Newsflash
Cultură

Dramaturgie de tranziţie

de Candid STOICA - iun. 14 2013
Dramaturgie de tranziţie
   La Teatrul Naţional, era programată o piesă – Cinci femei de tranziţie de Rodica Popescu-Bitănescu – pe care din varii motive n-o văzusem, în ciuda intensei şi zgomotoasei mediatizări a septuagenarei autoare. Sau poate tocmai de aceea. Un proverb românesc spune că la pomul lăudat să nu te duci cu sacul. Am nesocotit avertismentul, gândindu-mă că nimic nu se poate compara cu o seară la Teatrul Naţional, la o piesă românească. Intervenţia mea pentru bilet s-a soldat însă cu un eşec. Legitimaţia eliberată de Ministerul Culturii, care-mi asigura un bilet gratis, nu a avut succes. Tot ce legiferează un guvern nu este recunoscut de succesivul. Trebuia să mă înscriu pentru o invitaţie cu zece zile înainte. Persoane amabile însă m-au sfătuit să-mi încerc norocul la un loc liber, ceea ce şi fac, cu sprijinul celor de la intrare, cărora le arăt legitimaţia de ziarist, dar care nu le face nicio impresie, mai mult decât mutra mea recunoscută cu promptitudine. Mi se spune zâmbind larg: „Intraţi, domnule Jean Constantin!“. „– Nu vă supăraţi, Jean a murit cam de multişor.“ „– Iertaţi-mă, m-am zăpăcit, cum să nu vă recunosc pe dv., domnule Arşinel.“ Era un timp agreabil, avusesem drum liber şi, printr-un miracol, găsisem un loc de parcare, aşa că nu m-a afectat prea mult confuzia, chiar m-a onorat. E mare lucru să fii confundat cu marii comici!
   Ora 19.30. Ajunsesem mai devreme, strecurându-mă printre macarale, schele, garduri de fier, spre intrarea săli mici a teatrului, observând cum fac acelaşi slalom, viitoarele spectatoare, rar însoţite de bărbaţi cu figuri placide şi indispuse, dând impresia că, venind la teatru, au pierdut un şpriţ cu prietenii sau un thriller la TV.
   19.45. După ce mi-am depus pardesiul la garderobă, am cumpărat un program şi, răsfoindu-l, am aflat anul absolvirii Institutului de Teatru de actriţe, deducând astfel, printr-un exerciţiu de probabilitate, şi vârsta lor. Încă un amănunt: am citit ceva ce m-a înfiorat: costumele celor cinci sunt desenate de Zina Dumitrescu. Sunt scuturat de un suspin. Săraca! Acolo unde e ea, luptându-se cu vitregia sorţii, a avut totuşi luciditatea să conceapă cinci costume de scenă. E de felicitat.
   20.01. Imediat ce m-am strecurat în sală, neexistând cortină, am luat cunoştinţă cu decorul piesei (realizat de Diana Dan): se vrea o cameră de zi a unui apartament care are tot ce putea oferi celor cinci actriţe care vor interpreta cele cinci femei de tranziţie, cum anunţă titlul piesei, un sejur confortabil, de o oră şi jumătate, durata maximă a unui spectacol modern, adică patru scaune tapisate, o canapea, o masă centrală, alta pe fundal plină cu sticle de băutură. În timp ce fotografiam mental decorul şi mă instalam pe un scaun rămas, printr-un miracol, liber, s-a făcut auzită la un difuzor o voce monotonă, care, după ce s-a prezentat (era o tânără şi încântătoare actriţă pe vremuri), ne-a invitat să închidem telefoanele mobile; anunţul s-a repetat de încă două ori în acelaşi fel, creându-mi o nedumerire logică: de ce era nevoie să se prezinte de trei ori?
   20.10. În fine, în scenă apare, pe o melodie a unui vechi tangou, septuagenara autoare, absolventă de IATC în 1960, care, am dedus, va juca una din cele cinci femei anunţate de tranziţie. În caietul-program poartă numele de Gazda şi, vioaie, în ciuda vârstei, printre cunoscutele-i cascade de râs, a anunţat că aşteaptă vizita a patru prietene, după care, aşa, tam-nisam, i-a dat un telefon bărbatului său. Hait, mi-am zis: ăsta va fi mărul discordiei! Între timp, prietenele sosesc pe rând şi, în minutele următoare, se produc cunoscutele banalităţi, care se găsesc din belşug în manualele de bună-cuviinţă. Face o impresie deosebită toaleta femeii de tranziţie, intitulată în caietul program Profesoara (interpretată de Giliola Motoi, care a absolvit în 1996 Academia de Arte „Luceafărul“, avându-l ca profesor pe nimeni altul decât George Motoi, actualul ei soţ).
   20.14. Urmează un prim impas: una dintre prietenele de tranziţie şi-a trimis în locul ei fiica, ceea ce o enervează pe Gazdă şi-i arde o lungă povestire despre moarte în care apare chiar Moartea (poveste ciupită identic din „Cercul Mincinoşilor“ de Jean-Claude Carrière). Terifiant. Sunt zguduit. Mă uit în sală: impasibilă. Unele feţe par nedumerite. Veniseră la o comedie.
