Newsflash
Cultură

Fest(in) pe Bulevard

de Candid STOICA - nov. 11 2016
Fest(in) pe Bulevard
    Echipa de conducere a Teatrului „Nottara“ a organizat între 10 și 22 octombrie un festival de teatru care s-a vrut atractiv, incitant, tentant, incisiv, stimulativ, cu provocări stradale, deschis mai tuturor segmentelor de populație și acordând o atenție deosebită dramaturgiei maghiare.
    În cadrul evenimentului s-au prezentat o serie de spectacole care de care mai interesante. Pe lângă masiva producție a Teatrului „Nottara“, care a inclus zece spectacole, publicul s-a bucurat de reprezentații ale teatrelor din Chișinău, Brașov („Un bilet spre fericire“ de Spiró György), Constanța („Uciderea lui Gonzago“ de Nedialko Iordanov), Cluj-Napoca („Moarte și reincarnare într-un cowboy“ de Rodrigo Garcia), Târgoviște („Othello“de Shakespeare), Timișoara („Hotel PM“ de Andrea Gavriliu), Arad („Crima din strada Lourcine“ de Eugene Labiche), Brăila („Jaques și stăpânul său“ de Milan Kundera), Iași („Pisica verde“ de Elise Wilk) și, desigur, București. Teatrul Metropolis a prezentat „Efectele razelor gamma asupra crăițelor lunatice“ de Paul Zindel, Bulandra a oferit piesa „Contra Progresului“ de Esteve Soler, iar Teatrul de artă - „Dureri fantomă“ de Vasili Sigarev.
    De asemenea, au fost programate reprezentații ale teatrelor din Cehia („Cabaret Shakespeare, gol pușcă“de Vladislav Kracik și Jiří Trnka), Serbia („Pericle“ de Shakespeare), Slovenia („Livada de vișini“ de A. P. Cehov), Croația („Ubu Rege“ de Alfred Jarry), Republica Kosovo („The Bones that come late“ de Teki Dervishi) și Bulgaria („Nora“ de Henrik Ibsen). Programul a fost completat cu lansări de carte, de teatru, colocvii, conferințe și alte evenimente.
    Două teme principale au direcționat palmaresul festivalului: relațiile de familie și dramaturgia maghiară. După modesta piesă „Efecte colaterale“ a tânărului dramaturg Alexandru Popa, în regia actorului Vlad Zamfirescu, care a încercat să pună în valoare cât mai exact calitățile piesei, reușind acest lucru în special datorită distribuției de excepție, cu Alexandru Repan, Gheorghe Ifrim, Dan Bordeianu, Ioana Calotă și Nadina Sălăgean, au urmat două spectacole excelente.
    Merită menționată producția de la „Nottara“ – „Familie de artiști“ de Kado Kostzer și Alfredo Arias, care a oferit regizorului Alexander Hausvater prilejul să construiască un emoționant și cald spectacol, cu o minunată distribuție din care fac parte: Florina Cercel, Victoria Cociaș, Crenguța Hariton, Ada Navrot, Ion Haiduc, Ioana Calotă, Gabriel Pătru, Gigi Eftimie, Alexandru Mike Gheorghiu, Raluca Jugănaru și Daniela Tocari.
    Piesa prezintă povestea tragică a unei familii de artiști care este evacuată dintr-un cartier demolat pentru că acolo trebuie să se construiască o autostradă. Muzica poartă semnătura compozitorului Tibor Cari, iar decorul - care are la loc de cinste celebra bulină roșie - este realizat de Carmencita Brojboiu, coregrafia aparținând Vicăi Bucun, iar costumele fiind create de Stela Verebceanu. De multe ori povestea din piesă se aseamănă izbitor cu cea a Teatrului „Nottara“ care, în urma unei false expertize, a fost silit să se exileze câteva luni prin alte câteva săli de teatru din Capitală.
   Apoi, este de menționat spectacolul Teatrului „Sică Alexandrescu“ din Brașov cu excelenta piesă a dramaturgului maghiar Spiró György (traducere de Zeno Fodor) „Un bilet spre fericire“, în regia Dianei Lupescu și interpretată admirabil de Bianca Zurovski și Mihai Bica, scenografia fiind semnată de Luana Drăgoiescu. Nu sunt cuvinte de laudă pentru originalitatea acestui text, pentru realizările celor doi interpreți și, bineînțeles, pentru regizoare, care a căutat și direcționat cu multă siguranță piesa, fără a o încărca inutil.
    Cele două piese au constituit surprize mai mult decât plăcute prilejuind două vizionări a unor montări în maniere diferite, dar pline de virtuozitate și încântătoare ca realizare.
    Lucrurile sunt mai complicate în cazul piesei „Othello“ a Teatrului „Tony Bulandra“ de la Târgoviște, un teatru cu o existență de câțiva ani și cu o trupă foarte tânără, dar care aspiră la notorietate. Regizorul armean Suren Shahverdyan a „tranșat“ capodopera shakespeariană în două ore și, vrând să explice, a simplificat mult din mașinăria infernală a piesei. Astfel, Othello nu mai e un misterios și fascinant maur negru, ci un militar smead, epileptic, câteodată bântuit de fantasme, care se lasă legat, la propriu, cu frânghii de Iago. Tânărului Liviu Cheloiu nu-i mai rămâne decât rolul de a interpreta varianta regizorală. Desdemona nu mai e o venețiană rafinată, romantică, atrasă de un bărbat fascinant, cuprinsă de o sexualitate debordantă, ci o copilă care încă joacă șotron și se urcă pe spinarea iubitului ei veselă ca un cintezoi - rol de care tânăra actriță Andrada Fuscaș se achită conștiincios și cu farmec juvenil. Cu Iago (Mircea Silaghi), Emilia (Ela Ionescu), Bianca (Camelia Pintilie) și Roderigo (Radu Câmpean) s-a întâmplat în schimb o minune: scăpând de bisturiul regizoral, au evoluat în limita tăieturilor, în limite normale ale personajelor. Iago, deși nu mai este un spectru întunecat al răului, se prezintă în schimb ca un brav ostaș bântuit de fantasmele geloziei și ale neputinței de a accede la un loc important lângă Othello.
    Interesant a fost și spectacolul „Livada de vișini“ de Cehov, o piesă emblemă a teatrului modern, realizat în coproducție de Teatrul „Maribor“ din Slovenia și Teatrul Național din Ljubljana, despicat de Tompa Gabor în liniile lui esențiale, prilejuind interpreților realizarea unor excelente roluri. Astfel, actorii: Ksenija Mišič, Ales Valic, Vlado Novak, Nataša Matjašec Rošker, Kristian Ostanek, Ivo Ban, Ana Urbanc, Matija Stipanič, Davor Herga, Mateja Pucko, Maša Žilavec, Matja Stepanec, Peter Bbostjancik, Nej Ropret și Viktor Meglič interpretează cu multă înțelegere și adâncime personajele piesei lui Cehov. Pe lângă multe alte momente remarcabile din spectacol, foarte original a fost realizat momentul trecătorului.
    În alta ordine de idei, ar fi fost mai mult decât bine ca programul spectacolelor festivalului să conțină și distribuțiile cu numele actorilor care au jucat, dar dacă n-a fost, ne-am mulțumit cu datele de pe internet. Dar scriu asta gândindu-mă la marea masă a spectatorilor obișnuiți la care face apel înainte de fiecare spectacol directoarea teatrului.
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe