Autentificare
Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta
Căutare:
Căutare:
Acasă  »  LIFESTYLE  »  Cultură

Erotismul hard (încă) vinde

Viața Medicală
Geo VASILE miercuri, 2 mai 2012
   Erica Jong (n. Mann, New York, 1942) a absolvit Colegiul Barnard aparţinând de Columbia University; ulterior, susţine un masterat în literatura engleză a veacului XIX. Debutează în 1971, cu o culegere de poezii, „Fructe şi verdeţuri“, căreia îi vor urma în timp alte cinci volume. Adevărata notorietate şi-o cucereşte, ca şi precursoarea sa, Anaïs Nin (1903–1977), printr-o scriere erotică, mai precis romanul erotic hard, „Fear of Flying“ (1973), prin care a reuşit să tulbure apele epocii. Ceea ce a frapat în chip hotărâtor a fost francheţea cu care a abordat teme ale feminismului – dorinţa şi apetenţa sexuală ale protago­nistei şi nu numai. Romanul în cauză se află şi la dispoziţia cititorului de limba română datorită excelentei traduceri din engleză semnate de Monica Vlad (Teama de zbor, Editura Trei, 2009). Protagonista-naratoare, tânăra şi talentata scriitoare Isadora Wing, nu ezită să se confeseze, să-şi împărtăşească trăirile, să provoace, chiar şi acum, după o jumătate de veac. Romanul este în parte autobiografic, căci recunoaştem şi regăsim multe episoade din primele două căsătorii ale scriitoarei: cea cu colegul de facultate Michael Werthman şi cea cu Allan Jong, un psihanalist american de origine chineză. În următoarele două romane, „Cum să-ţi salvezi viaţa“ (1977) şi „Paraşute şi sărutări“ (1984), povestea Isadorei se inspiră masiv din căsnicia sa cu al treilea soţ, romancierul Jonathan Fast, fiul mai cunoscutului prozator Howard Fast. În 1980, Erica Jong publică romanul „Fanny“, o rescriere în chip vivace şi erudit a trăirilor lui Fanny Hill, povestite de John Clealand în capodopera naraţiunii erotice a veacului XVIII, „Fanny Hill, or the Memoirs of a Woman of Pleasure“. Urmează „Shylock Daughter“, „Inventing Memory: a Novel of Mothers and Daughters“, „Sappho’s Leap“ etc.
   Nu este uşor să te pronunţi despre romanul Teama de zbor, căci Erica Jong l-a scris cam prea devreme, în sensul că publicul american nu era pregătit să recepteze un discurs al unei... femei, atât de liber şi dezinhibat despre sex, de unde şi eticheta scandalos: o femeie de 31 de ani scrie ca şi cum pana i-ar fi aparţinut unui bărbat, tip Henry Miller. În veacul XXI, putem spune că, în ciuda unor concesii făcute marketingului (libertinism osten­tativ, supralicitarea sexului, per­ver­siuni tip scatologie, coprofilie etc.), nu este vorba de un roman pornografic (a fost acuzat illo tempore şi de aşa ceva, cu tot succesul de public), ci de un tipic roman erotic hard: descărcare şi iniţiere pe fundal psihanalitic, fără pic de ipocrizie, ce-i drept, fără profunda frumuseţe poetică şi analitică a unui Mishima, să zicem.
   Isadora este, aşa cum am mai spus, soţia unui psihanalist chinez, ţintuită de o teribilă teamă de a zbura. Îndemnată de soţ să se supună analizei timp îndelungat, se confruntă cu aventuri ce devin în acelaşi timp contact direct cu propriul inconştient şi cu realitatea externă. Limbajul şi întâmplările povestite cuceresc cititorul prin alerteţe, autoironie, prin iscusinţă disociativă şi altitudinea aluziilor culturale, încât uităm de aspectele „tehnice“ de progres personal al Isadorei. Teama de zbor a fost manifestul feministelor anilor şaptezeci, dar pentru vremurile noastre poate fi o cheie de lectură a relaţiilor interpersonale şi totodată o radiografie a acelor vremuri, ce şi-a păstrat prospeţimea şi temeritatea novatoare.
   Isadora Wing este o femeie ce întrupează contradicţiile unei epoci. O femeie nemulţumită. Nemulţumită de propriul eu, de propria căsătorie, de propriul trecut, de propriile obârşii (repetă nefiresc de mult faptul că este evreică!), de propriul prezent. O femeie cu viitor nesigur. O femeie căreia rolul de soţie şi gospodină îi cam stă în gât. Nu-l doreşte, nu şi l-a dorit niciodată şi nici nu va fi rolul ei cât va face umbră pământului. Viaţa ei se poate rezuma în câteva cuvinte: o familie din care vrea să scape, pasiunea pentru scris, o căsnicie eşuată şi alta care scârţâie, o înrobitoare teamă de a zbura. Şi totuşi, această teamă nu o împiedică să se deplaseze cu avionul, aşa cum insatisfacţia conjugală n-o împiedică să tragă targa pe uscat, cum se spune, deşi simte că se sufocă. Asta până când ajunge la o cotitură (sau la ceea ce ea crede să aibă acest rol). Va întâlni un bărbat care îi va da peste cap echilibrul în tranşeea căruia se retrăsese. Va fi o pasiune dezlănţuită, în stare să o ducă la săvârşirea unei nebunii: să-l urmeze într-o călătorie cu popasuri în cort la marginea autostrăzilor, râuri de bere şi sex cât cuprinde.
   Isadora, dintotdeauna, şi-a ţinut cu greu sub control pulsiunile sexuale, încercând totodată să rămână o soţie credincioasă. Simţea nevoia de altceva, de o evadare, căuta, dorea, visa. Necunoscutul cu care să aibă momente de sex fără limite. Punct. Niciun fel de altă implicare, fără întrebări sau explicaţii. Un risc asumat, care – din fericire sau din păcate – se va adeveri. Practic, va fi vorba de o seamă de bărbaţi necunoscuţi, tot mai numeroşi între cele două căsătorii. Dar întâlnirea cu Adrian (care va sfârşi în ospiciu) nu va fi doar una ocazională, de moment, ci una memorabilă pentru Isadora. Şi-o dorea de mult, ca să vadă în ea acea libertate de a putea să cutreiere lumea fără oprelişti, fără prejudecăţi sau tot felul de tabuuri sau obligaţii.
   Stilul relatării este unul direct, aproape urlat (amintind de „Diable au corps“ de Radiguet), dar, din păcate, prea dispersiv şi repetitiv. Biografism, jurnal, mii de întrebări în suspensie, o profuziune de fişe de lectură, dovadă că romanciera este „putredă“ de lecturi. La toate astea vom adăuga ideile fixe ale unei fiinţe psihotice, Isadora, bântuită de obsesii recurente, de ieşiri în decor... Cum altfel să ne explicăm cascada lexicală premeditată, evident „lipită“, de vulgaritate de dragul vulgarităţii, chiar şi în momentele cele mai delicate şi intense ale feminităţii. Să fie oare vorba de teribilismul infantil ce vrea să epateze adulţi pudibonzi (departe de noi de a fi aşa ceva!) prin rostirea mecanică, redundantă a unor obscenităţi, de cele mai multe ori legate de organele sexuale? Aceste „lipituri“ complet inutile şi fastidioase îngreunează dialogurile şi descrierile prin tonalităţi artificiale, inautentice, extremiste în a zugrăvi apetituri sexuale incomensurabile precum cele ale Isadorei.
   Pe urmele acestui fel de a epata (descoperind, de fapt, apa caldă...) se află şi câţiva tineri scriitori de ambele sexe (şi nu numai) de pe plaiurile mioritice, care vor să-şi compenseze lipsa de mesaj şi de artă narativă cu petarde exhibiţioniste, măscări şi tot felul de încâlceli sexuale aberante, agrementate cu anecdote tragicomice din „epoca de aur“ ceauşistă. Erotismul hard plus obsesia ceauşistă vinde. Cărţile lor sunt itinerate cu precădere la târguri internaţionale, sunt traduse în limbi străine, ca expresii ultime ale postmodernităţii noastre literare.
   Şi totuşi, Erica Jong poate fi înţeleasă până la urmă: dincolo de raţiunile scandalului erotic de roman în anii şaizeci-şaptezeci, scriitoarea newyorkeză era o tânără revoltată, o rebelă, o femeie ce preia iniţiativa cu scopul de a-şi recăpăta stima de sine. Isadora este o feministă, foloseşte bărbaţii pentru a-şi satisface propriile pofte sexuale, o femeie care decide să-şi ia câmpii alături de un amant, părăsindu-şi bărbatul care... Un roman cu final deschis, aşadar opera aperta.
 

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
  • Tipărit + digital – 160 de lei
  • Digital – 103 lei
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC
Află mai multe informații despre oferta de abonare.