   20.18. Începând o sporovăială tipic feminină, despre sexualitate, imediat Gazda îi arde o poveste despre sex (de fapt un vis), după care urmează o partidă de ghicit în cărţi, din care aceeaşi persoană află că o înşală bărbatul. Hait, mi-am zis, vom asista la o dramă de adulter. Dar minutele trec şi, după ce mai toate personajele declară că vor să bârfească, să bea, chiar să se îmbete, iar Gazda, care evoluează printre scaune ca pe papainoage (cum se exprimă o invitată), declară iar, tam-nisam, că îi e dor de ruşi, ceea ce produce în scenă o linişte totală, iar în sală o minimă rumoare. Sunt îngrozit: ce personaj ciudat este Gazda, ce curaj are să declare asta, tocmai acum, când suntem în NATO! Tare piesă! Dar, după un moment de pauză, în care se aude o muzică rusească, Gazda începe o lungă peroraţie, în care explică faptul că îi e dor, de fapt, de muzica rusească şi-i arde iar o povestire despre cât şi cum au suferit ea şi familia ei din cauza ruşilor, cum li s-a confiscat tot avutul, cum au fost nevoiţi să se refugieze într-o cocioabă. Şi totuşi, ei îi e dor de ruşi!
   20.25. Gazda îşi continuă lungul monolog în care vorbeşte de închisori, de americani, de droguri, de faptul că, după ce românii au fost slugi la ruşi, o să ajungă slugi la americani, de primele ei experienţe sentimentale cu un tânăr care, îndrăgostit de ea, trece neatent strada şi este călcat de o maşină, recită chiar o poezie, care se termină cu versurile (citat din memorie): să trăiască mă-ta care te-a născut, datorită mă-tii noi te-am... Şi a făcut o pauză, sugerând că versul se termină cu un cuvânt de argou, pe care DEX-ul nu-l menţionează, la care sala jubilează, evidenţiind că a înţeles despre ce e vorba în propoziţie. În continuare, gureşa Gazdă sporovăieşte despre Cioran, specificând că noi l-am făcut mare, pentru că în Franţa nu se ştie mai nimic de el, de revoluţia din decembrie ’89, unde au murit atâţia tineri ca să profite alţii etc. Atenţia de la piesă îmi e abătută de o spectatoare, care a părăsit scaunul, a traversat spaţiul dintre scenă şi sală şi a dispărut într-o direcţie necunoscută.
   Mă uit la ceas: deja s-a făcut 20.45. Zăpăcit, bulversat de atâta vorbărie, nu mă mai emoţionează faptul că una dintre femeile de tranziţie, cea numită Bibliotecara, face o mărturisire şocantă, că ar fi mitomană. Nici că altă femeie de tranziţie,Afacerista, care fusese acuzată că fură la cărţi, a aruncat spre sală o replică teribilă: „Te iei de mine, dar de ăia care fură milioane cine se ia?“, după care îşi exprimă dorinţa că ar vrea să i se taie capul, ca să i se pună altul în loc. Nici că tânăra venită în locul mamei primeşte, după ce se plânge că este terorizată de mamă, care n-o lasă să se mărite cu cel pe care îl iubeşte, o palmă de la Bibliotecară, nu mai reţin de ce. Nici faptul că cele cinci au chef să se sărute şi nici că încercă să facă antren dansând pe muzică italienească.
   Deşi atenţia începuse să-mi slăbească, totuşi prind ideea că Gazda declară, la 21.20, că vrea să se sinucidă, iar una dintre prietene îi oferă un pistol, pe care îl avea în dotare, ca să procedeze în consecinţă. (Ce timp, ce vremuri trăim dacă o femeie are în poşetă un pistol!) Aici, bineînţeles, am devenit atent, zicându-mi că, după atâta vorbărie, am să asist, în sfârşit, la o scenă dramatică. Dar, sub privirile impasibile ale celor patru femei, Gazda duce la tâmplă micul pistol şi, după câteva secunde bine calculate, când chiar crezi că va apăsa pe trăgaci, scoate din buze un sunet care ar imita glonţul! Aş mai putea continua să narez ce se mai întâmplă în aşa-zisa piesă de teatru – multe lucruri, printre care faptul că Gazda află, la ora 21.25, de la Afaceristă, că bărbatul ei o înşală de nouă ani, cu Profesoara, dar teama să nu plictisesc cititorul avizat cu ce se-ntâmplă într-o piesă fără un pic de conflict, fără cea mai mică idee de ce ar fi trebuit să fie o piesă de teatru, a unei autoare care se foloseşte de simpatia publicului pentru a-i înfăţişa o peltea indigestă, mă îndeamnă să închei aici reportajul meu despre un aşa-zis succes al Teatrului Naţional.
   Te poţi întreba pe bună dreptate: oare ăsta să fie nivelul dramaturgiei române actuale? Bineînţeles că nu. Acesta e doar nivelul gustului celor care se ocupă de repertoriul Teatrului Naţional. Actorii, bieţii de ei, joacă ce li se oferă. Că aşa-i în tranziţie!

 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe