Există
zile ale mamelor, ale taţilor, ale vârstnicilor, ale sănătăţii, ale inimii, ale
sănătăţii mintale ş.a.m.d.; există zile de luptă anti-TB, anti-SIDA, antifumat ş.a.m.d.;
cu astfel de prilejuri, se organizează evenimente memorabile, specialiştii se întrec
în a etala adevăruri şi sfaturi utile, dar, tot aşa cum cultura nu se clădeşte,
ci doar se susţine în orele fascinantelor „nopţi ale muzeelor“, aşa cum cercetarea
nu se naşte, ci doar se arată vederii fanilor în nopţile cercetătorilor, nici
educaţia pentru sănătate nu se poate realiza doar în zilele dedicate unei mari
probleme sau alteia. Hotărâtoare sunt, în astfel de acţiuni, trebuie să recunoaştem,
măsura şi modalităţile de implicare ale mass-mediei. O dovedeşte chiar în
aceste zile televiziunea, când Nadia Comăneci, Gheorghe Hagi şi Ilie Năstase
apar alături de profesorul Gheorghe Burnei şi colegii dânsului în clipul „Împreună,
pentru cei mici!“ din campania strângerii de fonduri pentru înzestrarea cu
echipamente adecvate a secţiei „Alexandru Pesamosca“ de la Spitalul Clinic de
Urgenţă pentru Copii „Maria Sklodovska Curie“ din Capitală.
Guraliva
şi veşnic arţăgoasa Antena 3 are, în acest demers, o contribuţie remarcabilă.
Invitaţi în studio, la lansarea campaniei, n-au fost doar cei trei sportivi de
talie mondială, ci şi realizatoarea de emisiuni radio şi tv Liana Stanciu,
puternic ataşată de respectivul spital. O fundaţie, „Mereu aproape“, a venit cu
fonduri pentru susţinerea campaniei. Ceea ce nu e deloc neglijabil. S-au
comandat tricouri colorate în verde închis şi – cu alb – însemnele campaniei,
plus – foarte citeţ pe tricou – numărul de SMS prin care se pot face donaţii.
Aproape fiecare realizator care apare pe ecran poartă un asemenea tricou cu
inscripţii, ale căror rosturi le şi explică, în felul propriu. Împreună cu îndemnul
adresat telespectatorilor de a contribui pe cât posibil la strângerea de
fonduri. În paralel, s-a creat un emoţionant imn al campaniei. Mijloace audio şi
video, aşadar, cu purtători de mesaj sub formă de clip, de muzică, de
talk-show, de tricouri şi, nu în ultimul rând, de oameni – purtătorii, dotaţi
cu gândire, cu memorie şi imaginaţie, ai purtătorilor de mesaj. Pe lângă accesibilitatea,
atractivitatea şi importanţa mesajului, pe lângă strălucirea şi dinamismul
cadrului, pe lângă notorietatea, inventivitatea şi inteligenţa participanţilor,
un aliat extrem de puternic a fost revendicat de organizatori: timpul. Campania nu este a unei zile sau
a unei nopţi. La ora când scriu, ea are deja vechime. Lumea nu s-a plictisit, însă,
pentru că mereu alte figuri îmbracă aceleaşi tricouri şi spun, mereu în alte
feluri, povestea Clinicii de chirurgie „Alexandru Pesamosca“ de la Spitalul
„Marie Curie“.
Mă şi
gândesc cum s-ar putea desfăşura o campanie de succes pentru o lege, de
exemplu, care să apere (măcar) generaţia tânără şi foarte tânără, de marele
pericol al atacului bacililor Koch multirezistenţi, sau pentru o alta care să
micşoreze îngrijorătorul număr al depresivilor lumii (că tot vine, pe 10
octombrie, Ziua mondială pentru sănătatea mintală, cu tema „Depresia“) prin înfrăţirea
neuropsihiatriei şi psihologiei cu pedagogia, la Şcoala Părinţilor, la grădiniţe
şi în clasele mici de la noi.
A,
da, pentru proiectarea unor asemenea campanii de mare succes sunt necesare
victorii prealabile ale unor (pre)campanii: de cucerire a mass-mediei şi a
fundaţiilor pentru o astfel de problematică. Cine socoate că mass-media ştie ce
spune când spune „tuberculoză“ sau când spune „depresie“ – se înşală amarnic.
Gazetarii nu ştiu decât cu totul întâmplător, la fel ca parlamentarii şi alţi
politicieni, dar nici medicii nu par a avea suficient curaj şi forţă pentru a
cuceri gazetarii, televiziunile şi fundaţiile. O muncă în echipă ar putea da însă
roade, în timp. Echipa s-ar putea numi „Medicii pentru politici sanitare sănătoase“.
Sau altfel.