Newsflash
Cultură

Evenimente de toamnă

de Anca FLOREA - oct. 30 2014
Evenimente de toamnă
     La sfârşit de săptămână, melomanii s-au îndreptat către sala Radio, apoi către Ateneu, unde se derulau evenimente de neratat. Marcarea unei jumătăţi de veac de când mezzosoprana Viorica Cortez a cucerit Marele Premiu al concursului de la Toulouse a determinat reîntâlnirea sa cu publicul „de acasă“, în Gala „Viorica Cortez şi prietenii“. Evenimentul a fost organizat de Radio România şi Asociaţia pentru Muzică, Artă şi Cultură, prezentator şi coordonator artistic fiind realizatorul tv Marius Constantinescu.
     Viorica Cortez a uimit prin faptul că a cântat, la o vârstă venerabilă, partituri cu semnificaţii speciale pentru ea – Ave Maria de Caccini (orchestrată de Păutza), în memoria fiicei sale, Cătălina, prea curând plecată în altă lume, apoi o arie din Samson şi Dalila de Saint-Saëns. Sunt partituri care au reliefat rafinamentul liniei, intenţiile expresive, acutele în pianissimo sau gravele generoase, glasul său „trădând“ bogăţia timbrală, dar mai ales încărcătura şi egalitatea registrelor.
     Invitaţi i-au fost renumita Leontina Văduva, cu care a oferit un agreabil duet din opera La regata veneziana de Rossini. Soprana a ales apoi opusuri, de la aria din Evgheni Oneghin de Ceaikovski, la unul dintre cântecele enesciene pe versuri de Clement Marot sau la o miniatură de T. Brediceanu, inspirată din folclor. În concert au evoluat, de asemenea, doi dintre soliştii care s-au perfecţionat sub îndrumarea Vioricăi Cortez – tenorul Călin Brătescu şi baritonul Florin Estefan.
     O idee atractivă a fost includerea în program a unor pagini inspirate din opere celebre, violonistul Remus Azoiţei reuşind doar Meditaţie din Thaïs de Massenet, nu şi fantezia Carmen de Sarasate, masacrată cu… dezinvoltură. Orchestra Naţională Radio şi dirijorul Tiberiu Soare au încercat să-l urmărească şi să depăşească aproximaţiile de tot felul ce au generat şi decalaje, în timp ce ansamblul a prezentat şi Poloneza din Evgheni Oneghin şi Bacanala din opera lui Saint-Saëns.
     Finalul a adus un duet… dublat din Văduva veselă de Lehar. Viorica Cortez a cântat cu plăcere şi cu farmecul său irezistibil alături de Leontina Văduva, Călin Brătescu şi Florin Estefan, publicul trecând peste faptul că glasurile lor nu se prea potriveau, că unii se auzeau şi alţii nu prea, că orchestra i-a acoperit nu o dată, Importantă a fost reîntâlnirea cu o mare artistă, îndrăgită de melomani, dar şi de cei cu care a împărţit succesul pe marile scene. O parte din aceştia, precum Leo Nucci, Giorgio Zancanaro, Gianfranco Cechelle, Virginia Zeani, Marina Krilovici, Placido Domingo, regizorul Petrică Ionescu, dirijorul Jesus-Lopez Cobos, dar şi directorul teatrului veneţian „La Fenice“, precum şi mai tineri solişti români care, la rândul lor, sunt, de ani buni, lansaţi în cariera „mare“ – Elena Moşuc, Ruxandra Donose, George Petean sau Angela Gheorghiu –, au elogiat-o, rememorând întâlniri emblematice, prin filmări redate pe un ecran amplasat pe podium.
     A doua zi, la Ateneu, continuând colaborarea cu Institutul cultural „Goethe“, Orchestra Română de Tineret a recidivat în susţinerea coloanei sonore pentru un film mut, proiect început anul trecut, de această dată fiind vorba de Cutia Pandorei. A fost realizat în 1929 de regizorul Georg-Wilhelm Pabst, fiind unul din ultimele filme mute, considerat însă printre cele de referinţă. Şi cum partitura orginală s-apierdut, Institutul a apelat la tânărul compozitor Dominik Schuster pentru a realiza o nouă lucrare menită să însoţească derularea acţiunii de-a lungul a aproape două ore. Această versiune a fost prezentată acum în premieră mondială, autorul aflându-se în sală, urmărind cu emoţie interpretarea conferită de ORT sub bagheta dirijorului german Stefan Geiger.
     Atractivă pentru public a fost şi imaginea „pădurii“ de lumini discrete, prinse la fiecare pupitru, ca nişte licurici în întunericul aproape total, mărind parcă aerul de mister. A fost o nouă experienţă pentru instrumentiştii orchestrei de tineret, un nou „pariu“ câştigat prin impecabila interpretare a unei partituri solicitante nu doar ca amploare. Se prea poate ca reuşita evenimentului să o determine pe Beate Köhler, directoarea Institutului „Goethe“, să comande o nouă lucrare de gen pentru un alt film mut „de colecţie“, pe care să ni-l propună în stagiunea viitoare.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe