Newsflash
Cultură

Evocări sentimentale

de Madeleine KARACAŞIAN - mai 30 2012
Evocări sentimentale
     Aproape nonagenar, prolificul muzicolog, critic muzical, lexicograf şi, nu în ultimul rând, cadru didactic, Viorel Cosma a debutat recent în memorialistică. Acest lucru nu este de mirare, dacă ne gândim că, de-a lungul activităţilor sale multiple, a avut prilejul să cu­noască de aproape o sumedenie de personalităţi ale vieţii noastre culturale, care, într-un fel sau altul, au avut legătură cu muzica. Editura „Speteanu“ din Bucureşti, urmărind stimularea activităţilor de cunoaştere a valorilor româneşti pe plan naţional şi internaţional, a dat publicităţii „100 de portrete sentimentale“, al… 100-lea volum din impre­sionanta creaţie publicistică a distinsului autor.
     Viorel Cosma a fost mai mult decât contemporan cu persona­lităţile evocate în acest volum. Dsa ne face părtaşi ai amintirilor care îl leagă de fiecare dintre aceşti oameni – compozitori, dirijori, instrumentişti, solişti de operă, muzică populară, muzicologi etc. Ideea acestor portrete sentimentale s-a materializat în cazul lui Viorel Cosma cu peste un deceniu în urmă, ele fiind evocate, mai întâi, la radio. Aşa cum mărturiseşte autorul, el a trăit vreme de şase decenii în mijlocul unei pleiade de muzicieni din diverse generaţii şi aparţinând diver­selor genuri muzicale, reuşind să acumuleze o multitudine de amintiri, pe lângă care s-au acumulat numeroase fotografii, manu­scrise, autografe, desene, schiţe şi caricaturi, programe de sală cu însemnări olografe. Aceste „portrete sentimentale“ reprezintă o imagine vie a vieţii de fiecare zi, chiar a unor intimităţi ale colegilor de breaslă, unii deveniţi prieteni. Volumul conţine multe file de suflet.
     Ca într-un „dicţionar de personalităţi“, Viorel Cosma evocă cu un plus de emoţie dirijori de faimă, precum Sergiu Celibidache, Constantin Bugeanu, Iosif Conta, Mihai Brediceanu, Marin Constantin, compozitori de renume precum Ştefan Niculescu, Anatol Vieru, Tiberiu Olah, coregraful Oleg Danovschi, regizorul Jean Rânzescu, cântăreţi de operă, precum Arta Florescu, David Ohanesian, din lumea muzicii populare – Maria Tănase, Ioana Radu, Grigoraş Dinicu, Ionel Budişteanu. Apoi, aflăm că regizorul de operă şi operetă A. I. Arbore (1924–1995) cochetase în tinereţe cu facultăţile de medicină şi filologie, ceea ce i-a prins bine în viaţă. Pensionat însă abuziv de la Conservator, profesorul a suferit un accident vascular, în urma publicării unui articol răutăcios la adresa sa, într-un ziar central, ceea ce i-a atras şi un infarct fatal.
     Pentru baritonul Alexandru Alger (1898–1982), membru fondator al Operei Naţionale Bucureşti, un polip cât un bob de mei pe coardele vocale i-a provocat un moment de criză în carieră. Dar aflăm că prof. dr. Ion Ţeţu nu numai că i-a extirpat cu succes acel polip, dar a prezentat şi o comunicare la un congres internaţional de ORL, ţinut la Facultatea de Medicină, rugându-l pe cântăreţ să interpreteze o arie de operă. La numai două săptămâni după intervenţie, acesta a cântat în „Faust“. Viorel Cosma îşi mai aminteşte şi că baritonul Octav Enigărescu (1924–1993) i-a povestit de zeci de ori despre operaţia pe care i-a făcut-o prof. dr. Al. Trestioreanu pentru „un neg pe braţul stâng, devenit semnalul unui melanom Clark I, adică o tumoră malignă“.
     Prietenia autorului cu cei din lumea teatrului liric i-a oferit prilejul să afle amănunte din evoluţia unor solişti de faimă. Aşa, de pildă, abuzul de spectacole cu opera „Fidelio“ de Beethoven i-a produs sopranei Ioana Nicola (în rolul Leonorei) un nodul pe coardele vocale, ceea ce a ţinut-o departe de scenă. Iar despre Petre Ştefănescu-Goangă (1902–1973), neîntrecutul interpret al lui Rigoletto, dar şi al unor roluri wagneriene, Viorel Cosma îşi aminteşte că, fiind o persoană corpolentă, Goangă a cerut o consultaţie la marele endocrinolog, acad. Constantin Parhon. Acesta l-a pus pe un cântar care arăta maximum 150 kg, or el avea 172 kg, reproşându-i savantului că are… „aparate prea moderne“. Autorul o evocă şi pe regretata Rodica Sava (1949–2010), muzicolog şi critic muzical, care ţinea enorm la promovarea tinerelor talente, dar care, „dând dovadă de un curaj pilduitor“, s-a luptat vreme de un sfert de veac cu un cancer devastator.
     Privind descendenţa unor personalităţi muzicale din familii de medici, aflăm că muzicologul, compozitorul şi publicistul George Sbârcea (cu pseudonimul Claude Romano, autor al nemuritorului şlagăr internaţional „Ionel, Ionelule“) era fiul ultimului medic personal al împăratului austro-ungar şi nepot al surorii lui Miron Cristea, primul patriarh al Bisericii Ortodoxe Române. Dar şi compozitorul Anton Şuteu (1947–2010), dispărut subit în urma unui infarct, era fiul medicului Iuliu Şuteu, chirurg militar, o somitate a vieţii medicale româneşti.
            Fiecare „portret sentimental“ al lui Viorel Cosma aduce date inedite din viaţa şi creaţia celui evocat, adevărate surprize care conferă autenticitate şi căldură. Nu ne rămâne decât să aşteptăm cu interes următoarele două volume (care se anunţă cu 160 de portrete), adevărate mărturii directe, care ne vorbesc despre „oameni care au fost“, aşa cum scria Nicolae Iorga.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe