de structura poveştii şi jucăriile inventate de Méliès. Filmul lui Martin Scorsese – Hugo (3D) porneşte de la cartea „Invenţia lui Hugo Cabret“ şi spune povestea unui orfan în vârstă de 12 ani, care trăieşte în zidurile gării din Paris, unde se îndeletniceşte cu mente­nanţa ceasurilor mecanice. Dincolo de ceasurile imense (printre piesele sale ai priveliştea perfectă a Parisului), un manechin mecanic pare să fie cea mai de preţ moştenire a copilului. Cu înfăţişarea unui bărbat, manechinul este un complicat şi pretenţios mecanism care îi va livra un mesaj important. Iar pentru a reuşi să-l repare, micuţul Hugo fură piesele jucăriilor mecanice dintr-un magazin al gării pariziene. Filmul lui Scorsese, care nu are cine ştie magie prin realizare, ci mai degrabă prin emoţia stârnită de personajul principal şi de descoperirea lui Méliès, te poartă în Parisul anilor ’20 şi scormoneşte totodată în trecutul cinematografiei. Nu exista reţetă mai bună! Numai că filmul în sine nu se ridică la aşteptările noastre.
   Magazinul de jucării îi aparţine domnului Georges (interpretat de Ben Kingsley), personaj reticent faţă de Hugo şi modalitatea sa de a face rost de mecanisme. Până într-o bună zi, când îl va prinde asupra faptei şi îi va confisca celebrul caiet de notiţe ce conţine secretul manechinului.
   Povestea lui Hugo stârneşte emoţie prin faptul că îi menţine vie amintirea tatălui său (interpretat de Jude Law), cel care descoperise complicata maşinărie, protejând-o spre a nu fi confiscată ori distrusă. Convins că aceasta îi va transmite un mesaj important din partea tatălui său, Hugo împreună cu nepoata bătrânului Georges – Isabelle (Chloe Grace Moretz) – vor pune la cale salvarea straniei maşinării şi aducerea zâmbetului pe chipul bătrânului. Pentru că dincolo de posomorârea lui Georges se ascunde un trecut uluitor, încărcat de poveşti.
    Metafora ceasurilor şi, implicit, trecerea timpului este constantă în filmul lui Scorsese. Din spatele ceasurilor imense, Hugo priveşte Parisul şi o întreagă lume ce se perindă prin gară. Analizează chipuri, reacţii, comporta­mente. Iar imaginea ceasului se va prelungi în desenul manechinului metalic şi în lumea filmului: luna cu ochiul străpuns, creaţia lui Méliès. Filmul lui Scorsese devine un omagiu adus începuturilor cinematografiei, oamenilor pasionaţi care fac tot posibilul să îşi ducă visele mai departe, indiferent de piedici ori tabuuri. Timpul este esenţial, iar trezirea memoriei se concretizează prin intermediul unor personaje-cheie, precum Hugo şi Isabelle. Aşa cum ceasurile sunt îngrijite şi întreţinute, la fel se întâmplă şi cu amintirile: ele trebuie salvate pentru a funcţiona ca element colectiv. Manechinul este asemenea Omului de Tinichea din povestea Vrăjitorului din Oz. Piesele lipsă îi vor reda viaţa, acea inimă, care va declanşa şi stimula procesul memoriei.
   Aşa cum bătrânul Georges trăieşte în lumea lui, alături de jucăriile care îl motivează, în acelaşi fel şi Hugo merge mai departe cu speranţa şi încrederea că va descoperi misterul manechinului mecanic. Şi, fără a realiza importanţa acestuia, reuşeşte să îl trezească din tăcere şi uitare, întorcându-se cu ani în urmă, descoperind de fapt Istoria. Scorsese conturează frumoasa aventură a lui Hugo prin intermediul unei marionete, la fel cum, odinioară, Méliès se juca în faţa aparatului de filmat cu o mulţime de elemente scenografice, culori, lumini. Iar peste toate aceste detalii, Parisul veghează frumos, elegant, preţios.
   Povestea lui Hugo mizează, în fond, pe magia cinematografului – o forţă inimaginabilă ce confirmă evadarea din realitate atât copilului, cât şi adultului. Asa Butterfield în rolul lui Hugo transmite candoare, linişte, respiră pasiune şi dragoste. Ben Kingsley, în rolul morocănosului Georges, cel pe care îl vom descoperi drept unul dintre personajele marcante ale cinematografiei, un rege căzut în anonimat, readuce parfumul trecutului, pune accent pe modul în care o pasiune reuşea să reziste.
   Dincolo de faţetele filmului, Scorsese reuşeşte să-şi impresioneze publicul fidel prin această emoţionantă poveste: trece graniţa sângeroasă a poveştilor cu mafia şi se adresează publicului larg, copiilor cu precădere. Respectul faţă de trecut primează de această dată într-o formulă frumoasă, încărcată de poezie.
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe